Peugeot 206 2004: Onregelmatig stationair toerental peugeot 206

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFU, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 65

Topic opnieuw gestart omdat bij bestaande topic staat opgelost. Kreeg oplossing status hier niet van af.

Stationair toerental schommelt tussen 500-900 rpm bij warme motor. Voor de rest lijkt auto goed te lopen. (206000km)

Geen foutcodes aanwezig (Foxwell NT301 en Scanmaster op laptop)
Gasklephuis schoongemaakt
Map sensor schoongemaakt en later vervangen
Luchtfilter vervangen
Carter ontluchting vol sludge deze schoongemaakt
Geen lekkages vacuum kunnen ontdekken.
Bougies gecontroleerd 0.9mm
Temperatuursensor inlaat en koelwater bij koude motor gelijk aan buitentemperatuur. Reageren ook beide opwarmen motor.
Massapunten achter beide koplampen schoongemaakt
Connectors BSI en diverse sensoren lost vast gehad en gecontroleerd.

Viel op bij reinigen gasklephuis dat klep niet geheel gesloten is blijft klein stukje open. Klep zelf loopt niet aan.

Tijdens het onregelmatig stationair lopen zie je gasklep ook onrustig bewegen. Tijdens opwarmen opwarmen motor reageren beide lambdasensoren met pulsen tussen 0,1/0,9V
Op een gegeven moment loopt motor stationair rustig waarbij sensor 1 nog pulst en sensor 2 schommelt rond 0,85V

Later gaat motor stationair schommelen 500-900 rpm waarbij ook tweede lambdasensor alle kanten weer op gaat. Plus dat gasklep onrustig word. Throttle position schommelt dan van 7 naar 13%

Bij iets gas geven is toerental stabiel 1000rpm, throttle position is dan stabiel 9% en geeft tweede lambdasensor weer stabiel signaal rond de 0,85V

Wie heeft tips om nog wat te controleren of te vervangen.

T.Visser

Geplaatst door T.Visser , lid sinds 15 jaar geleden

17 Reacties

Moderator Problemcar PRO, 1 week geleden

Oude topic met "Opgelost status" verwijderd.
( Opgelost status kan aangepast worden door op het groene vinkje te klikken. )

Moderator

atte PRO, 1 week geleden

Is na het uit- en inbouwen (en reinigen) van het smoorklephuis deze weer gekalibreerd? Vaak oorzaak van onregelmatig stationair toerental.

T.Visser, 1 week geleden

Het klephuis is niet opnieuw gekalibreerd, storing schommelende toerental was voor het reinigen ook al aanwezig. Klephuis was ook niet extreem smerig. Had op engels forum gelezen dat inleren niet nodig zou zijn, zou systeem automatisch doen duurt dan alleen wat langer. Had in verleden laptop met diagbox voor de 307 407 en 508 maar sinds er Mazda voor de deur staat is de laptop ook weg.

atte PRO, 1 week geleden

Wellicht dat het smoorklephuis al veel eerder uitgebouwd is geweest of is vervangen en niet opnieuw gekalibreerd is. Het betreffende TSB waarover ik beschik, geeft aan dat bij alle Peugeots vanaf 2001 deze handeling moet worden uitgevoerd. Bekijk ook eens de fueltrim; bij een te groot verschil tussen short term en long term hier verder op doorgaan. Zie ook: https://problemcar.nl/columns/storingsdi....

T.Visser, 1 week geleden

Ok dat kan maar heb helaas zelf de diagbox software en kabel niet meer, zal deze dan moeten aanschaffen en installeren. Installatie software was lastig weet ik nodig op windows 10 PC.
Geen andere storing oplossende opties zoals bobine of lambdasondes uitwisselen?

oldford PRO, 1 week geleden

Krijg je live data te zien als je de Foxwel en/of Scanmaster (die je noemde in de 1e post) gebruikt?
Als die de fuel trims laten zien, kun je dat nu al controleren.

atte PRO, 1 week geleden

Met de Foxwell NT301 kan je live-data en O2-sensorgedrag uitlezen. Overigens is een onregelmatig stationair toerental ook in veel gevallen te wijten aan een luchtlekkage in het inlaatgedeelte.

T.Visser, 1 week geleden

Auto warm gereden toerental fluctueerde nu minder dan eerst stationair, bij 1000 rpm en 2000 rpm wel stabiel toerental. Heb hiervan 3 printscreens gemaakt

. . .
    Schommelend stationair schommeld waarde tweede lambdasensor van 0,07 naar 0.86V, ook de longterm gaat schommelen van 5,47 naar 13,28%. Bij 1250 en 2000 rpm en stabiel toerental zijn deze waardes ook meer stabiel - T.Visser, 1 week geleden

atte PRO, 1 week geleden

Fuel trim-correctie ligt gemiddeld tussen de 14 en 19 % (zie bij 06 en 07). Vooral bij rond de 1290 toeren is het verschil veel te groot; mag maximaal een verschil van 10% zijn (let ook op het min-teken -6.25 en 5.47 is een verschil van totaal 11.72% (en dat bij een 'normaal' stationair toerental. Het inspuitsysteem probeert het mengsel doorlopend rijker te stellen. Ook de inlaatspruitstukdruk (manifold pressure) geeft reden tot nader onderzoek; is laag. De afgegeven spanning door de lambdasensoren lijkt mij normaal; die doen hun best!

T.Visser, 1 week geleden

Ok nog verdere tips wat te checken of te vervangen, is het idee delen te wisselen met andere 206? Zal in ieder geval de diagbox bestellen en anders bij de dealer informeren of hij gasklep wil inleren. Heb nog tot 19-7 voor nieuwe APK want dat zal ook wel probleem worden in deze toestand.

oldford PRO, 1 week geleden

Wat geeft de map-sensor voor waarde bij contact aan, motor uit?

Kijk ook nog eens goed naar de gasklep. De waarde hiervoor verandert ook met het toerental.
Misschien te veel speling of de veerdruk om deze dicht te laten gaan te laag?

T.Visser, 1 week geleden

Map-sensor geeft dan aan 99 lijkt wel percentage te zijn ipv druk (kpa). Foxwell NT301 en Scanmaster op laptop geven beide 99. Bij koude motor loopt motor stationair wel stabiel en is de waarde 34.

Speling op gasklep durf ik niet te zeggen, veerdruk is wel strak.
Speling is misschien te checken door verwijderen deksel op zijkant klephuis, of misschien door aansturen gasklep wanneer ik de Diagbox binnen heb.

oldford PRO, 1 week geleden

Map sensor geeft een fractie te weinig aan bij motor uit. De actuele luchtdruk in Nederland is nu tussen 1012 en 1018 hpa, dus de map sensor zou 101 moeten aangeven. Het verschil (2%) is echter wel erg klein.

T.Visser, 1 week geleden

Map sensor is vervangen zonder resultaat kan originele nog eens terug plaatsen en kijken wat die voor waardes geeft. Verder begrijp ik dat de fueltrim correctie te hoog is, probeert regeling dan meer brandstof toe te voeren dan verwacht? Volgens mij heeft auto ook langere tijd stilgestaan is het idee om injector cleaner te gebruiken of brandstoffilter te vervangen. ("oude" benzine is met kwart tank al ververst naar volle tank)

oldford PRO, 1 week geleden

"probeert regeling dan meer brandstof toe te voeren dan verwacht?"
De hoeveelheid brandstof voor een bepaalde belasting is niet veranderd. Wel dient de berekening van de injectieduur aangepast worden (langer gemaakt) om die hoeveelheid in te spuiten.
Dat kan komen door een sensor die verkeerd aangeeft of b.v. de benzinedruk die te laag is.
Als alles goed werkt dan is de Long Term Fuel Trim op of vlak rond de 0%.
Bij jouw motor loopt deze trim op tot wel 22%. Dan kom je dicht in de buurt van een foutmelding.

Mischien is het raadzaam om een keer de brandstofdruk te meten. Als deze te laag is kan dat de oorzaak zijn waarom de fuel trims zo oplopen.

T.Visser, 1 week geleden

Brandstofdruk gemeten op rail bij stationair (schommelende) toerental is deze stabiel 4 bar. Viel mij op wanneer ik inlaatspruitstuk minimaal wat valse lucht geef loopt motor wel mooi stationair.
Hiervoor slang op foto losgehaald en zo goed als weer dicht gedrukt met vinger.
Bij slang helemaal los is toerental ook stabiel alleen te hoog voor stationair.
Vanmiddag ook flesje "fuel system cleaner" van Forte toegevoegd op kwart tank benzine.

Wachten is nog op Diagbox tool en software van Peugeot, hopelijk hiermee gasklep te calibreren.

.

T.Visser, 2 dagen geleden

Gasklep gewisseld met andere 206, geeft geen verandering.
Diagbox tool nog niet binnen.

Was is de functie van elektrisch bediende vacuumklep op rechter binnenspatbord? Las op engels forum dat deze bij iemand schommelende toerental veroorzaakte.

Iemand nog tip om iets te wisselen met de andere 206?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.