Peugeot 106: olie in koelsystem en schuim onder de olie dop

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine

Ik heb plotseling olie in mijn koelvloeistof en schuim onders mijn olie dop. Vermoedelijk is de kop pakking defekt
is deze makkelijk te vervangen wie heeft voor mij foto's / plaatjes / goede tips van wat ik allemaal los moet halen en waar ik op moet letten.
Is dit te doen zonder speciaal gereedschap ??? en of voor de doe het zelver

elponzo

Geplaatst door elponzo (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

als je handig bent is dat goed tedoen hoor.
speciaal gereedschap heb je niet nodig.

groetjes jan.

elponzo (0), 15 jaar geleden

Jan T: Bedankt voor je snelle reactie, vroeger wel in de bromfietsen gezeten reviseren en zo, maar weet niet wat ik allemaal los moet halen en op letten, jammer heb geen tekening of..?
Tips zijn welkom.

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nou het valt mee hoor daar heb je geen tekening voor nodig.
je haalt de v-riem los.
haalt de poeli weg.
haal de kappen weg.
zet de disrubutie op tijd.
stop op ongeveer 2 uur een 10 mm bout in het tandwiel en de kop.
zet een 6mm bout in de krukas voor bij de motor onder het uitlaat spruit stuk.
draai de voor pijp van het spruitstuk los.
maak de kabels van de injectie los en de waterslangen en benzineslangen.
haal het klepdeksel weg.
draai de kopbouten los en haal de tuimelaar as weg met de tuimelaars.
trek de kop eraf en klaar ben je.
goed schoon maken nieuwe pakking monteren na controle van de kop op kromming.
kop vast zetten met nieuwe kopbouten.
natrekkken staat meestal op een lijst bij de koppakking als je die universeel haalt.
kleppen stellen.
uitlaat 0,40 mm inlaat 0,20 mm.
alles monteren vullen en starten.
ik denk dat jij in zo n 5 uur klaar moet kunnen zijn.
een monteur denk in 3.

groetjes jan.

elponzo (0), 15 jaar geleden

Jan je bent geweldig, als een vrouw was...... ha,ha grapje mag toch op zijn tijd.
Ik denk gewoon dat ik ga doen met mijn zoon deze rij zelf een Subaru 2l gt-turbo met van alles veranderd meeste heeft hij ook zelf gedaan maar koppakking ..... , ja kop laten vlakken had ik al begrepen zal de moment sleutel bij mijn broer binnen kort ophalen, moet eerst a.s zaterdag feestje vieren ( word 50 ) dus ga ik in elk geval de komende weken zonnig tegemoed. kan even duren maar laat het je zeker weten of het gelukt is
Nogmaals bedankt voor de tips en de snelle reactie.

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

als het niet nodig is de kop niet laten vlakken hoor want er mag max 0.05mm af.

groetjes jan.

Beunhaas (525) PRO, 15 jaar geleden

[quote=jan T]als het niet nodig is de kop niet laten vlakken hoor want er mag max 0.05mm af.

groetjes jan.[/quote]
Als dat waar zou zijn, dan is vlakken sowieso uitgesloten.....

Moet natuurlijk zijn: de maximale afwijking van het pasvlak=0,05mm

Bij vlakken mag er 0,2 mm af.....

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

KEES FOUTJE MOET KUNNEN TOCH?
maar ik laat koppen niet zo gauw vlakken terwijl het zo n 25 jaar geleden altijd gebeurden maar toen was er nog niet zoveel boven liggende nokkenassen.

groetjes jan.

elponzo (0), 15 jaar geleden

Jan T. Even op de hoogte brengen: kan nog niet beginnen met de auto i.v.m ruimte waar ik deze kon uitvoeren ! Het volgende: ik was even bij de garage waar ik deze had gekocht en lag mijn verhaal uit enz.
Deze heeft even ( van 20:00 tot 22:30 ) gekeken en gemeten en blijkt dat de pakking vermoedelijk niet defekt is en een peugeot ( ouderdom ) probleempje zou zijn. Vrijwel alle oile drap uit koelsysteem gehaald en het advies was: kijk het even aan voordat je vanalles overhoop haalt, zat natuurlijk ( en nog ) met de vraag: hoe komt er dan olie in je koelsysteem en de prut obder mijn oliedop ??. Ik zal je zeker op de hoogte houden en of ik had een te snelle actie ( ben natuurlijk wel zuinig op mij 106 ) Groetjes.

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

we wachten het gewoon af en er zit wat in dus eerst kijken.

groetjes jan.

mourad 2 (0), 15 jaar geleden

makkelijkst is om een andere motor te plaatsen en waarschijnlijk ook nog goedkoper 250euro en klaar is kees

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.