Peugeot 306 hdi: olie zweten aan turbo inlaatzijde

Bouwjaar: 2000

Onderaan de turbo aan de inlaatzijde hangt een druppel olie. verbruik tot nu toe nihil, 60dkm gedraaid. olie aan- en afvoerleiding lekken niet. denk zelf aan lekke afdichting op turbo as, maar voor analyse is uitbouw noodzakelijk en dat is geen fijne klus. Is er iemand met gelijksoortige ervaringen bij andere (HDI) turbodiesels (gezien lage km stand)?

dupl-u-4293-5dd1470815902+sanco

Geplaatst door dupl-u-4293-5dd1470815902+sanco (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

cor1816 (0) PRO, 20 jaar geleden

Nou dat had ik ook bij een 306 hdi van 99 met 148 dkm . Eerst olie aan de turbo. Later bleek,toen de olie vuldop onder het lopen er afging de motor een extreem hoge carter druk bleek te hebben, als gevolg van een vermoedelijk defecte verstuiver was een zuiger gaan vreten. De hoge carter druk komt bij de motor niet zo snel tot uiting omdat deze door een dikke slang direct het spruitstuk worden ingezogen, roken is dan toch niet extreem en hij loopt nog vrijaardig. Alleen bij koude start liep hij op 3 cilinders. IK hoop niet voor jou dat het zo is maar ja.

dupl-u-4293-5dd1470815902+sanco (0), 20 jaar geleden

Dank voor de reactie. vooralsnog besloten eerst door te rijden omdat olie (nog) goed op peil blijft de laatste 3dkm. Destijds al de carterontluchtingslang er af gehad tijdens draaien van de motor. Er was geen overdruk te bespeuren. olie lijkt afkomstig vanuit de rubbermof (overgang inlaatbuis - turbohuis) welke nogal ruim is. Misschien valt het dus mee!

Dirk2301 (0), 20 jaar geleden

Ik heb hetzelfde voor met een Partner (03/2003 met 16.000km)

De olie lekt via de luchtbuis tussen luchtfilter en inlaatzijde turbo. Olie komt hierin via de rubberslang van de carter ontluchting. Deze buis is bij mij vervangen omwille van dit probleem. Dit is nu een 3000km geleden en de buis staat opnieuw vettig. Dus ...

Hans4032 (0), 20 jaar geleden

Bij diesels is lichte lekagge normaal, ik heb dit nl. ook al eens bij een dodge van met 60000 km gehad.

Zelf heb ik veel aan vrachtauto's gesleutelt maar die hebben dit ook zelsfs nieuwe motoren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum