hoi,
ik ben bezig met de aankoop van een 306 xtd break uit september 1998 voor mijn schoonvader, de auto heeft 267.000 gelopen en lijkt altijd zijn periodieke onderhoud gehad te hebben. wat kan ik van zo`n auto verwachten, wat zijn de zwakke punten.
Het doel is om er zeker nog 4 a 5 jaar en 120.000 km mee te kunnen rijden. is dit reeel of moet ik dan toch zoeken naar een auto met een lagere km stand.
wat zou zo`n auto mogen kosten. Hij ziet er nog als nieuw uit.
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Peugeots diesel motorblokken zijn mechanisch zeer sterk, maar rijden tot 4 ton is erg veel voor de rest van de auto. Die rest slijt namelijk ook. Ik zou gaan voor een lagere km stand. Uiteraard is het altijd ook een kwestie van geluk, maar dat geldt voor iedere auto! Misschien is een anwb keuring verstandig?
deze km stand is geen bezwaar voor deze auto, motoren zijn oer en oer sterk.
echte zwakke punten zijn er niet... radiateur komt vaak voor, oplichtend airbag lampje wil ook nog weleens voorkomen, niet echt gekke dingen met deze auto's.
p.s ik heb de mijne ook te koop,306 break 1.9xtd bj okt 99, dat is het nieuwe model(facelift) met heldere koplampen en kunstof sideskirts(oogt net even iets beter)
heeft 255.000 gereden en rijdt super!!! heeft net alle onkosten gehad zoals distributieriem, koppeling en radiateur.
of je iets bereikt met een anwb keuring betwijfel ik..... als er een deel gespoten is, spreekt de anwb al van ex schade auto...!
en wat mag hij kosten.... tussen de 3750 en 4500 voor een nette goed onderhouden auto (nieuwstaat) van dit bouwjaar.
Voor de motor geen probleem zijn ijzersterk.
Maar ik denk dat je op de rest leeg gaat lopen.
Dit is wel een kmstand dat als er iets stukgaat dat het gelijk goed geld kost.
18 jaar
primera, dit is nog een auto zonder veel toeters en bellen, hier kan weinig aan kapot gaan....
nou Arie, vertel dat maar eens aan een maat van mij met een 306.... Dat kl... ding daar gaat alles aan kapot. Dus zoals ik al zei; je moet geluk hebben, de motoren zijn erg sterk, maar de rest er omheen wordt nog wel eens vergeten. LaGERS/ AANDRIJFASSEN/ RUITENWISSERMOTOREN (oeps capslock) en ga zo maar door. Zit er allemaal op en kan allemaal kapot.
18 jaar
erwin, dan kan en gaat bij iedere auto kapot, heeft niks met merk/type te maken...
Als je dan een auto koopt met deze km stand, reserveer dan wel wat geld voor onderhoud.
Wat je uiteindelijk bespaart op aanschafprijs geef je dan uit aan onderhoud.
Ik denk dat als je 30.000 per jaar gaat rijden zou ik toch wat jongers zoeken.
18 jaar
primera, onderhoud heb je zelfs bij een nieuwe (onderhoudsbeurten). bij een nieuwe heb je vaak enkele jaren garantie, daarna komen de defecten ook voor eigen portomonee.
ik ken der zat die een diesel hebben, met nog geen 100.000 km, waarvan de auto's meer in de garage wonen dan dat ze gebruikt worden.
en dan zijn reperaties van rond de 5 a 600 ,- geen uitzondering!!
ik zie het probleem niet met een auto met meer km's. als dat ding goed rijdt, stuurt,schakelt en remt zou ik niet weten waarom men een auto met meer km's moet laten staan als men 30.000 per jaar gaat rijden. dan worden zulke auto's pas aantrekkelijk.
je kan uiteraard eentje bij de dealer gaan kopen, met 120/130 d km, dan betaal je echter voor deze auto tussen de 7500 en 8000,-.
ok mensen bedankt voor de info!!!
Ik ga het er nog eens goed over hebben met mijn schoon pa en laat nog wel wten wat de keuze is geworden.
18 jaar
Let even op of alle functies in de deuren werken. De deurstekkers slijten door het open en dicht gaan van de deur.
Let ook op de achteras of deze geen kraken (knakken) of piepen hoorbaar geven. Dit zou een revisie van de achteras betekenen of andere as van de sloop.
Als de auto goed onderhoud heeft gehad is dus rond de 240000 km de dist. riem verv en kleppen gecontroleerd zijn of afgesteld. Voor de rest een oer degelijk blok.
kan zo niet meer bedenken aan de 306.
Succes
Robert
Zaken als aandrijf assen, koppeling, lagers uitlaat en remmerij vind ik gewoon bij het onderhoud horen, dit zijn toch gewoon slijtage onderdelen, omdat we in de familie veel zelf kunnen doen zal het alleen om de onderdelen kosten gaan. en de distributie en radiator zijnal bij 245.000 vervangen. Verder geen problemen met roest?
Denk trouwens dat het hem toch wel gaat worden, hij rijd echt lekker en nog best wat vermogen. volgens de eigenaar is het verbruik in de stad 1/15 en op de snel weg 1/19 kan dit ongeveer kloppen?
bedankt en nog een fijne avond
18 jaar
Ja dat kan wel kloppen, volgens autoweek gecombineerd verbruik van 6,6 L op 100 km.
Roest is eigenlijk vanaf de 205 verleden tijd. Compleet verzinkt. Als er roest zit, is het waarschijnlijk schade geweest.
mijn schoon vader heeft uiteindelijk toch voor een toyota corolla stagionwagon uit 96 gekozen met 190.000 op de teller.
Is ook een mooie wagen maar de 306 vond ik n stuk leuker!
grt.
18 jaar
ik denk dat dat ook de beste keus is,geen mooie auto maar wel erg duurzaam.
Ik hoop dat tie er veel plezier van heeft en zoniet dan zien we de problemen hier wel verschijnen.
18 jaar
Goede keuze. Niet mooi, wel goed.
Mijn vorige corolla diesel heb ik tot 350.000 gereden met originele uitlaat, stuurdelen, startmotor, dynamo en schokdempers. Alleen niet heel erg zuinig, 1:14-15
18 jaar
Dat bedoel ik met duurzaam!.
18 jaar
Auto rijd top en alleen de lak moet wat gepoetst worden.
enigste opmerkelijke vond ik dat het koppelings pendaal zucht, de bediening werkt wel goed!
Kan niet zo veel kwaat lijkt me toch? geen sporen van lekage!
vervangen vd cylinders zal ook niet veel kosten??
grt
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar