Eind juni hebben mijn vriendin en ik een Peugeot 306 gekocht bij een APK service.
Ik ben bezig met een brief naar dit bedrijf te sturen.
Ik zal deze hieronder posten, zodat het precies duidelijk wordt wat mijn probleem is.
Beste mevrouw/meneer,
Op 25 juni 2004 hebben we bij u een Peugeot 306 uit 1994 gekocht. Tijdens de proefrit voorafgaand aan de koop leek de auto in orde. Enkel viel een licht gebonk aan de zijkant van de auto op. Deze werd volgens de verkoper veroorzaakt door de ophanging van het reservewiel en werd in orde gemaakt voor de aflevering. De verkoper garandeerde dat de auto en zijn motor prima in orde waren. Tevens heeft de auto voor aflevering een nieuwe APK gekregen.
Na de koop werd tijdens de rit terug naar Enschede al duidelijk dat de auto helemaal niet in orde was. Het licht gebonk bleek onderweg nogsteeds aanwezig te zijn. En aan het eind van de rit raakte de motor overhit, waarbij we genoodzaakt waren de auto aan de kant te zetten om de motor te laten afkoelen.
Eenmaal thuis gekomen hebben we u direct gebeld, waarna u ons beloofde langs te komen na werktijd. Dit is niet gebeurd. Hierna hebben we nog een aantal keer gebeld, maar steeds was de persoon niet aanwezig die ons kon helpen.
Na een week bellen zonder progressie, hebben we besloten de auto bij een garage na te laten kijken. Daar werden de volgende defecten geconstateerd: (kopie bon is meegestuurd)
- Koppakking was lek (incl. cilinderkop revisie)
- Bougies waren versleten (incl. de bougiekabels)
- Eén stabilisatorstang was volledig gebroken, de andere bijna.
Omdat we dagelijks vervoer nodig hebben en we anders meer financiële schade zouden oplopen, hebben we besloten deze direct te laten repareren voor het bedrag van 623,84
Na deze reparatie waren de problemen verholpen. Het gebonk was verdwenen en de motor raakte niet meer overhit.
Nu hebben we twee opmerkingen over de gang van zaken.
Ten eerste was u, als wettelijke verkoper, verplicht ons er op attent te maken dat de auto dergelijke gebreken had. Deze waren onmogelijk te bespeuren tijdens een proefritje door iemand die geen monteur is en vallen onder de noemer verborgen gebreken.
Ten tweede is het ongeoorloofd dat een auto met dergelijke gebreken een nieuwe APK gekregen heeft. Het licht gebonk was achteraf overduidelijk afkomstig van een gebroken stabilisatorstang. Het is levensgevaarlijk om hiermee te rijden en de auto had niet door de keuring mogen komen.
Wij betreuren de gang van zaken en voelen ons opgelicht, al dan niet gedupeerd door de onkunde van uw bedrijf.
Daarom stellen hierbij uw bedrijf (waaronder zowel verkoper, als APK-keurmeester) aansprakelijk voor onze onkosten en het feit dat u ons in een onveilige situatie heeft gebracht.
Wij willen u vriendelijk verzoeken om binnen 7 dagen na ontvangst van deze brief, liefst schriftelijk, met een financiële schikking te komen.
Mocht u niet bijtijds uw medewerking verlenen aan een schikking, dan zijn wij genoodzaakt om aangifte te doen en eventueel gerechtelijke stappen te ondernemen. Gezien de gang van zaken hebben we een sterke zaak. Uiteraard hopen we dat het niet zo ver hoeft te komen.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Mijn vraag is: Is het verstandig om aangifte te doen van oplichting?
En kunnen we juridisch iets maken tegen dit bedrijf?
Naar mijn mening wel, want we zijn dubbel opgelicht (zowel door de verkoper als de APK keurmeester (binnen hetzelfde bedrijf) die beide gebreken hebben verzwegen)
Ik hoop dat er mensen hier verstand van hebben.
We zijn (voordat we de brief versturen) in ieder geval nog van plan om langs de Rechtswinkel te gaan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je verhaal klopt niet want een stabilisator doet niet mee in de apk ik vindt wel dat hij goed moet zijn,
als ik U was vroeg ik bij de RDW een herkeuring aan dan weet je precies waar je aan toe ben.
en dan sta je sterk wat betreft de APK
sterkte jan
stabilistator stang is inderdaad geen apk eis,en ookal zou die breken,of in dit geval was die al gebroken,dan is de auto nog steeds veilig.
evenals de bougie's en de kabels.
de koppakking heeft ook niets te maken met apk,zolang de auto aan de milieu eisen voldoet.
maar het de oplossing van het verkopende bedrijf heeft ook niets laten horen.
dus daar zou je aanspraak op kunnen maken.
probleem wordt denk ik wel,dat je de auto bij een andere garage hebt laten repareren.
niels
Met mijn beperkte rechterlijke kennis het volgende (ik probeer het kort te houden):
Als je een artikel koopt (roerende goederen) dan hoort de verkoper een deugdelijk produkt te verkopen, welke aan de normale, verwachte gebruikseisen hoort te voldoen.
De rechtgangs oordeelt hierin als volgt:
1. Je moet de verkoper de kans geven het probleem op te lossen. Dit heb je gedaan maar het recht wil graag een bewijs zien zoals bv een aangetekende brief waarin je de verkoper sommeert de problemen op te lossen binnen een redelijke termijn.
Komt de verkoper dan niet met een oplossing dan kan je de koop (laten) ontbinden, het artikel teruggeven en je geld terugvragen.
Je hebt nu dus op eigen gelegenheid kosten gemaakt.
Het hangt nu dus van de verkoper af of je je geld terug gaat krijgen van de reparatie.
Hij is dit wettelijk dus niet verplicht, moreel toch zeker wel. Het hangt dan van de kantonrechter af (mocht het zover komen) wat de uitspraak wordt. (kijk ook eens op de site van de consumentenbond)
Begrijp me goed, ik sta volledig aan jou kant. Dit soort garagehouders mogen nooit meer aan het werk in de garage handel etc.
Succes! Mickey.
20 jaar
Oeps vergeten!
Natuurlijk had de verkoper jou moeten wijzen op de gebreken. Doch is enige onderzoeksplicht ook aanwezig bij de koper.
Daarbij de volgende tip: Probeer eerst eens langs de garage te gaan. Ook al ben je boos, ga eerst eens persoonlijk langs en kijk wat de stand van zaken is. Leg je probleem voor kijk wat je via deze persoonlijke weg kan regelen of te schikken (waarschijnlijk heb je de auto ook goedkoop gekocht?)
Je spreekt duidelijke taal in je brief maar ik denk dat er dan helemaal niet meer met deze mensen te praten is als je begrijpt wat ik bedoel. Zeker als het een louche garage is. Wees je ervan bewust dat als je gerechtelijke stappen onderneemt dit veel moeite, tijd en geld gaat kosten waarbij je de kans loopt de kantonrechter jullie tijdens de zitting alsnog de gang opstuurt om een schikking te treffen.
Voor zover. Nogmaals succes.
20 jaar
Ik heb hetzelfde meegemaakt,
Ten eerste, constateerde je een licht gebonk. Hij zou dat laten maken, maar jij hebt dat niet bij het ophalen gecontroleerd. (jij bent in gebreke gebleven, volgens de wet). Ook moet jij de auto aanbieden ter reparatie (via officiele weg, dat heb je niet gedaan, je bent in gebreke, immers zijn verweer, ik heb nergens van gehoord)
Ten tweede, daar jij niets geconstateerd hebt van een lekke koppaking, hoge temperatuur, blauwe wolken achter de auto, acht de wet bewezen dat de kopppakking ten tijde van de koop niet lek was (immers iedere autoleek weet dat wanneer er een andere kleur uitlaatgas uit de auto komt dat de motor dan niet goed is, daarnaast wordt in de regel een lekke koppakking geconstateerd bij apk, waanneer ze een co test doen, deze was negatief = APK gekeurd) Je bent dus in gebreke.
Ten derde, de afgebroken stabilisator is niet meer te horen omdat deze zich nergens tegen afzet. (jij bent in gebreke gebleven, immers een afgebroken onderdeel is makkelijk te herkennen)
ten vierde (een versleten stabilisator stang geeft een dof bonk geluid. De afspraak die je met de verkoper hebt gemaakt is bindend. Heeft hij tegen je gezegd dat hij het reserve wiel vast zou leggen, of heeft hij gezegd dar hij het gebonk zou verhelpen? waarschijnlijk blijf jij ook hier in gebreke, omdat je daar niets van op papier hebt staan.
ten vijfde Nu je de gebreken hebt laten constateren en verhelpen bij hetzelfde bedrijf is er sprake van functievermenging. Immers het bedrijf wat je auto repareerde heeft ook de gebreken geconstateerd. Door deze actie sta je nog zwakker. In het vervolg, breng de auto naar een ANWB aankoopkeuring (desnoods na de aankoop) zij zetten officieel de gebreken op papier, waarna je terug kan naar de handelaar. Doe ik altijd, ook met garantie. Zij maken dan voor jou de gebreken.
ten zesde, De rechtsgang is van mening dat een tien jaar oude auto niet geheel probleemloos is. Je had, wanneer je zelf een leek bent, een organisatie de auto moeten laten controleren op gebreken. (dat heb je niet gedaan en je bent zelf geen expert, je bent in gebreke)
Aan de andere kant
De verkoper had je moeten vertellen dat de stab stang stuk was. Echter heb jij die elders laten vervangen en is hij in het gunstigste geval enkel verantwoordelijk voor de materiaalkosten. De koppakking kan in geen van gevallen bewezen worden.
Resume:
Achteraf gezien ben je in teveel sloten tegelijk gelopen. Het wordt een erg moeilijke zaak om iets van je geld terug te zien. Je hebt immers bijna geen van de feiten op papier staan
Succes
20 jaar
Ben het met WK eens dat je een uitermate zwakke zaak hebt,hoe moeilijk het ook is/lijkt,je had de auto terug moeten brengen voor reparatie en er met de verkoper uit moeten komen..Advies;deze tegenvaller slikken en de volgende keer het anders doen...
Wat is de stand van zaken nu?
Groet.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar