Goedemorgen
Een vraag over oplopen van temperatuurmeter. De auto komt snel tot gewenste temperatuur van 75/80 gr Celsius na een koudestart. Bij het flink belasten van de auto op de snelweg komt de temperatuur tegen de 90 gr. C. en bij gas terugnemen komt de waarde terug bij 75/80 gr. C. Dit lijt mij allemaal correct. Maar als je daarna in de file rijdt of in de stad voor een stoplicht moet stoppen dan gaat de temperatuur schrikbarend snel naar de 95/100 gr.C
Bij het aanslaan van de fan zie je de temperatuur dalen tot net onder de 90gr.C. Het is nu nog redelijk koud en ik vraag me af of ik van de zomer problemen kan verwachten.
Moet ik mij ongerust maken of is dit een normaal verschijnsel bij een peugeot 307 1.6 16V , die op LPG rijdt.
Ik heb nog niet gekeken naar de koelvloeistof inhoud. De auto verwarming doet het goed. Ik weet niet of bij de vorige eigenaar bij het verwisselen van distributieriem de waterpomp vervangen is. Lucht in de koelsysteem kan misschien ook??Verder rijdt de auto prima.
Reacties of adviezen zijn van harte welkom.
Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De gemeten temperaturen lijken mij redelijk normaal.
Alleen als bij de kominatie zomer en zwaar belaste motor de temperatuur 110C of hoger wordt ,heb je denk ik een probleem met de thermostaat of radiateur.
De radiateur kun je testen door tijdens het rijden met te hoge temperatuur de kachel op maximum aan te zetten.
Als de temp dan snel normaal wordt,is je radiateur verstopt of goxideerd.
Natuurlijk bij deze test wel de ramen openen , anders stoom je eruit.
Hiermee voorkom je bovendien, dat je onderweg de koppakking eruit blaast.
hallo Tjaart
bedankt voor een reactie.
Oplopen van temperatuur doet zich alleen voor als je in de file rijdt en daarna stilstaat of in de stad bezig bent met het inparkeren van de auto.
Dus motor wordt niet afgekoeld door rijwind. Maar ik zal vandaag als het weer gebeurd de aanjager van de kachel aanzetten.
En mocht de temperatuur gaan zakken is het volgens jouw een verstopte/ geoxideerde radiateur.
Ik kom hierop terug na mijn bevinding.
Chris
16 jaar
Als je alleen deze relatief hoge temperatuur hebt totdat de koelventilator gaat lopen,dan kan het zijn,dat de sensor die de ventilator aanstuurt een beetje laat reageert.
Dit heeft dus niets met de radiateur te maken.
Weet iemand of de schakel-temperatuur van +/- 95 graden normaal is?
Het lijkt mij geen abnormale waarde.
De genoemde radiateur-test heeft allen zin bij temperatuursproblemen als de motor zwaar belast wordt.
Het is ook normaal dat de motor wat kouder blijft als er volop rijwind-koeling is.
75 tot 80 graden vindt ik wel aan de lage kant.[bij de meeste autos omstreeks 90 graden].
Mogelijk sluit de thermostaat niet volledig.
16 jaar
Temperaturen zijn normaal en de koelventilator wordt aangestuurd vanuit de regeleenheid van het motormanagement.Hoge snelheid begint pas bij 110 graden.
Bij de huidige generatie 407 hebben ze om verontruste bestuurders te ontzien de temperatuurmeter aangepast aan het verwachtingspatroon van de gemiddelde bestuurder, die staat keurig op 90 graden maar als je dan als prof. in de regeleenheid van de motor kijkt is de werktemperatuur van de motor 110 graden.
En de thermostaat van deze auto's is elektrisch verwarmt en wordt dus ook meer of minder open gezet door de regeleenheid.
Ik wil hier alleen maar zeggen , werktemperaturen van de huidige generatie auto's ligt tegenwoordig hoog.
Ik heb wel gegevens van de 206 met 1.6 motor type NFZ.
Motorcode TU5JP.
Thermostaat opent bij 89 graden.
Thermokotakt van de koelventilator schakelt in bij 97 graden.
Omdat je waarschijnlijk dezelfde motor hebt , is het temperatuur-gedrag in de stad nomaal te noemen.
Het temperatuur-gedrag op de snelweg vind ik zoals eerder genoemd aan de lage kant.
16 jaar
Oldtimer, bedankt voor je aanvullende gegevens.
Zo leert deze ouwe lul ook weer wat bij.
16 jaar
Vandaag een stukje gereden naar arnhem. Op snelweg rustig gereden ( 100 km/u )temperatuur tussen 80gr en 85gr. Daarna even met een snelheid van 140/150 km en de temperaruur klom naar de 90 gr. Dus alles is normaal.
Daarna in de stad aangekomen klom de temperatuur naar ongeveer 95 gr. In de stad rijden schommelde temperatuur tussen 90gr en 95gr. Daarna auto gestopt om achterwaarts te parkeren en temperatuur liep op tegen 100gr. Op dat moment hoorde ik de fan aanslaan en liep temperatuur langzaam terug naar 95/92 gr.
Fan sloeg af en temperatuur liep weer snel naar 100gr. Daarna aanjager op stand 4 in de warme stand aangezet en temperatuur liep heel snel terug naar net onder de 90gr.C
Dus als ik de aanwijzigingen van jouw en oldtimer leest mag ik aannemen dat met deze temperaturen de auto geen afwijking vertoont. Fan sloeg aan op ongeveer 100gr ( dus thermokontakt schakelt inderdaad bij 97gr. in )
Morgen zal ik even uitproberen of thermostaat opent bij 89 graden.
16 jaar
Inderdaad , mede dank zij oldtimer mag je alles normaal noemen.
De bij 14:27:17 genoemde tip om de radiateur te testen is in dit geval niet van toepassing zoals je kunt lezen bij mijn reaktie van 16:50:44.
Dit was meer een tip en thuiskomer voor iedereen die dit leest, als de temperatuur te hoog oploopt terwijl er voldoende rijwindkoeling is.
Ook als door een niet werkende ventilator de temperatuur te hoog oploopt kun je [ook in de zomer] als noodoplossing en thuiskomer de kachel inschakelen.
Veel mensen denken niet aan deze mogelijkheid, met alle risikos vandien.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar