Peugeot 207 2008: Olieverbruik 1.4 VTI van 2008

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 8FS, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Auto is recent gebruikt gekocht op MP met 150.000 km. 2e eigenaar.

Auto verbruikt dus olie.

Olieschraapveren, klephoedjes, verglaasde cilinderwanden etc.
Ik lees hier veel over op het internet.

Verkoper vermelde eerlijk dat de motor olie verbruikt.
3 tankbeurten 0.75 - 1 ltr olie.
Buiten de auto ruik je het ook.
Heel af en toe na wat langer stationair gas geven dan blauwe uitlaatrook.

Nu wil ik het olieverbruik proberen terug te dringen.

Distibutieketting is al vervangen.
Keurig beurten gehad bij universele garages.

Recente toevoeging het welbekende 5in1 lijkt verbetering ook te geven.

Normaal moet er 5w30 in.
Volgens leesvoer op internet gebruikt de dealer 0w30 om verdamping tegen te gaan.
Maar lees ook omgekeerd dat je dikkere olie moet gebruiken..

Tevens lees ook over een plug plaatsen in de carterventilatie.

Graag advies hierin..

Steenwijk

Geplaatst door Steenwijk (55) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 3 jaar geleden

Eerst maar eens achterhalen waar de oorzaak ligt , carterventilatie zit niet verstopt?
Je zou een flush kunnen proberen om zuigerveren los te krijgen , zal op kosten uitdraaien.

harry4203 (415) PRO, 3 jaar geleden

motor uit elkaar nemen, zuigers aan laten passen en andere zuigerveren monteren, (is de auto niet waard) of mee leren leven.

Steenwijk (55), 3 jaar geleden

Vandaag even goed gekeken.

2 olielekkages cq. zweten.

1. rechterkant motorblok geheel zweterig vanaf riemspanner en lager.
Olie ligt ook in de krukaspoelie.
Multiriemspanner ook nat..
Kettingspanner lekt niet.
Koppakking lekt ook niet.
Komt waarschijnlijk doordat het rubber van de vuldop hard is.
Vanaf hier loopt de olie omlaag.
Had motorsteun eraf gehad dus kon goed kijken.

2.
Carterpan ook nat.
Druppels ook onderaan versn.bak.
Ik heb met kamera in koppelingshuis gekeken maar was niet echt nat.
Ik kan het niet goed zien maar ik vermoet de bekende lekkage van de pakking van het oliefilterhuis.
Maar zonder demontage van het uitlaatspruitstuk kan ik het niet 100% zeker zeggen.

Nu deze laatste... hoe kan ik het beste diagnose stellen of dit huis lekt?
Kan ik de spruitstuk pakking opnieuw gebruiken?
Is de pakking van het oliefilterhuis ook los nieuw te krijgen?

Graag advies.

Steenwijk (55), 3 jaar geleden

https://www.autodoc.nl/elring/9789282

Is het deze pakking?

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Goede kans dat olielekkage wordt veroorzaakt door de pakking achter het oliefilter huis. Rubber pakking (die van je link/foto) wordt hard en breekt waardoor lekkage ontstaat. Om deze pakking te vernieuwen, moet het spruitstuk er idd af en doe je er verstandig aan om dan ook spruitstuk pakking en uitlaatklep te vernieuwen. Ik meen me te herinneren dat het koelwater ook afgetapt moet worden. Kans is echter klein dat je genoemde olieverbruik hiermee opgelost is, tenzij er elke keer plassen olie onder de auto liggen.

Steenwijk (55), 3 jaar geleden

Nee, ik zal het olieverbruik er niet mee oplossen.
Maar er hangt nu steeds een oliewalm om de auto door de olie die aan het blok hangt.

Het lijkt erop dat er zat ruimte is voor demontage van het spruitstuk en oliefilterhuis.
Ik lees dat bij de 1600 ook radiateur/condensor en bumper eraf moet.
Kan dat bij de 1400 blijven zitten?

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Volgens mij moet het zo lukken. Tis al weer tijdje geleden voor mij, maar dacht dat ik de koppeling hulpcilinder los maakte om zo net iets meer ruimte te creëren om het hitteschild langs onderzijde te verwijderen. Uiteraard accu klem los om te voorkomen dat hitteschild kortsluiting veroorzaakt op + van de dynamo bij t verwijderen van hitteschild. Verder: is het raadzaam dit nog uit te voeren als je overweegt de motor aan te pakken of te vervangen i.v.m. olie verbruik?

check

Beste antwoord, geplaatst door Steenwijk (55), 3 jaar geleden

Auto moet nog even blijven... Dus de olielucht moet verholpen worden.
Pakking van het oliefilterhuis is niet meer dan 15,- bij de online shops dus dat valt mee.

Heb nog wat vragen over de procedure.
Wil iemand mij de aanhaalmomenten geven van de onderdelen?
Kan ik de pakking van het uitlaatspruitstuk opnieuw gebruiken?
Deze is blijkbaar alleen bij de dealer te krijgen en niet bij de onlineshops.

    Ik zie bij autodoc dat er verschillende soorten pakkingen zijn voor het filterhuis.
    Weet iemand welke ik moet bestellen? - Steenwijk (55), 3 jaar geleden

Steenwijk (55), 3 jaar geleden

Wie kan mij de aanhaalmomenten geben van het uotlaatspruitstuk en oliefilterhuis aub?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.