close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Distributieriem 307

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDI

Ik heb een 307 SW 2.0 Hdi gekocht.
Volgens de diverse topics hier moet de distributieriem hiervan vervangen worden bij 120.000 km.
Waarom vervangt de dealer hem dan altijd bij 80.000 km?

Geplaatst door

jeronimo33 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Omzet verhogen?

andreetje 0

16 jaar

[quote=jeronimo33]Ik heb een 307 SW 2.0 Hdi gekocht.
Volgens de diverse topics hier moet de distributieriem hiervan vervangen worden bij 120.000 km.
[color=red]Waarom vervangt de dealer hem dan altijd bij 80.000 km?[/color][/quote]
Wij in ieder geval zeker niet...... bij 160.000 doen wij het.

306 cabrio 0
badge

16 jaar

[quote=306 cabrio][quote=jeronimo33]Ik heb een 307 SW 2.0 Hdi gekocht.
Volgens de diverse topics hier moet de distributieriem hiervan vervangen worden bij 120.000 km.
[color=red]Waarom vervangt de dealer hem dan altijd bij 80.000 km?[/color][/quote]
Wij in ieder geval zeker niet...... bij 160.000 doen wij het.[/quote]
Dus als hij op de 80.000 vervangen is en nu staat er 174000 km op de teller kan ik er dus nog zo'n 66000 km mee vooruit?

jeronimo33 0

16 jaar

In principe wel, maar ik geef geen garantie!

306 cabrio 0
badge

16 jaar

[quote=jeronimo33]Ik heb een 307 SW 2.0 Hdi gekocht.
Volgens de diverse topics hier moet de distributieriem hiervan vervangen worden bij 120.000 km.
Waarom vervangt de dealer hem dan altijd bij 80.000 km?[/quote]
Ik ken geen 1 dealer die zonder reden de riem al bij 80000 vervangt. 160000 km of 10 jaar is het advies, maar wordt niet gegarandeert door peugeot. Dus met andere woorden, als die binnen de 160000/10jr toch sneuvelt dan staat peugeot niet voor de gevolgschade in.

wkhoek 0
badge

16 jaar

best vervangen op 120.000 km,ken iemand bij wie hij afgesprongen is op 157.000 km.(die 160.000 is in optimale omstandigheden)

Voor hdi 2.0 geldt gewoon 160.000 of 10 jaar.. Waarom dealer het dan om de 80.000 vervangt.. nou voor de centen misschien?

milas 0

16 jaar

ik denk niet dat het dan een dealer betreft..

wkhoek 0
badge

16 jaar

nou ben zelf ook geen dealer maar vervang ze toch ook bij 120000KM
liever voorkomen dan genezen,
anders effe een rekensommetje maken, wat het kost als hij breekt,
groeten davy

davy2038 0
badge

16 jaar

Volgens mij moet het als volgt gaan:
de fabrikant geeft een termijn aan in jaren en kilometers waarbinnen de riem moet worden vervangen,
een garage kan ( op basis van ervaring ) zijn klant een ADVIES geven om een ander vervangingstermijn aan te houden.
Degene die uiteindelijk beslist wanneer er vervangen wordt zou de klant moeten zijn! ( die betaald het uiteindelijk )

Pjotr9136 50

16 jaar

vervang ook meteen de krukas poelie, deze gaan stuk en slaan dan in de distributiedeksel met motor schade als gevolg.

Niet om je bang te maken maar dit is dus ook mogelijk: zie: http://81.26.209.49/~problemcar/viewtopi...

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Dat geld niet voor alle types 307, er zijn verschillende poelies gemonteerd.

Ook zijn er poelies die een vervangend nummer hebben gekregen en mogelijk verbeterd zijn.

205GTiGriffe 0
badge

16 jaar

ik dacht dat het voor alle 2.0 Hdi motoren geldt.
maar dat is dus niet zo??

Groeten
Bart

Nee,

Niet allemaal

205GTiGriffe 0
badge

16 jaar

[quote=205GTiGriffe]Dat geld niet voor alle types 307, er zijn verschillende poelies gemonteerd.

Ook zijn er poelies die een vervangend nummer hebben gekregen en mogelijk verbeterd zijn.[/quote]
Mogelijk verbeterd, nog een laatste poging idd... Maar bij terugkerende gevallen wordt nu een vaste poelie gemonteerd en een vrijloopwiel op de alternator....

AR 67202 0
badge

16 jaar

Ik word hier een beetje kriegel van. Peugeot geeft aan dat de riem bij 160.000 km vervangen moet worden. En dan lees ik hier zaken als "we kunnen niks garanderen", "voorkomen is beter dan genezen", "best vervangen bij 120.000 want bij iemand ging hij bij 157.000 stuk", "die 160.000 is in optimale omstandigheden".

Het is allemaal bangmakerij. Ja, het klopt dat een distributieriem kan breken. Ja, het levert een heleboel schade op. Maar als Peugeot 160.000 km opgeeft dan moet dat voldoende zijn. Het is echt flauwekul om hier van af te wijken. Je gaat toch ook niet de banden voortijdig vervangen om de kans op een klapband te verminderen? Of olie verversen om de 5000 km?

Laat de riem eventueel optisch controleren op slijtage, en als er niets te zien is gewoon vervangen op de aangegeven km-stand. Dat moet voldoende zijn.

andreetje 0

16 jaar

Ik ben het helemaal met je eens andreetje.
Je kunt ook te bang zijn.

primera p11 0

16 jaar

[quote=primera p11]Ik ben het helemaal met je eens andreetje.
Je kunt ook te bang zijn.[/quote]
Tja..... Wie bang leeft, gaat bang dood ;

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Of je kan je gezond vertsand gebruiken... In bepaalde modellen heeft het echt wel zin om de riem vroegtijdig te vervangen. Riemen verouderen nu eenmaal sneller wanneer ze in aanraking komen met water of bij hogere temperaturen.

Peugeot Belgie zou de vervangingstermijn voor de 807 HDI zeer graag willen terugbrengen naar 120000 km (ondanks de implicaties dit zal hebben op de leasemarkt, en 75% van de verkochte 807 is aan leasemaatschappijen), maar stoot op een Njet (of Non) van de hoofdzetel...

AR 67202 0
badge

16 jaar

[quote=andreetje]Je gaat toch ook niet de banden voortijdig vervangen om de kans op een klapband te verminderen?[/quote]
En als je weet dat er een probleem bestaat bij dit type band in deze maat, waardoor de kans op klapband verhoogd tot 20%?

AR 67202 0
badge

16 jaar

[quote=AR 67202][quote=andreetje]Je gaat toch ook niet de banden voortijdig vervangen om de kans op een klapband te verminderen?[/quote]
En als je weet dat er een probleem bestaat bij dit type band in deze maat, waardoor de kans op klapband verhoogd tot 20%?[/quote]
In banden kan men keuzes maken, in riemen niet ;

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

bedankt voor jullie reacties allemaal.

jeronimo33 0

10 jaar

Even voor de zekerheid: zit er nog de originele riem op de motor? Want de auto is nu 10 jaar oud. Dus ongeacht de kilometerstand moet de originele riem nu vervangen worden. Vervang daarbij altijd de hele set. Afhankelijk van de auto zitten daar rollen en evt een waterpomp bij. Een ervaren garage kan je adviseren wat het beste is. Ben niet te zuinig, want een riem hoor je maar 1x op spanning te brengen en dingen vervangen is relatief goedkoop als je de boel toch al open hebt liggen.

sgm 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.