close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Oorzaak OBD Foutcodes?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFU ET3J4, Motorinhoud (cc): 1360, Vermogen (kw): 65

Wie kan me adviseren over de oorzaak van het optreden van de combinatie van OBD foutcodes P0121, P1133 en P1134? (Peugeot 2016 1.4 16v uit 2004). Het display geeft de melding 'Uitlaatgas storing'.

Storingscode uitgelezen bij de dealer:
P0121 elektrisch bediende smoorklep afwijking signalen 1 en 2 niet duidelijk; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context: motortoerental: 788 rpm; watertemp: 50 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 310 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1

P1133 afwijking smoorklepstand, weerstandsbaan 1/druk Samenhang; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context:motortoerental: 820 rpm; watertemp: 53 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 290 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1

P1134 afwijking smoorklepstand, weerstandsbaan 2/ druk Samenhang; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context:motortoerental: 820 rpm; watertemp: 53 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 290 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1


Het gaat om een Peugeot 206 1.4 16V motorcode KFU uit januari 2004 met 170.000 km. Bij de onderhoudsbeurt in augustus 2017 is geadviseerd gasklephuis te vervangen. Dat heb ik gedaan: nieuw gasklephuis van Magneti Marelli gemonteerd, ook MAP-sensor vervangen. Auto stationair 10 minuten laten draaien, liep toch wat onregelmatig.
Vrijdag 24-11 heb ik door de dealer storingscodes laten uitlezen (zie boven) en heeft de dealer het gasklephuis vervolgens opnieuw softwarematige gekalibreerd. Storingscodes zijn gereset.

Vandaag (02-12) de auto gestart en stationair laten draaien om de ruiten te ontdooien. Pieptoon en display laat weer de melding 'Uitlaatgas storing' zien.

Wat mij niet duidelijk is, is wat wat de oorzaak en samenhang is van de drie OBD foutcodes. Iemand die me daarin kan helpen? Is het valse lucht? Is het een injector die niet goed werkt? Waar moet ik het zoeken? Gasklephuis is vervangen dus dat lijkt het niet te zijn?

Dank en met vriendelijke groet,
Denis

Geplaatst door

pannonn (60)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vindt het raar OBD scanner zegt smoorklepprobleem, en je display zegt dan uitlaatgasstoring.
Ik weet het niet, misschien een verstopping aan zijn uitlaattraject (kad)?
gr.

Hij geeft toch echt een storing aan op het gasklephuis.
Misschien dat daardoor het mengsel niet klopt en vervolgens uitlaatgasstoring krijgt.
Maar dan moet daar ook codes op gegenereerd zijn.

primera p11 0

6 jaar

Ik zou me over die tekst op het display niet druk maken.
Als in plaats van die tekst de oude vertrouwde MIL wordt gebruikt, verbaast het niemand dat met deze storingen de MIL aan gaat. Terwijl die MIL betekent: er is een uitlaatgas relevante foutcode opgeslagen.

Daar komt nog bij dat TS al meldt dat na de vervanging van de gasklep de motor toch wat onregelmatig liep.
Mogelijk dat de samenstelling van de uitlaatgassen dan niet 100% schoon is. Dan klopt zelfs de tekst op het display.

oldford 0
badge

6 jaar

Een 206 kent op het display eigenlijk maar 1 term voor storing : Storing uitlaatgas.
Ongeacht wat er dus fout gaat word dit gemeld .
De P0121 is wel een erg belangrijke voor een gasklepstoring .
Sterke trillingen van het inlaatspruitstuk veroorzaken dat de stekker van zowel het gasklephuis almede de inlaattemperatuur / inlaatdruk slechte contacten maken , vooral tijdens het starten , zoals u ook al aangeeft .
Voor de inlaattemperatuur / inlaatdruksensor heeft voor de stekker jaren geleden al een modificatie plaatsgevonden .
Ook heeft er een modificatie voor de stekkers van gasklephuizen plaatsgevonden . Deze was echter bedoeld voor TU motoren en niet specifiek voor ET motoren . Ik weet dus niet zeker of deze dan wel past , maar denk het haast wel .
Daarnaast is er ook een wijziging gekomen op de bevestigingswijze van beide stekkers . Dealer moet dit weten .
Wat betreft het inleren , moet dit absoluut met een koude motor ( 6 uur stilstand ) uitgevoerd worden .
Er zijn verschillende procedure,s voor om dit uit te voeren .
Daarna dient eer een proefrit uitgevoerd te worden voor het inleren van alle gasklepstanden en de onderbreking van de injectoren .
Daarnaast nog een vraag : is het zelfde type gasklephuis gemonteerd dat er af gekomen is ?
Er zijn namelijk 2 type,s die er op passen .

Dank voor de reacties.

Rene, dank voor de gedetailleerde reactie. Het type gasklephuis dat ik vervangen heb is van hetzelfde type: Magneti Marelli 50 SMP1 artikelnummer 802001500013. Het OEM-nr is 1635W2GS.
Voor zover ik weet zitten de oude stekkers er nog op. Ik heb zowel het gasklephuis als de MAP-sensor vervangen. Daarbij heb ik de stekkers in eerste instantie onaangetast gelaten.

Na 02-12, waarop weer de pieptoon en de melding in het display, heb ik de stekker van het gasklephuis losgehaald, met contactspray van Griffon behandeld, bijna een uur gewacht om de vloeistoffen te laten verdampen en toen weer aangesloten. Ik heb er sindsdien nog niet mee gereden.

Ik neem je adviezen mee en laat weten hoe de auto reageert.

pannonn 60

6 jaar

Update 05-12-2017. Vanavond met de auto gereden. Eerste 2 kilometer goed, daarna bij constant 60 km per uur reageerde de auto niet meer op het gaspedaal bij gasgeven. Ik heb de laptop met OBD-software op de passagiersstoel staan. Throtle position stond op zo'n 16%, gaspedaal intrappen tot op de bodem gaf als resultaat dat het percentage naar 19% ging. Niet goed, want normaal gaat dan het percentage naar zo'n 80%. Auto laten afremmen, afgeslagen en jawel hoor. Auto begon te bokken in de eerste versnelling. Geparkeerd, contact uit, wachten. Na een aantal keren bij contact aan gaspedaal in rust zo'n 13%, gaspedaal intrappen helemaal gaf weer 80%. Starten, snel naar huis rijden. Gaspedaal reageerde goed. OBD-codes uitgelezen, zie afbeelding. De bekende drie met nog wat nieuwe er bij.

Wat ik me nog afvraag. Bij de P0121 staan wat gegevens zoals toerental 788 en spruitstukdruk 310 mbar. Die waarden wijken af van de andere twee: 820 rpm en 290 mbar. Heeft iemand een idee van een mogelijke verklaring?

pannonn 60

6 jaar

De gegevens die bij de foutcodes staan, noemt men de Freeze Frame gegevens.
Dat is de waarde van sommige signalen op het moment dat de foutcode opgeslagen werd.
Dat die waardes niet bij alle foutcodes gelijk zijn, klopt als een bus - dat is ook te verwachten.
Kijk maar naar de koelvloeistof temperatuur, daar zit 3 graden verschil in, dus is er een tijdsverschil tussen het opslaan
van de 1e foutcode en de volgende 2 foutcodes. Zou ik me niet druk over maken.
Met je OBD scanner kun je ook Freeze Frame gegevens opvragen, zij het alleen van de 1e foutcode.

De nieuwe fout P1161 heeft ook weer met de gasklep te maken - Gasklep positie niet logisch.

De laatste 2 twijvel ik over. Officieel zijn P2xxx codes vanaf 2002 gedefinieerd, dus jouw scanner loopt al zo'n 15 jaar achter.
P2111 - Gasklep Bediening, vast open P3311 weet ik niet.
Ik heb zo mijn bedenkingen of de laatste 2 codes ook wel echt in het geheugen stonden.

Dat na een aantal keren contact uit/aan de gasklep weer werkt, klopt wel.
De inlaatdruk is op dat moment rond de 1000 mbar want de motor staat uit. De foutcodes worden dan als niet meer actief gezien.
Hetzelfde had je kunnen bereiken door de foutcodes te wissen.

oldford 0
badge

6 jaar

Update 12-01-2018
Ik heb naar aanleiding van een forumdiscussie die ik vond op https://www.problemcar.nl/nl/particulier... het volgende laten uitvoeren bij de Peugeot dealer:
stekkermodificatie
update motormanagementsysteem
inleren gasklephuis

Kosten: 287 euro. Resultaat: nihil. Na afrekenen ben ik met de auto weggereden bij de dealer. 5 km later hoorde ik een piep en verscheen de melding 'uitlaatgas storing' op het display. Meteen daarna reageerde het gaspedaal niet meer en begon de auto vaart te minderen. Na enkele honderden meters begon de auto te bokken en kon ik de auto alleen nog met een slakkengang aan de kant zetten.
Ik heb een dag later de storingscodes uitgelezen en raad eens:
P0121
P1133
P1134
P1161
De eerste drie zijn de bekende foutmeldingen. Het probleem is dus niet verholpen met de stekkermodificatie en de update van het motormanagementsysteem.

Kijkend naar de Live data zag ik throttle position weer op 15% staan en bij vol ingetrapt pedaal op 19%. Die laatste waarde hoort op 80% te staan.

Iemand nog een suggestie?

pannonn 60

6 jaar

Helaas , niet opgelost .
De P-code,s herleiden toch allemaal naar het gasklephuis cq de bedrading/stekkers.
Plaats eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer , dan stuur ik u het elektrische schema van de gasklephuisbedrading .
Deze moet u dan beslist BELAST doormeten . ( bv een 21 Watt lamp er tussen plaatsen )
Wat ik echter wel vreemd vind is dat na het inleren er een proefrit gemaakt dient te worden voor alle gasklepstanden en injectie onderbreking .
De dealer had dan toen toch ook de storing moeten ondervinden !
Of hebben ze dit niet ( of niet goed ) uitgevoerd ?
Als na het doormeten van de bedrading alles goed blijkt te zijn , stuur ik u nog een methode die u zelf kan uitvoeren voor het inleren .
U leest zelf de code,s uit , kan u met uw gereedschap ook een actuator test van het gasklephuis uitvoeren ? ( openen en sluiten hiervan )
Nog iets anders : de P code 1161 kwam ik ook nog tegen op een ander type motor . Hierbij stond de distributie niet op tijd ( tandje versprongen )
Bij u niets aan de distributie gebeurd ?
Timing is zeer simpel te controleren .
Als laatste : op de voorste lambda sonde staat een 96.............. nummer .
Geef deze ook eens . ( soms zonder démontage al te lezen - spiegeltje )

Dag Rene,
Dank voor je snelle reactie.
Chassisnummer: VF32CKFUF43684087
Ik ga vanmiddag (op de fiets) langs de dealer om te vragen of er een proefrit is gemaakt.
Actuator kan ik niet goed inschatten, wel heb ik twee afbeeldingen van ' live data'
van de OBD-software (EasyObdII_Ver2_4_0) bijgesloten. Wat me verbaast en volgens mij niet goed kan zijn zijn de ' throttle position' waarden. In rust is dat 15.3%. Trap ik het gaspedaal vol in dan is dat 19.2%. Terwijl ik ook heb gezien dat als de auto normaal reed die laatste waarde op 80% stond.
Distributie is voor zover ik weet niets aan gebeurd. Lamda-sonde moet ik kijken. Misschien kan de dealer waar ik langs ga nog iets zinnigs zeggen over distributie en lamda-sonde.

Tot zover dank en wordt vervolgd.

pannonn 60

6 jaar

Update: Ik heb een aantal dagen achtereen een proefrit gemaakt van 20-30 minuten met de laptop gekoppeld aan de OBD-aansluiting. Bij aanvang heb ik steeds de live data van de gaspedaalsensor uitgelezen. Die ligt bij goed functioneren tussen de 15% en 80%. Dat is een aantal dagen goed gegaan. Gisteren (22 jan) was interessant omdat het toen aan het einde van de proefrit weer mis ging. Vandaag (23 jan) heb ik weer een proefrit gemaakt en lijkt het met wat ik maar omschrijf als een 'workaround' weer goed te gaan: auto een minuut stationair laten draaien; conact uit; wachten en dan weer starten.

Iemand een idee of het haperen van de koplampen en het terugvallen van het toerental naar de 600-700 toeren een symptoom of oorzaak kan zijn? Kortsluiting? Haperende electrische systemen?
Iemand een idee wat het klikken onder motorkap kan zijn? Een relais dat schakelt?

Uit het logboek:
Maandag 22 januari 2018
Tijdstip: 20:30 uur
Proefrit van ongeveer 15 minuten
Weersomstandigheden: temperatuur 6 graden C, luchtvochtigheid 90%, regen 0 mm, windkracht 4 Bft.
Aanwezige storingscodes: P0121. MIL brandt.
Live data: gaspedaal tussen 15% en 80%; 3 keer gaspedaal intrappen en weer op laten komen.
Auto gestart. Stationair laten draaien, ongeveer 1100 tpm. Proefrit in de bebouwde kom in eerste, tweede, derde en vierde versnelling. Snelheden tussen 0 en 50 km/h. Toerental tot +- 3000 tpm
Eerste lambdasonde tussen 0.1V en 0.9V. Tweede lambdasonde onder de 0.9V. Short term fuel trim lean, long term fuel trim rich.
Na proefrit een minuut stationair draaien op ongeveer 770 tpm. Verlichting begint wat te haperen. Auto begint stationair wat te haperen. Klikken van relais onder de motorkap? Gas bijgeven om de auto niet te laten afslaan. Contact uit. Contact aan. Live data: gaspedaal in rust: 7.1%; gaspedaal vol ingetrapt: 14.1%. Dit zijn geen goede waarden. Contact uit.


Dinsdag 23 januari 2018
Rit van Heiloo naar Bergen aan Zee heen en terug. 13 km +- 20 minuten enkele rit.
Weersomstandigheden: temperatuur 8 graden C, luchtvochtigheid 92%, regen 0,2 mm, windkracht 4 Bft.
Aanwezige storingscodes: P0121. MIL brandt.
Live data: gaspedaal tussen 15% en 19%; 3 keer gaspedaal intrappen en weer op laten komen. Foutieve waarden.
Auto gestart. Display geeft “UITLAATGAS STORING”. Logisch, gezien de foutieve waarden gisteren en vandaag. Stationair laten draaien, ongeveer 1100 tpm. Na een minuut en de melding dat de Closed Loop is ingegaan contact uit. Wachten.
Contact aan. Live data: gaspedaal tussen 15% en 80%; 3 keer gaspedaal intrappen en weer op laten komen, steeds van 15% naar 80%. Goede waarden.
Auto gestart. Display geeft “UITLAATGAS STORING”. Rit van Heiloo naar Bergen aan Zee. Bij stoplicht stationair toerental valt soms terug naar tussen 600-700 toeren, gaat dan weer naar 800 toeren. Zorg om afslaan van auto. Bij aankomst contact uit.
Na een uur contact aan. Gaspedaal uitlezen geeft goede waarden: tussen 15% en 80%. Auto gestart. Display geeft “UITLAATGAS STORING” en rit van Bergen aan Zee naar Heiloo. Tijdens rit bij vol gas geeft gaspedaal 80%. Toerental tot +- 3000 tpm.
Bij aankomst stationair rond de 700-800 toeren. Contact uit.

pannonn 60

6 jaar

Denis ,
Het zal toch niet zo zijn dat P0121 niet veroorzaakt word door het gasklephuis , maar door het elektronische gaspedaal ? Live data: gaspedaal tussen 15% en 19%; 3 keer gaspedaal intrappen en weer op laten komen.

En met betrekking je verlichting vond ik nog wel een oud bericht .
Gaat eigenlijk over afslaan bij ingeschakelde verlichting , maar toch ............ , niet geschoten is altijd mis .
En deze kost geen geld.
Maak de massapunten MC10 en MC11 los , goed reinigen/opschuren .

Hoe weet je dat de live data op het gaspedaal slaat?
Voor mij is het de absolute stand van de gasklep positie sensor.
Bij een elektronisch gaspedaal heb je zowel een gaspedaal stand als een gasklep stand.

Ik denk dat je beter met Peugeot dealer (of gelijkwaardige) apparatuur kunt laten uitlezen.
EOBD schiet hier schromelijk te kort in live data mogelijkheden.

N.B.: De absolute stand is het voltage van het signaal uitgedrukt in % (100% is 5 volt).
Omdat het signaal geen 0 volt wordt en ook geen 5 volt zie je die 15% tot 80% als uiterste waarden.

oldford 0
badge

6 jaar

Hartelijk dank Rene en oldford,

Als het wat beter weer is zal ik zeker MC11 reinigen/opschuren. MC10 zag er voor zover ik kon zien nog goed uit; zal ik ook meepakken.

Inderdaad, de live data slaat op de absolute stand van de gasklep positie sensor. Klopt wat oldford meldt. Het interessante is dat ik naar de Peugeot dealer ben gegaan voor een goede storingsdiagnose. En dat is nu juist niet gelukt. De dealer is niet verder gegaan dan een opsomming van de storingscodes, heeft niet verder gekeken door bijvoorbeeld data te loggen tijdens een proefrit of stationair draaien. Ik heb de dealer hier ook op aangesproken. De dealer is wel zo coulant geweest om de toezegging te doen de kosten voor de storingsdiagnose terug te storten, maar wil geen verder storingsonderzoek doen omdat ze de onderhoudshistorie niet kennen. Jammer... zal ik het toch zelf moeten doen.

Bij beter weer ga ik massapunten controleren en met de multimeter aan de slag om te kijken of de juiste voltages wel worden doorgegeven en te kijken hoe gasklep reageert op gaspedaal door luchtfilter weg te halen en te observeren.

Ik heb nog een check gedaan op accu en dynamo. Accu geeft bij stilstaande motor ongeveer 12.2V. Bij draaiende motor ongeveer 14.4V. Ik heb nog gekeken wat invloed van Airco is. Bij draaiende motor blijft accuspanning op 13.3 tot 13.4V. Accu en dynamo lijken me daarmee in orde.

Tot slot, Rene dank voor die mooie diagrammen van MC10 en MC11. Heb je die misschien ook voor de kabelboom of kabelbomen van het motormanagementsysteem? Kabel van MAP-sensor ik als ik het goed heb verbonden met die van gasklephuis. Motormanagementsysteem zal zijn signalen van bobine, map-sensor en gasklephuis krijgen en sturen?

pannonn 60

6 jaar

Hallo Denis ,
Een dealer welke geen verder onderzoek wil doen omdat hij de historie niet weet ? Slechte dealer , een de naam dealer niet waard . Ik krijg dagelijks auto,s waarvan ik de historie niet weet , en zou dus niets moeten doen ?

Ik stuur u hierbij enkele elektrische schema,s van onderdelen met betrekking op uw storing .
Complete of gedeelte,s van kabelbomen word een ander verhaal .
Bepaalde punten , zoals massa aansluitingen en plaatsen kan ik u eventueel wel sturen , maar dan wel specifiek ergens van . Anders word het veels te veel.

1312 = MAP / inlaatlucht temp.sensor
1320 = motor ECU
1261 = gaspedaal
1262 = gasklep
1135 = bobine

Succes.

Update en definitieve oplossing.

De 206 heeft een aantal maanden zonder problemen gereden. In het voorjaar van 2019 was het toch weer raak met de melding "storing uitlaatgas" en de bijbehorende OBD-foutcode P0121. Daarop heb ik besloten toch het advies van Rene op te volgen en tenminste de massapunten MC10 en MC11 te reinigen/opschuren.

Als eerste heb ik de computer van het motormanagementsysteem gedemonteerd, de drie stekkers van de kabelboom losgehaald. Alles visueel gecontroleerd op gebreken, gereinigd met contactspray, en weer gemonteerd.
Als tweede heb ik het massapunten MC10 en MC11 opgeschuurd en gereinigd met WD40. Daartoe moest ik wel de rechterkoplamp verwijderen. De Haynes manual is daartoe een goede hulp geweest.
Als derde heb ik de stekker van het gasklephuis wederom gereinigd met contactspray. Verder heb ik met een multimeter gecontroleerd of de juiste spanning op de stekkerpunten staat: 5V waar 5V moet staan, 12V waar 12V moet staan. Dat bleek te kloppen.
Als vierde na montage accu volledig opladen en proefrit gemaakt om gasklephuis weer in te leren volgens de aanwijzingen van de Haynes manual: stationair draaien, stadsverkeer, stukje snelweg, waarbij alle versnellingen worden doorlopen en toerental tussen 2500 en 3500 toeren ligt.

In de maanden daarna heb ik regelmatig OBD-codes uitgelezen en heb ik ook de accuspanning gevolgd. OBD-foutcodes zijn uitgebleven. Wel viel me op dat de accuspanning sneller dan normaal terugliep. Controle op lekstroom leerde dat autoradio verantwoordelijk was voor tientallen milliamperes aan lekstroom. Na loshalen van de zekering achter op de autoradio bleef er nog een lekstroom van 10 milliampere over. Dat is heel acceptabel. Ook trek ik daaruit de conclusie dat het gasklephuis niet verantwoordelijk is voor een abnormale lekstroom en daarmee goed functioneert. Accuspanning bleef toch teruglopen, waarna conclusie: accu is aan het einde van zijn termijn. De accu was een VARTA C22 Blue Dynamic, onbekend in welk jaar die in de auto is gemonteerd. De nieuwe accu is een VARTA C30 Silver Dynamic, net iets krachtiger. Accuspanning gedraagt zich nu normaal, lekstroom blijft op 10 milliampere.

Met schoongemaakte massacontactpunten, gereinigde stekkers van het motormanagementsysteem en een nieuwe accu rijdt de auto storingsvrij. Ik durf te geloven dat het probleem nu definitief is opgelost.
Alles overziend trek ik de conclusie dat het probleem wellicht is veroorzaakt door een combinatie van factoren: vocht/corrosie in de contacpunten van stekkers, corrosie in de massacontactpunten MC10 en MC11 en mogelijk een haperende accu.

Hoe dan ook, de auto rijdt nu storingsvrij. Met dank aan een ieder en speciaal Rene Roolvink voor de bijdragen in het vinden van een oplossing.

pannonn 60

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.