Hoe kan ik gloeibougies doormeten als ze nog in het blok zitten.
Ik heb al geprobeerd de bougies door te meten maar dit gaf een beetje vreemd resultaat.
Ik ben als volgt te werk gegaan.
Zwarte kap die voor de lucht toevoer dient verwijdert.
Kabeltjes die de bougies voeden verwijdert.
Multimeter contact laten maken met puntje van gloeibougies (schroefdraaid) en contact gemaakt op willekeurige plek op motorblok.
De weerstand die ik op alle gloeibougies meten was 0 ohm lijkt me zeer onwaarschijnlijk of niet?
Zou toch moeten betekenen dat ze alle vier kappot zijn?
De auto start echter in een keer maar loopt niet mooi op vier cylinders de eerste minuut.
Ik gebruik maar een simpel multimetertje zijn hier verder nog eisen aan verbonden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een simpele manier om te controlern is, zoals je hier boven beschreven hebt, alleen dan niet met een multimeter, maar gewoon een losse dikke kabel pakken deze op de plus van de accu zetten, en het andere eind, stuk voor stuk de gloeibougies afgaan. Als je de kabel op het puntje houd, en het "vonkt" even, is de gloeibougie 95% zeker goed. HGa ze zo één voor één af, en je weet het.
Idd, de methode die amplifier zegt is de beste en snelste manier.
18 jaar
Oke bedankt voor de snelle reacties.
Maar toch ben ik wel benieuwd naar wat ik fout doe bij het meten met mijn multimeter?
Weten jullie zeker dat de gloeibougies die in mijn auto zitten 12V types zijn zodat ik jullie methode kan gebruiken?
18 jaar
Ja hoor kan je gewoon doen. effe ertegen houden, vonkt hij=ok, geen vonkjes= kapot.
18 jaar
gaat idd prima, je zou een weerstand moeten meten van ong 0.5ohm. misschien toch geen goede multimeter?
Het ohm-meetgedeelte van je multimeter is daar te ongevoelig voor. Die ziet de gloeibougie als een gesloten lus zonder weerstand. Wat Marcel en Gilbert zeggen is de juiste manier. Veiligheidshalve kun je het uiteinde van de bedoelde spanningsdraad splitsen zodat je met een paar adertjes kontact maakt. Wordt er dan een vonk getrokken en smelten die adertjes weg dan is de gloeibougie goed. Je gloeibougies zijn 12 V en staan parallel geschakeld. Met je multimeter kun je wel zien, op de 20 V dc stand,of je gloeibougies spanning krijgen net voor het starten.
Succes. Grtn.Ad
Oke dan ga ik dat deze week maar eens een keer proberen.
Dank voor de antwoorden!
18 jaar
Op mijn werk had ik een dikke kabel waar ik een ampere meter (zo een die je over de draad klemt).
Zo kon ik zonder dat de verbindingsdraadjes los te maken zien hoeveel gloeibougies er ok waren, een snelle controle dus. Als er kapotte waren ja dan was het verder los maken en een voor een doormeten.
Het was wel een uitstekend middel om te zien of de gloeibougies in orde waren of niet.
Ik nam altijd de ampere na acht seconden voorgloeien (bij koude gloeibougies hogere ampere)
Bij iedere grote beurt controleerde ik zo snel of alles ok was (duurde maar een minuutje).
18 jaar
Misschien mosterd na de maaltijd, maar een tip kan nooit kwaad
als je de gloeipluggen test moeten za na ongeveer 5 sec vanaf de tip roodgloeiend worden, is dit niet het geval wordt geadviseerd om ze te vervangen.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar