close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Olie tempratuur

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Als ik na een rit van 15 min. de auto stationair laat lopen begind na een poosje de olie tempratuur te dalen naar 0 C° en daarna weer naar 20 C° en dan begind de ventilator te draaien maar na een poosje stop hij weer en begind de olie tempratuur weer op telopen naar 80 C° graden.
Heel appart.

Onder het rijden geen probleem mee.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Alvast bedankt.

Geplaatst door

Ricky1234 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wel, de olietemperatuur sensor geeft een te lage waarde of de meter in het dashboard laat een te lage waarde zien.
0 graden C en waarschijnlijk ook 20 graden C is een onmogelijkheid met deze buiten temperaturen.

Overigens, de koelventilator gaat draaien omdat de koelvloeistof temperatuur te hoog wordt, niet omdat de olietemperatuur hoger wordt.

oldford 0
badge

7 jaar

Oke bedankt,
Maar waarom schommeld het olie tempratuur alleen bij stationair en niet onder het rijden?

Ricky1234 0

7 jaar

Je moet niet willen afgaan op wat de meter aangeeft, dat is onbetrouwbaar, want er zit een defect ergens. Dus ook niet proberen te duiden. Dat hij schommelt, komt dus omdat hij stuk is.

Vergewis je eerst of je wel echt naar de olietemperatuur kijkt, in plaats van de koelvloeistoftemperatuur.
De olietemperatuur wordt aangegeven met een "schuine thermometer met een druppel eraan".
De koelvloeistof wordt aangegeven met een "thermometer (gestreepte stok) die rechtop in water staat".

Wernervs 0

7 jaar

Oke koelvloeistof temperatuur dus.

Ricky1234 0

7 jaar

:-)
Ik vermoed dat de koelvloestof-temperatuursensor gewoon stuk is (gebeurt wel eens vaker). Is wel handig snel op te lossen, want de motor draait er niet lekker van (de computer krijgt valse informatie, waardoor de brandstofinspuiting een rommeltje kan worden. In het slechtste geval loopt je motor te rijk en gaat je katalysator stuk).
Zo'n sensor kost 15 tot max 40 euro, afhankelijk waar je het bestelt/koopt. Dan moet iemand 'm er nog inzetten... Succes!

Wernervs 0

7 jaar

Opgelost

Ricky1234 0

6 jaar

Ricky1234

Vermeld ook even wat de oplossing was ?

Account Beheer
Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.