Mijn olielampje blijft branden bij stationair. Zodra ik gas geef gaat het lichtje uit. Nu heb ik in verschillende topics gelezen dat het belangrijk is de juiste oliefilter te plaatsen. Ook lees ik iets over een kruisje in het midden. Dit is mij niet helemaal duidelijk. Er zit wel een uitstulping op de rand van het oliefilter maar een kruisje in het midden begrijp ik niet.
Kan iemand mij uitleggen waar ik op moet letten. De Franse garaga (ATA) heeft er een nieuwe in gezet. Mijn garage nu heeft al een nieuwe besteld (Bosch) maar die ziet er hetzelfde uit als de filter die de franse garage er in heeft gezet.
Ikhoor het graag.
Indien gewenst kan ik een foto mailen. Lukt mij geloof ik niet om de foto aan deze topic te hangen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het verhaal over het kruisje betreft bepaalde benzine uitvoeringen. Deze diesel heeft een ander filter met een "piemeltje" uit het midden aan de onderzijde. Als dit oliefilter zeer sterk vervuild zou zijn, dan bestaat de mogelijkheid dat de olie via by-pass gedwongen wordt met mogelijk branden oliedruk. Als het oliefilter reeds vervangen is, lijkt het verstandig om in ieder geval oliedruk te laten meten. De betreffende motor (DV6) is behoorlijk gevoelig voor inwendige vervuiling afhankelijk van onderhoudsinterval en historie, gebruiksomstandigheden en juiste olie-specificaties.
Humm, jammer, dan is dat het niet. Op de franse autosnelweg had ik totaal geen power meer. Oliepeil gecheckt en niets aan de hand met het peil.
Vervolgens ben ik overleg met de Franse sleepdienst nog een 20 minuten doorgereden. Toen alle alarm lichten aan. Direct gestopt en contact uit. Toen wederom naar het oliepeil gekeken en toen bleek mijn peilstok half weggesmolten te zijn.
De franse garage heeft de turbo vervangen en het gehele olie circuit schoongemaakt (plastic resten verwijderd) en de oliefilter vervangen. Zij hadden vervolgens geen oliedruk en stelde voor de oliepomp te vervangen. Toen heb ik hem naar NL laten brengen. Mijn garage (niet Peugeot) kan tot op heden de diagnose niet stellen. Ik heb begrepen dat zij de oliedruk niet konden meten omdat deze lastig te bereiken is.
Misschien toch nog ergens een vuiltje achter gebleven.
NB: garage heeft sensor al vervangen.
14 jaar
motor is dus veel en veels te heet geweest, enkeltje ruilmotor....
laat ze het carter maar eens demonteren, en de hoofd-en drijfstanglagers bekijken. dan zul je hoogstwaarschijnlijk wel zien dat fordmonteurtje gelijk krijgt.
Er ontbrak dus nog een belangrijk stukje vervolg-verhaal.
Uiteindelijk bleek de oliepomp defect. Verder hebben ze ook gelijk de waterpomp, de distributieriem met toebehoren en de versproeiers vervangen.
Rekening was alsnog behoorlijk hoog maar de motor was gelukkig niet defect. Ik rij weer met plezier.
14 jaar
houdt het olie pijl GOED in de gaten de komende tijd, als de peilstok al aan het smelten is geweest, is wat mij betreft die motor kapot gelopen, zakt het peil in korte tijd weer snel of rookt de auto overmatig, dan is de motor toch overleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar