Hoi allemaal, is er iemand die bekend is met dit probleem... ik weet het niet meer. Mijn XSi begint te stotteren en te stoten als ie stationair loopt, eerder alleen bij een warme motor, niet bij een koude. Sinds gisteren doet ie het ook onder het rijden en bij koude motor. (Eigenlijk altijd dus) Het toerental scjiet van hoog naar laag en het check-enigne lampje gaat branden. Bij de dealer geweest om uit te laten lezen, gaf een algemene storing. Daar hebben ze de ontstekingsmodule vervangen, probleem blijft. Dealer weet 't na een tijdje kijken ook niet meer en zegt alleen stapsgewijs alle problemen af te kunnen gaan. Dat gaat enorm in de kosten lopen zeggen ze, auto dus weer opgehaald met probleem. Wie o wie heeft een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik hoor niks meer hoe is het ermee??
Dit moet toch te vinden zijn lijkt mij,je zou eens kunnen beginnen met het nalopen van alle massa's b.v. die op de versnellingsbak(zeer belangrijk)en je zou eens kunnen kijken naar de aansluitingen van het dubbelrelais die zit op dezelfde plaat als de computer alleen aan de onderkant, en geven ook nog wel eens storingen in het ingesealde deel van de stekker, maar afwijkingen zou je moeten kunnen zien in "meting gegevens"met het dealertestapparaat de DIAG.
Twee antwoorden op dezelfde vraag. Dat geeft vertrouwen.
Da's waar Oldtimer en met dit gegeven kan ik nog eens bij een dealer binnenstappen. Tijdens het struinen op dit en andere forums, kom ik wel heel veel 106jes tegen met dit soort problemen. Weet je toevallig ook of het aan de bekabeling, zoals de bougiekabels kan liggen, of is dit gezien de problemen niet waarschijnlijk? Mocht ik stomme vragen stellen, sorry maar ben niet zo thuis in auto's. Al kende ik m'n Opeltje toen zo onderhand wel aardig :) Als ik wat weet laat ik van me horen! Bedankt!
20 jaar
natuurlijk, maar dat lag volgens mij zo voor de hand dat dat toch wel nagezien zou zijn,Bougie's moeten er nog elke 20000 km uit.benzinefilter 60000 km.en de kabels en de bobine kun je controleren door ze nat te sproeien met een bloemenspuit b.v.wel voorzichtig als hij dan afslaat is het echt mis.Succes Oldtimer.
Dank je Oldtimer, bougies zijn vervangen, benzinefilter zal ik doen en dit weekend hanteer ik heel voorzichtig de bloemenspuit. Ik laat het je zeker weten als ik er achter kom wat het is!
20 jaar
Hoi Edwin,
Ik ben diegene van de andere XSI met het probleem. Ik heb dit weekend helaas geen tijd gehad om 1 en ander uit te proberen. Ik heb wel gemerkt dat met Super+98 de auto iets beter loopt maar dat kan ook verbeelding zijn (omdat ik wil dat ie beter gaat lopen...) Heb jij al iets gevonden?
20 jaar
Hoi Maikel, nee helaas niet. Ik heb hem dit weekend ook maar gewoon laten staan. Maandag ga ik er weer naar kijken. Ik hou je op de hoogte! Als jij wat weet hoor ik het wel...
20 jaar
Zoals beloofd even een update: Vandaag m'n XSi naar een 'universele garage' gebracht. Vooral omdat de dealer aangaf dat het een duur grapje zou worden als hun op zoek zouden gaan. Ze gaan de auto nu testen, misschien weet ik morgen al meer. Weet jij al wat Maikel?
20 jaar
Ik heb zondag nog even kunnen sleutelen (ben aan het verhuizen dus m'n tijd is nu even schaars) maar ik verdenk steeds meer de inlaatpakking. Omdat deze boven al wat lekte zou dat onder ook kunnen zijn. Vooral omdat bij volgas de kwaal weinig tot niet optreed, volgas is veel brandstof en lucht lijkt me.
