Een kennis van mij heeft een 306, waarvan 4 mnd geleden de koppakking is vervangen wegens olie lekkage. Sinds die tijd draait hij (af en toe) onregelmatig stationair, dwz springt naar 11/1200 toeren en zakt dan weer terug naar 850, bij warme motor. Stationairmotortje schoongemaakt, geheugen 3x uitgelezen -> geeft geen enkele storing, verder alles ok. Iemand enig idee ?
m.vr.gr. AJ
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kan beginnen met het verplaatsen van de aansluiting van het absorbtie vat. Die zit waarschijnlijk nu nog aan de linker zijde van het inlaatspruitstuk. (van af van voren bezien). De slang haal je er af en het gat op het inlaatspruitstuk dop je af . Met een t stukje sluit je de slang nu aan op de carterontluchting van de motor. (vlakbij het smoorklephuis)
Een andere mogelijkheid is de EBE laten updaten bij een dealer, maar bij dit soort oudere auto's zou ik dat niet aanraden.
Succes, TL
Het lijkt mij op valse lucht in het uitlaatspruitstuk waardoor de lamdasonde geen goeie meting doet. Dus vooraan waar het spruitstuk aansluit op de voorpijp.Of ze hebben de massa aansluitingen niet goed gemonteerd op de kop,aan de distributiekant. Succes Oldtimer.
Bedankt allen,
Het verhaal van Toni doet mij wat vreemd aan, aangezien voor de kop demontage er geen probleem was. Zit er een pakking tussen de pijp en het spruitstuk ? Heeft de massa aansluiting te maken met de kabel welke langs de distributieriem kap loopt of zitten de massa aansluitingen ergens anders ?
m.vr.gr. AJ
20 jaar
De map sensor wil ook nog wel eens vals lucht doorlaten ,deze zit in het inlaatspruitstuk geschroefd.
er zit inderdaad een pakking tussen welke meestal niet wordt vervangen. Maar ook het kraagje waar de lamdasonde in zit geschroefd wil op de lasnaad nog wel eens lekken.De massa aansluitingen zitten op een bout sleutelmaat 13 aan de achterkant van de kop of op de versnellingsbak.
Ik zal e.e.a eens gaan nakijken. Geeft een verkeerd signaal van de lamdasonde geen meldingen in het geheugen ? Kan ik de massa aansluitingen loshalen/schoonmaken zonder de accu los te koppelen of is dit heel erg onverstandig. Ik ben een doe het zelver met een redelijke technische (nautische) achtergrond en lees 3 termen die ik niet kan thuisbrengen. Wat is een map sensor, EBE, en absorbtie vat. Bedankt alvast voor jullie nuttige info. mvg AJ
20 jaar
Mapsensor is de vacuumsensor ,die zit op het inlaatspruitstuk geschroefd met een torxschroefje.
EBE is Elektronische Bedienings Eenheid. de computer dus.
Absorpsievat is het koolstofvat waarop de ontluchtingsslangen van de brandstoftank zitten en die via slangen en een elektroklep verbonden is met het inlaatspruitstuk.
En wat betreft het signaal, als het een betrekkelijk kleine meetfout is geeft de computer"geen storing mengselregeling" en als er geen elektrisch probleem is ziet hij hem ook niet als een storing.Als alle verbruikers uit zijn kun je rustig de massa aansluitingen schoonmaken.
A.J. ben je wtk op de grote vaart soms?
Nee, ik ben geen wtk. Heb wel de opleiding gevolgd, later de nautische richting ingegaan en sinds 8 jaar op de wal werkzaam in het nautisch transport/logistiek. Techniek blijft mij boeien en sleutel graag aan auto's etc, zodoende krijg ik nog wel eens vragen van verschillende mensen. Bezit zelf een 404 van 71 waar ik al menig hobby uurtje in heb zitten. Complimenten trouwens voor deze site, daar hebben we nog eens wat aan en bedankt voor de uitleg. mvg AJ
20 jaar
Het enige wat we ontdekt hebben was een loszittende (retour?)leiding (naar de brandstoftank denk ik)links op de (centrale)verstuiver leiding. Hier zit een soort wit 'klik' stekkertje op. Vastgezet maar verder nog niet goed getest. Kan dit er iets mee te maken hebben gehad ? mvg AJ
20 jaar
Ik ben bang van niet.
Heb het stappenmotortje en de behuizing zelf nog eens opnieuw schoongemaakt, loopt al stukken beter. Mag je de plunjer van dit motortje trouwens polijsten en smeren ? Zag er nogal aangevreten uit. mvg AJ
20 jaar
zolang je er maar niet teveel afhaalt, hij regelt eigenlijk maar in een paar stappen en als je er teveel van afhaalt loopt hij uit z'n regelgebied.
Heb de auto zelf een dag gehad. Mijn ervaring is dat het verschijnsel alleen of het meest voorkomt in de warmloopfase. Als koelvloeistof en olie op bedrijfstemp. zijn loopt hij best netjes stationair. Temp. sensor wellicht ? Zit deze op de radiateur of op het blok ? Of toch nog iets anders ? bedankt en groeten AJ
20 jaar
In de kop bij het thermostaathuis kleur groen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar