Peugeot 307: Distributieriem 307

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDI

Ik heb een 307 SW 2.0 Hdi gekocht.
Volgens de diverse topics hier moet de distributieriem hiervan vervangen worden bij 120.000 km.
Waarom vervangt de dealer hem dan altijd bij 80.000 km?

jeronimo33

Geplaatst door jeronimo33 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

andreetje (0), 16 jaar geleden

Omzet verhogen?

306 cabrio (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=jeronimo33]Ik heb een 307 SW 2.0 Hdi gekocht.
Volgens de diverse topics hier moet de distributieriem hiervan vervangen worden bij 120.000 km.
[color=red]Waarom vervangt de dealer hem dan altijd bij 80.000 km?[/color][/quote]
Wij in ieder geval zeker niet...... bij 160.000 doen wij het.

jeronimo33 (0), 16 jaar geleden

[quote=306 cabrio][quote=jeronimo33]Ik heb een 307 SW 2.0 Hdi gekocht.
Volgens de diverse topics hier moet de distributieriem hiervan vervangen worden bij 120.000 km.
[color=red]Waarom vervangt de dealer hem dan altijd bij 80.000 km?[/color][/quote]
Wij in ieder geval zeker niet...... bij 160.000 doen wij het.[/quote]
Dus als hij op de 80.000 vervangen is en nu staat er 174000 km op de teller kan ik er dus nog zo'n 66000 km mee vooruit?

306 cabrio (0) PRO, 16 jaar geleden

In principe wel, maar ik geef geen garantie!

wkhoek (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=jeronimo33]Ik heb een 307 SW 2.0 Hdi gekocht.
Volgens de diverse topics hier moet de distributieriem hiervan vervangen worden bij 120.000 km.
Waarom vervangt de dealer hem dan altijd bij 80.000 km?[/quote]
Ik ken geen 1 dealer die zonder reden de riem al bij 80000 vervangt. 160000 km of 10 jaar is het advies, maar wordt niet gegarandeert door peugeot. Dus met andere woorden, als die binnen de 160000/10jr toch sneuvelt dan staat peugeot niet voor de gevolgschade in.

garage lambrecht (0) PRO, 16 jaar geleden

best vervangen op 120.000 km,ken iemand bij wie hij afgesprongen is op 157.000 km.(die 160.000 is in optimale omstandigheden)

milas (0), 16 jaar geleden

Voor hdi 2.0 geldt gewoon 160.000 of 10 jaar.. Waarom dealer het dan om de 80.000 vervangt.. nou voor de centen misschien?

wkhoek (0) PRO, 16 jaar geleden

ik denk niet dat het dan een dealer betreft..

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

nou ben zelf ook geen dealer maar vervang ze toch ook bij 120000KM
liever voorkomen dan genezen,
anders effe een rekensommetje maken, wat het kost als hij breekt,
groeten davy

Pjotr9136 (0), 16 jaar geleden

Volgens mij moet het als volgt gaan:
de fabrikant geeft een termijn aan in jaren en kilometers waarbinnen de riem moet worden vervangen,
een garage kan ( op basis van ervaring ) zijn klant een ADVIES geven om een ander vervangingstermijn aan te houden.
Degene die uiteindelijk beslist wanneer er vervangen wordt zou de klant moeten zijn! ( die betaald het uiteindelijk )

autobedrijf van breugel (0) PRO, 16 jaar geleden

vervang ook meteen de krukas poelie, deze gaan stuk en slaan dan in de distributiedeksel met motor schade als gevolg.

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Niet om je bang te maken maar dit is dus ook mogelijk: zie: http://81.26.209.49/~problemcar/viewtopi...

Gr.

205GTiGriffe (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat geld niet voor alle types 307, er zijn verschillende poelies gemonteerd.

Ook zijn er poelies die een vervangend nummer hebben gekregen en mogelijk verbeterd zijn.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 16 jaar geleden

ik dacht dat het voor alle 2.0 Hdi motoren geldt.
maar dat is dus niet zo??

Groeten
Bart

205GTiGriffe (0) PRO, 16 jaar geleden

Nee,

Niet allemaal

AR 67202 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=205GTiGriffe]Dat geld niet voor alle types 307, er zijn verschillende poelies gemonteerd.

Ook zijn er poelies die een vervangend nummer hebben gekregen en mogelijk verbeterd zijn.[/quote]
Mogelijk verbeterd, nog een laatste poging idd... Maar bij terugkerende gevallen wordt nu een vaste poelie gemonteerd en een vrijloopwiel op de alternator....

andreetje (0), 15 jaar geleden

Ik word hier een beetje kriegel van. Peugeot geeft aan dat de riem bij 160.000 km vervangen moet worden. En dan lees ik hier zaken als "we kunnen niks garanderen", "voorkomen is beter dan genezen", "best vervangen bij 120.000 want bij iemand ging hij bij 157.000 stuk", "die 160.000 is in optimale omstandigheden".

Het is allemaal bangmakerij. Ja, het klopt dat een distributieriem kan breken. Ja, het levert een heleboel schade op. Maar als Peugeot 160.000 km opgeeft dan moet dat voldoende zijn. Het is echt flauwekul om hier van af te wijken. Je gaat toch ook niet de banden voortijdig vervangen om de kans op een klapband te verminderen? Of olie verversen om de 5000 km?

Laat de riem eventueel optisch controleren op slijtage, en als er niets te zien is gewoon vervangen op de aangegeven km-stand. Dat moet voldoende zijn.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik ben het helemaal met je eens andreetje.
Je kunt ook te bang zijn.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=primera p11]Ik ben het helemaal met je eens andreetje.
Je kunt ook te bang zijn.[/quote]
Tja..... Wie bang leeft, gaat bang dood ;

AR 67202 (0) PRO, 15 jaar geleden

Of je kan je gezond vertsand gebruiken... In bepaalde modellen heeft het echt wel zin om de riem vroegtijdig te vervangen. Riemen verouderen nu eenmaal sneller wanneer ze in aanraking komen met water of bij hogere temperaturen.

Peugeot Belgie zou de vervangingstermijn voor de 807 HDI zeer graag willen terugbrengen naar 120000 km (ondanks de implicaties dit zal hebben op de leasemarkt, en 75% van de verkochte 807 is aan leasemaatschappijen), maar stoot op een Njet (of Non) van de hoofdzetel...

AR 67202 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=andreetje]Je gaat toch ook niet de banden voortijdig vervangen om de kans op een klapband te verminderen?[/quote]
En als je weet dat er een probleem bestaat bij dit type band in deze maat, waardoor de kans op klapband verhoogd tot 20%?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=AR 67202][quote=andreetje]Je gaat toch ook niet de banden voortijdig vervangen om de kans op een klapband te verminderen?[/quote]
En als je weet dat er een probleem bestaat bij dit type band in deze maat, waardoor de kans op klapband verhoogd tot 20%?[/quote]
In banden kan men keuzes maken, in riemen niet ;

Gr. paul

jeronimo33 (0), 10 jaar geleden

bedankt voor jullie reacties allemaal.

sgm (0), 10 jaar geleden

Even voor de zekerheid: zit er nog de originele riem op de motor? Want de auto is nu 10 jaar oud. Dus ongeacht de kilometerstand moet de originele riem nu vervangen worden. Vervang daarbij altijd de hele set. Afhankelijk van de auto zitten daar rollen en evt een waterpomp bij. Een ervaren garage kan je adviseren wat het beste is. Ben niet te zuinig, want een riem hoor je maar 1x op spanning te brengen en dingen vervangen is relatief goedkoop als je de boel toch al open hebt liggen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.