20 jaar
Dat zou heel goed kunnen, omdat de dealer ook al aangaf dit te willen proberen bij mijn XSi. Heb nog niets van de garage gehoord, morgen bel ik ze even. Bij volgas is er bij mij ook inderdaad niets aan de hand. Toch ga ik er niet meer in rijden totdat de boel gefixed is, dat stotteren klint mij net ff te erg...
20 jaar
Toch de vacuumsensor???
Beste oldtimer, waar vind ik deze vacuumsensor ongeveer?
20 jaar
Vandaag een antwoord van de garage gekregen. Meerdere monteurs hebben er naar gekeken, en nog even contact gezocht met de peugeot. De uitkomst is dat het waarschijnlijk de brandstofdrukregelaar is. Twee monteurs dachten onafhankelijk van elkaar dat dat het moest zijn, maar ze waren wel zo eerlijk te melden dat ze het niet 100% zeker weten. Ze gaan 'm nu bestellen en vervangen en dan zien we wel verder. Jullie horen van me... (en ik hoop dat ik aan het einde van dit draadje een gelukkig man ben)
20 jaar
Edwin,misschien is het handig dat je met een spuitbus met brandbare vloeistof {contactcleaner/remmenreiniger}op je inlaatspruitstuk spuit,indien er dan een verandering is in het toerental of het geluid van de motor,is er absoluut een lekkage in je inlaat spruitstuk pakking.
Mijn inziens moet het probleem dan minder voorkomen bij volgas,omdat de injector maximaal inspuit,en dan de lekkage niet "opmerkt".
Bij lagere toerentallen zal dit erger zijn omdat er dan minder lucht naar binnen gaat en dat dan de lekkage lucht wel een groot aandeel levert.
Maar ja misschien heb ik het helemaal mis,maar dan zal ik het hier snel genoeg horen.
Maikel/Edwin veel sleutel/ergenis plezier toegewenst met de 106
Dennis Groen
20 jaar
ze kunnen de brandstofdrukregelaar toch controleren
en moet je de uitlaatgassamenstelling voor de katalysator controleren dan weet je tenminste waar je naar moet zoeken
Henk, voor zover ik weet hebben ze dat dus gedaan en naar aanleiding van de resultaten vervangen ze de regelaar. Maar of die ook daadwerkelijk voor de problemen zorgt, dat weet ik niet.
20 jaar
ik geloof daar niks van dat het dat is.trouwens de brandstof druk kun je toch meten
Hmm..., sja... daar weet ik dus niets van. Voor wat dat betreft moet ik echt afgaan op de know-how van de monteurs. Sensoren, massa's e.d. zijn gecontroleerd en goed, die zijn het ook niet. Ik hoop echt dat dit het probleem is, we zullen zien!
20 jaar
Maikel,de vacuum sensor zit op het inlaatspruitstuk gemonteerd of met een slangetje aan het inlaatspruitstuk verbonden.Weet het even niet zeker hoe het bij de jouwe is.
Ow ok, dat slangetje. Heb deze er er denk ik al eens af gehad. Dit resulteerde in een lager toerental totdat de motor bijna afsloeg.
20 jaar
He, nu ik het lees... volgens mij heeft de dealer deze bij mij ook gecontroleerd. Was niet het probleem.
20 jaar
En Erwin, hebben ze inmiddels achterhaald wat het probleem was of zit je nog steeds net als ik met een hortende en stotende 106?
20 jaar
Ja, die van mij is ook nog steeds hopeloos. Ze willen de benzinedrukregelaar vervangen, maar wachten nog op de onderdelen. Als het goed is gaat 'ie maandag onder het mes (ik hoop het!). Resultaten volgen!...
20 jaar
Maikel, als je eens in de gelegenheid bent, kom dan maar eens in werktijd naar de dealer in mijn woonplaats en vraag of de chef er even mee mag rijden mischien kan hij je verder helpen.
Maikel, niet a.s. dinsdag en volgende week woensdag.
Eh oldtimer, ik weet jouw woonplaats niet... zal wel in de buurt van Schagen zijn vermoed ik.
20 jaar
Moet je even op mijn naam klikken.
Kijk...en zo komen we er wel! Hou me op de hoogte Maikel! Mooi dat je zo meedenkt Oldtimer!
20 jaar
En Maikel, is er al nieuws?
20 jaar
Maandag geen Maikel gezien en vandaag heeft hij(die chef dus) in Nieuwegein eerste monteurs examens afgenomen,resultaten heel teleurstellend, morgen een nieuwe kans.
Okee! Hopen dat ie even langskomt, ik ben erg benieuwd. Zelf zit ik nog steeds op dat onderdeel te wachten, dus... Het is dat je woonplaats net even te ver rijden is met een twijfelachtige auto, anders was ik zelf gekomen!
20 jaar
Hallo heren, ik was helaas toch niet in staat om langs te gaan en daarbij komt dat ik aan het verhuizen ben en m'n internetverbinding dus ook niet beschikbaar is... dat is helemaal rampzalig maar goed. Daarbij komt ook dat ik 's avonds pas om 19.00 uur uit m'n werk kom. Ik ben dus nog even op zoek naar een mogelijkheid om zo spoedig mogelijk langs te komen, want zo schiet het natuurlijk ook niet op. Ik wil je bij deze al wel bedanken voor het aanbieden van deze mogelijkheid, echt top!
20 jaar
Nou, ik heb vandaag te horen gekregen dat m'n onderdeel binnen is. Ik hoop dat ze er morgen mee beginnnen, hou jullie op de hoogte!
20 jaar
Nog geen mogelijkheid gehad om langs te komen. Deze week zal denk ik ook nog moeilijk worden daar ik nogal wat werk heb liggen maar volgende week moet lukken. Jij ondertussen al wat wijzer geworden Edwin?
20 jaar
Ik wordt helemaal gek hier, vorige week onderdeel binnen. Donderdag en vrijdag geen tijd bij de garage... zou maandag worden. Wordt de monteur ziek! Ik hoop dat z'n collega's het overnemen, want ik ben m'n auto ondertussen al 2,5 week kwijt... zucht... ik heb zo ondertussen iedere bedrijfswagen al een keer geleend en tot overmaat van ramp morgen dik 2 uur in de trein zittten... Als ik wat hoor zijn jullie de eersten!
20 jaar
Nou, ik ben al iets wijzer. Het is niet de benzinedrukregelaar. Maandag zoeken ze verder! Dat wordt een fijne rekening?
20 jaar
Maikel, denk erom niet op vrijdag want dan is ie naar Utrecht op cursus groeten Oldtimer.
Ook is de contactcleaner/remmenreiniger een goed middel om helemaal van de 106 af te komen {stille hint}.
Ik ken iemand die hele mooie Golf vr6en haalt uit Duitsland.
Echt nooit geen problemen....
20 jaar
Ik vindt dit van iemand die zo te zien wel iets van auto's weet een weinig opbouwende reactie.
Dat hangt er van af hoe je er op reageer
20 jaar
In elk geval gaat bij een 106 NOOIT een versnellingsbak stuk.Als we dan toch gaan katten.Nooit geen is trouwens een dubbele ontkenning en betekend dus altijd.
volgens mij moet je eens een garage zoeken die logisch naar de storing zoekt en niet willekeurig onderdelen gaat vernieuwen zoder van te voren te controleren
daar heeft oldtmer gelijk in de 106 van mijn vrouw heeft 335000 km gelopen en alleen de motor is gereviseerd(alles)
Henk, dat heb ik al aangeboden.
daar heeft oldtimer gelijk in de 106 van mijn vrouw heeft 335000 km gelopen en alleen de motor is gereviseerd(alles)
Edwin/maikel al iets wijzer geworden?
20 jaar
Ja, ieis wijzer al wel. Vandaag te horen gekregen dat het waarschijnlijk de benzineklepsensor (of zoiets... ben ook geen monteur) of de bedrading daarvan waarschijnlijk de oorzaak is. Ze zijn bezig....
20 jaar
Beste oldtimer, het is me nog steeds niet gelukt om langs te komen. Ik ben iedere dag erg laat thuis. Maar het gaat me wel lukken... daar zorg ik voor.
20 jaar
Peter, Ik heb privé contakt met Maikel, hij zal wat met mij afspreken dus het komt goed.Groeten Oldtimer.
Nou, update: ik heb de auto opgehaald bij de garage, ze dachten het probleem gevonden te hebben. Stekkertjes zijn vervangen, gasklephuis schoongemaakt en de wagen leek het te doen. Totdat ik er een stuk mee reed en jawel, lampje aan. Het stotteren bij het starten doet ie nu niet meer, wel loopt ie erg hard stationair. Nu krijg ik hem soms niet aan de praat, en wil ie alleen starten met het pendaal helemaal ingedrukt. Het lampje gaat aan en uit, maar het viel me op dat ie op de snelweg boven de 4000 toeren niet meer aan gaat. De wagen lijkt bij constante toeren (bijv. in de derde versnelling) ook wat te 'hobbelen'. Ik heb eens een beetje na zitten te denken en uit zitten pluizen, maar kan dit de Lambda Sonde zijn?
O ja, Oldtimer en/of Maikel willen jullie mij op de hoogte houden als er wat bekend is over de problemen? Bedankt!
20 jaar
Dat zou je haast wel zeggen, dat van die lambda sonde dus, maar.
Dan is het er ineens in gekomen. Of niet soms.
Als ik dit combineer met het stationair toerental dan denk ik eerder aan de massa van de computer, en die kun je meten.Toch?
Lijkt mij dat de garage toch nog eens op herhalingsoefening moet.Succes Oldtimer.
Maikel is bij me geweest en ik heb even met z'n auto gereden.
190000km zonder kleppen stellen is best wel veel, gevoelsmatig is het een ontstekingsfout, viergasmeting en "meting gegevens" geeft geen afwijkingen, heb even de bougie's op 1mm gezet. Daarna terug naar huis geflitst, waarschijnlijk door onze vrienden in uniform.Ik heb geadviseerd kleppen stellen en eventueel als het dan nog niet goed is een andere bobine en kabels proberen.We wachten af.Groeten Oldtimer.
Bedankt voor de reactie Oldtimer. Hopenlijk laat Maikel het nog even weten als ie het probleem heeft opgelost. Tsja, en dat flitsen... ik hoop dat het meevalt, want als ze rijden, zijn ze rap! Bij mij gaat het ondertussen weer van kwaad tot erger. Dat stotteren bij stationair doet ie niet meer, maar loopt wel erg hard stationair. Ook het lampje gaat nog steeds aan/uit. Een nieuw probleem is alleen dat nu bijna niet meer wil starten. Laatst heb ik 'm zelfs aan moeten duwen. We gaan nu toch de Lambda Sonde vervangen, omdat meerdere monteurs die ik sprak (o.a. van Saab en Opel) met deze oplossing kwamen. Ook heb ik maar even een vraagbaak gekocht. Lukt het niet met de Lamba, dan ga ik naar een andere Peugeot-dealer om te vragen of ze echt geen idee hebben.
20 jaar
O ja, de massa van de computer kan ik nu inderdaad zelf meten volgens mij. Daar ga ik de vraagbaak even op naslaan.
20 jaar
He hallo allemaal, ik ben de broer van Edwin en ook automonteur (in opleiding) en helaas met weinig tijd vandaar dat ik er helaas weinig aan kan doen...
Maar ben er vorige week toch eindelijk mee begonnen..(de lambdasonde vervangen)
Dit bleek het dus niet te zijn...
Ik heb gehoord dat de kleppen ook wel eens afgesteld mogen worden en heb vandaag de Peugeotdealer hier in Zevenaar gebeld om te vragen wat zij ervan dachten, nou die zeiden mij dus dat het wel eens goed kon zijn dat als ik de kleppen stel, het hele probleem opgelost is..
Dus morgenavond heb ik weer wat te doen...
We houden jullie op de hoogte!!
Mazzel!!
ik geloof daar niks van
Peter, Ik vind dit geen fijne reactie van jou, ik had van jou toch wel een positievere inbreng verwacht.Je geeft ook niet aan wat het dan wel is. Ik denk namelijk dat dit in dit geval wel zeker kan helpen,aangezien hier toch wel een redelijk hoge nokkenas in ligt en zolang het mengsel maar rijk is (optrekken)de motor dan wel goed loopt.
oldtimer zo is het niet bedoeld maar mijn gedachte zegt dat het dat niet is.wat denk jij dan dat ze te vast of te los staan waardoor het kan komen dan.over mijn auto werd toen dat nl ook door de dealer gezegt maar bij mij stonden de kleppen perfect.overigens heeft de 106 ook de nokkenas recht boven de stoters?? ik denk nl dat bij die constructie de klepspeling echt niet veel verloopt
Hey, broer is er ook. Nou of het het nu wel of niet is, het lijkt me de moeite van het proberen waard. Zoals Oldtimer ook al zei bij Maikels auto (kleppen stellen), kan dat bij mij ook het geval zijn. De auto heeft ook al een (heel) hoge kilometerstand (±210.000 km) dus een overbodige luxe zal het niet zijn lijkt me. De tijd zal het leren.
20 jaar
Peter, deze auto heeft wel een bovenliggende nokkenas maar ook nog tuimelaars.En de speling verloopt doordat door de loodvrije benzine de klepzittingen inslaan net als bij een auto op gas.
hmmm ik hoop voor hem dat ie succes heeft,trouwesns oldtimer hoe is het met de ebe van de auto van jouw zoon inmiddels?
Nou, toch eindelijk een lichtpuntje. Mijn broer belde net en na het stellen van de kleppen start 'ie weer goed. Dat heeft dus toch geholpen. Wel loopt 'ie nog erg hard stationair en gaat dat verveldende lampje branden. Met constant toerental tijden het rijden lijkt 'ie ook nog wat te bokken. Morgen maar weer de dealer bellen en vragen of ze nu nog ideen hebben. (Jij ook bedankt voor de kleppen-stellen tip Oldtimer!)
20 jaar
Peter, ik heb een storing in de bedrading van de auto van m'n zoon gevonden, en hij loopt redelijk met die "verkeerde"computer, co is goed en hij is door de APK dus we laten het even zo totdat ik eens tegen een echt,goeie computer aanloop.Hij rijdt trouwens met het mooie weer nu wel alle dagen topless,dikke jas aan, heerlijk.
Jaja!! Hij start weer, het heeft dus toch geholpen...morgen neem ik hem mee naar m'n werk en kga nog ff de bougiekabels doormeten en de dealer bellen (en alvast bedanken) ik zit zelf te denken dat de storing die de auto nu nog heeft, veroorzaakt wordt door de gaskleppositiesensor...maarjah we zien wel, keb nu weer hoop gekregen!!
P.S. : Bruurke het komt wel weer goed!!
Nou ja, nieuws... De auto rijdt niet meer, omdat ie niet meer wil starten. Heeel soms slaat ie aan, maar bij een volgende keer starten, niks meer. We gaan nog even andere bougies proberen als laatste poging. Ook weer de (tweede) dealer gebeld, die me doorverwees naar een universeel-garage (?!) met een monteur die er waarschijnlijk veel verstand van heeft.
Jullie mogen best weten dat ik zo onderhand schoon genoeg van de wagen begin te krijgen, het is mijn eerste Peugeot en geeft beslist geen goede indruk. Maarja, problemen kunnen bij iedere auto voorkomen. Inruilen en een ander halen is helaas ook geen optie, want wie wil er een niet lopende auto? Ben bang dat dit veeel geld gaat kosten... Na ja, hou me op de hoogte Maikel!
20 jaar
Whaaaaa ik wordt gek van die auto!!! Gister de hele tijd goed gestart en vanochtend.....NIET!!!!! Maarjah we gaan weer verder zoeken...Heeft Maikel ondertussen al nieuws??
Oldtimer nog enig idee?
ff de dingen op een rij wat eraan gedaan is:
-Massapunten gecontroleerd
-Grote beurt (incl. bougies) maar deze moet ik volgens de dealer afstellen op 1,2 mm dus dat gaat morgen ofzo gebeuren
-Ontstekingsmodule
-Lambdasonde
-Brandstofdrukregelaar
-Kleppen gesteld
Ik ga nu nog de stekker van het relais onder de computer controleren, die kan het ook nog zijn volgens de dealer, de bougiekabels doormeten en de bougies goed afstellen.
En dan zien we wel verder.
Als iemand nog wat weet?????
heeft deze auto ook een luchtweger??
Nee, volgens mij een MAP-sensor
en die map-sensor is die in orde??
Uhm hoe controleer ik dat??
Ben er vandaag nog ff mee bezig geweest en ben erachter gekomen dat de ontsteking het doet en dat de brandstofpomp gaat lopen als de motor gestart wordt, hij is alleen vandaag nog niet aangeslagen....
De motor stinkt gelijk na het starten naar benzine (heel snel al) ik denk dus eigelijk dat hij gewoon te veel benzine krijgt en daardoor verzuipt...
Ik zit dus te denken aan een temperatuursensor ofzo..
maar nou zitten er 2 aan de rechterkant (als je ervoor staat) in de cilinderkop (een blauwe en een groene stekker) welke is nou voor het motormanagement?? 1 van de twee moet voor de fan zijn...
Ook zit ik te denken aan de vliegwielsensor en de gaskleppositiesensor (wat een woord)
Iemand tips of ideeen? (Alles is welkom)
oh jah de bougies die erin zitten zijn met drie elektroden die kan ik dus niet afstellen, misschien andere bougies erin...
Welke raden jullie aan??
is er nog nieuws te melden?
Heb nog geen tijd gehad om ook kleppen te stellen, ik hoop dat het er morgen van gaat komen. Ik laat zo spoedig mogelijk weten. wat het resultaat is.
20 jaar
De nieuwe bougies geprobeerd, afgesteld op 1.2mm. zoals de dealer dat zei. Auto startte niet, aangesleept en even gereden. Daarna startte ie perfect keer op keer, totdat hij weer afgekoeld was en... niks meer...
20 jaar
Wat ongelooflijk fijn dat ik voor de titel van dit drama nog een keer opgelsot mag schrijven. Nou, de auto doet het dus weer, ik heb hem bij de broer van een vriend van me neergezet (monteur bij Mercedes) en die vond het dezelfde avond nog. Het bleek te gaan om de benzineverrijkingssensor (als dat ding inderdaad zo heet, vragen we nog ff na) waardoor de wagen bij starten dus eigenlijk gewoon verzoop. Voor 15 euro vervangen en starten is lopen, ook geen nare lampjes meer. Jammer dat dat zoeken zoveel heft gekost :)
Zijn jullie het met me eens dat de dealer zo'n probleem na enkele uren zoekwerk ook had moeten vinden? Lijkt me toch...?
Ik wil jullie allemaal hartstikke bedanken voor het meedenken!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar