Peugeot 206 2005: Onderdelen advies graag

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Heb een 206 gekocht en omdat gegevens van verkoper niet klopten heb ik bij Peugeot een check laten uitvoeren.
Normaal ben ik redelijk handig, een distributieriem vervangen is geen probleem maar koppakking durf ik niet aan en zeker niet op parkeerplaats repareren. Iemand zou het voor mij kunnen doen, koppakking, maar wil gelijk gebruik van willen maken dat alles wordt vervangen volgens het Peugeot rapport. Wel wil ik zelf de onderdelen leveren om kosten te besparen. En daar twijfel ik er aan en volgens mij zitten hier de beste specialisten.
Chassisnummer is:VF32CKFWF44809788
De te vervangen, repareren onderdelen:
1- Koppakking (welke set moet ik hebben?) =
https://www.mijnautoonderdelen.nl/koppak...
Kopboutenset moet ik apart erbij kopen
2- Distributieset (moet ik die van € 86,25, automatische spanner kopen of een handmatige) =
https://www.mijnautoonderdelen.nl/distri...
3- Volgens garage heb ik lekkage aan de aandrijfaskering links. Welke moet ik hebben =
https://www.mijnautoonderdelen.nl/versne...
4- Garage had het ook over dat stabilisator RV is ruim.. Kan dit opgelost worden met vervangen van stabilisatorstang, en zo ja welke van deze =
https://www.mijnautoonderdelen.nl/stabil...
of heeft dit te maken met dat lange U-vormige stang dat van enne naar de andere kant gaat? De lange stang is vrij prijzig, zelfs 2de hands.
Ik hoop dat jullie, deskundigen, kunnen me helpen zodat ik de juiste onderdelen koop.
Alvast bedankt!

Viber

Geplaatst door Viber , lid sinds 5 maanden geleden

14 Reacties

bert klein PRO, 5 maanden geleden

Laat degene die de werkzaamheden verricht ook de onderdelen leveren, hij zal uitzoeken welke delen je nodig hebt , dit voorkomt een hoop ergenis en tijdverlies.

Viber, 5 maanden geleden

Dat is wel een optie mits de onderdelen niet erg duur worden. Hij bestelt de onderdelen bij de plaatselijke onderdelen winkel en daar heb ik slechte ervaring, qua prijs, mee. Voor mijn vorige (Peugeot 306) auto vroeg dat winkel € 23,71 voor een ashoes en € 117,37 voor een (1) voorwiellager. Dat vond ik behoorlijk pittig.
Bij deze internet winkel heb ik vaak onderdelen gekocht, prijs is goed en bij foute bestelling kon ik onderdeel terug sturen en kreeg nieuwe binnen 1 dag.
Ik zou informeren wat kost alles bij elkaar via de reparateur.

patrickmk3 PRO, 5 maanden geleden

vraag aan de monteur of hij de onderdelen voor jou via autodoc wil bestellen.
dan heb je de best mogelijke prijs.
wat betreft zelf onderdelen halen word een monteur niet gelukkig van.
omdat je dan opnieuw kunt beginnen als het niet goed is.
en jij wel bij hem komt als een reparatie goed uitgevoerd is en de onderdelen toch van slechte kwaliteit blijken te zijn.

Viber, 5 maanden geleden

Dat 'autodoc' ken ik niet. Als ik zelf alles op internet bestel (kleppendeksel pakking, kopset, kopboutenset, distributieset met waterpomp, keering, stabilisator) dan ben ik zo'n € 215-220 kwijt.
Zou met de monteur overleggen. Als via dat autodoc niet duurder is dan € 250 samen dan doe ik het. Wordt het 300 dan laat ik alleen de koppakking doen en doe ik zelf de overige hoewel het vervangen van distributie en waterpomp makkelijker gaat als men toch de koppakking vervangt.
Kwaliteitsverschil valt vaak best mee, bijna iedere onderdeel komt uit lagelonenlanden. Dat is met autobanden net zo, grootste producenten zitten in Hongarije en Roemenië.

JdeP, 5 maanden geleden

Deze zijn nog goedkoper........

https://www.motointegrator.de/
https://autoteilefavorit.de/

Succes

Hans4040 PRO, 5 maanden geleden

Dus...opgelost?

Viber, 5 maanden geleden

Nee, nog niet. Heb nog geen contact gehad met de monteur

Viber, 5 maanden geleden

Heb contact gehad met monteur, reparatie kan binnen mijn beperkte budget. Ik kon alleen de koppakking laten doen maar vond het onzin om daarna boel los te maken om zelf de distributie en de rest te vervangen.
Moet nog afspraak maken om auto te brengen. Hopelijk ben ik daarna van het olielekkage af, dat is belangrijkste omdat een van de buren is geobsedeerd als hij olie op parkeerplaats ziet (belt gelijk de gemeente).
Als auto klaar is moet ik zelf nog de remschijven doen maar dat is een leuke klus.
Benzine verbruik van deze 1.4 - 206 valt me tegen, kwart tank bijna leeg na 126 Km. Mijn 1.6 - 306 was veel zuiniger.
Was deze dagen ook e.e.a. aan het checken kom ik een bout tegen dat achterbank vast zou houden. Staat omhoog, maar alles draait dus kan niet los of vast (zie foto).
Jammer dat geen vraagbakken zijn in het Nederlands. Heb wel in Frans gevonden maar kan geen Frans.

.

koertb, 5 maanden geleden

Tip: elring pakkingen zijn heel goed.
Kopbouten (rekbouten) ALTIJD vervangen en NOOIT hergebruiken, en schroefdraad lichtjes smeren bij indraaien.
Tip voor deze motor: vervang ook de klepsteeldichtingen, kost bijna niets, als je een haynes of beter nog Revue Technique koopt dan kan je het zelf alsook de koppakking, lukt met gewoon gereedschap als je creatief bent.

Als je de koppakking zelf vervangt, zorg dan dat de rubber ringen terug perfect op de cilinderbussen liggen, en dat de cilinders weer perfect recht in de carter staan. Eigenlijk pak je de cilinders best helemaal niet uit de carter.
Koppakking: vergis je niet, er zijn 2 diktes op de markt, je hebt de dunste nodig tenzij de cullasse gevlakt werd (wordt dan gemarkeerd op de culasse).

3x controleren of je distri riem terug goed ligt!!!

Viber, 5 maanden geleden

Heb auto zaterdag naar de monteur gebracht nog niets gehoord.
Normaal zou ik alles aandurven, heb anderen ook geholpen met koppakking maar zelf heb geen garage of afdakje daarom wou ik niet beginnen met de koppakking.
Ik kon wel de monteur vragen om alleen de koppakking te doen maar vond onzin om daarna de boel los te maken voor de distributieriem en waterpomp. Van de riem wist ik al van de Peugeot garage dat ik een 104 tands (niet 108) moet hebben.
Voor mijn vorige, 306, had ik wel Haynes, heb voor deze ook gezocht maar kon alleen de Franse versie downloaden en ik kan geen woord Frans.
Distributie vervangen vind ik geen moeilijke klus, heb genoeg gereedschap. Goed, de garage doet nog geen uur over en ik doe 2-3 uur over maar heb geen brug dus alles op parkeerplaats.

Ben nog bij Peugeot geweest om te vragen over dat schroef van de achterbank dat ik niet los of vast kan draaien. Ik vroeg een monteur of misschien een moer onder de auto zit. Hij wou geen antwoord geven, moest ik afspraak maken.. Ik laat het mooi zo.

    Tja...dat zijn de klantvriendelijke monteurs van tegenwoordig... - Hans4040 PRO, 4 maanden geleden

bert klein PRO, 5 maanden geleden

Waarom de distributie niet gelijktijdig meenemen het is niet zoveel meerwerk, de distributieriem ligt nu er al naast, je zit nu wel met nog een keer het koelsysteem te ontluchten.
De bevestigingsbout zit met een puntlasmoer of kooimoer in het versterkingsgedeelte van de laadvloer, dient voor de APK aanwezig en goed bevestigd te zijn.

    Distributie en waterpomp wordt gelijk meegenomen door de monteur, heb toch gezegd dat het beter was dan als ik alleen de koppakking liet doen. Dus dat zit goed. Kan ik van onderen naar dat moer komen? Dan maak ik het in orde. Ik neem aan dat veel bedrijven niet naar dat moer kijken anders was de auto niet voorzien van APK. - Viber, 4 maanden geleden

koertb, 4 maanden geleden

Kerel... ik bagger al 25j op mijn oprit aan auto's. Als ik aan de motor werk en het begint te regenen dan doe ik de motorkap dicht en ik ga koffie drinken. Je moet ook wel een beetje willen he!! Voor de rest ben ik het eens met bert klein, meerprijs is een riem, spanrol, en (piraat) waterpompje, kost je niks. En die stoelbout: vind ik een compleet overbodige vraag, zet je zetels vast en daarmee basta, keuring of niet.

    Ik zit ook al zo'n 30 jaar te sleutelen maar heb nooit oprit gehad dus alles op parkeerplaats. Deze auto ken ik nog niet en heb alleen dat Franse vraagbaak. Een Citroen BX (heb al 3 gehad) haal ik en zet ik helemaal in elkaar, maar de 206 heb ik net. Zoals al eerder gezegd, val in herhaling, de distributie + waterpomp en de rest wordt door monteur gedaan dus in een keer. Dat bout is me opgevallen omdat ik de auto beter aan het inspecteren was.. - Viber, 4 maanden geleden

Viber, 4 maanden geleden

Aan het einde heb ik de 4 problemen door de monteur laten oplossen. Auto is droog van onderen.
Vind ik wel een vreemde auto, als je wegrijdt dan gaat opeens zelf harder bij zo'n 15.000 toeren. Net alsof voor die tijd inhoudt.
Nu heb ik gezien dat in de expansievat van de koelvloeistof wat olie is. Mogelijk van voor het vervangen van de koppakking. Heb foto gemaakt, ook van strook papier dat ik even in de vat heb gedaan.
Vraag: wat is wijsheid, de hele koelsysteem leeg laten lopen en nieuwe (7 liter) koelvloeistof er in, of alleen de expansievat demonteren en goed schoonmaken?
Is de expansievat moeilijk te ontkoppelen aan de onderkant?

. .

Beste antwoord, geplaatst door Viber, 4 maanden geleden

De 4 reparatie punten heb ik aan het einde, zoals Bert adviseerde, door de monteur laten doen. Heb nog geen lange ritten gedaan, tot nu toe is onderkant droog.
Zoals ik liet zien er was wat olie in de expansievat. Ik heb deze er af gehaald, onderste slang van radiateur los gemaakt en leeg laten lopen. Kwam niet veel uit, zo'n 3,5 liter. Expansievat schoongemaakt (eigenlijk zou ik een nieuwe moeten kopen, deze wordt niet 100% schoon. Daarna vat er op, tuinslang er in en doorgespoeld, vervolgens 3,5 liter koelvloeistof er in.
Zodra weer droog weer word ga in met de remmen aan de gang, hopelijk lukt me met de trommelremmen, dat ik altijd wat moeilijk vind.
Dank voor jullie input, ik zet het nu op opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.