Sinds een paar weken rijd ik een 307 SW 2.0 HDI 80 kw. Is een ex-lease auto van ING. en heeft inmiddels 173d km gelopen.Onderhoudshistorie doorgekeken een paar dingen vielen me daarin op en tijdens het rijden.
Bj 80d en 120d km is de vliegwiel vervangen. Is dat een normaal kwaaltje?
Verder merk ik een vertraging bij de bediening van de verlichting, licht seinen, ruitenwissers, motor afzetten en claxon. Er zit denk een halve seconde/seconde tussen voordat er gebeurt wat ik wil. Heel bizar. Ook nog zoiets raars...ene keer werkt de comfortschakeling van de electr. ramen wel, andere keer niet. En tot slot: als de deur al op slot zit en ik controleer dit door nog een keer op de "sluit" knop te duwen, dan gaat de toeter 1 keer af: TOET en beginnen de knipperlichten te knipperen. Het laatste is normaal, maar die toeter?
In de auto zat al een carkit en ik heb zelf, op de bestaande stekker, een radio aangesloten.
In het boekje staat dat als de clima staat ingesteld op "auto", hij zelf regelt of de airco aangaat ja of nee. NU staat er ook in dat het aangeraden wordt om de airco eens in de zoveel tijd aan te zetten. Dat laatste is me bekend, maarre.....als ie het zelf regelt, hoe kan ik hem dan "express" aanzetten?
Verder had ik gedacht dat een 110 pk motor feller zou zijn. Heb ook in VW 110 pk's gereden, maar die waren feller. Ik ben niet ontevreden hoor, maar echt heel snel is het niet. Zeker niet sloom, maar toch... anders.
Iemand ervaring met andere lampjes? Ik vind het licht naar voren wat minimaal.
Als een-na-laatste, de trekhaak: van de week gemonteerd,maar hij zit maar op 6 plaatsen met een M8 bout vast. Is dat genoeg om 1500 kilo mee voert te kunnen slepen?Ook ben ik benieuwd naar ervaring omtrent deze auto als caravantrekker.
Als laatste technische vaagheid het volgende: als de auto scheef staat, dus bijvoorbeeld met de neus omhoog op een helling, dan loopt ie onregelmatig. Is hier iets over bekend?
Het zijn heel wat vragen, maar er is dan ook wel heel wat onduidelijkheid.
Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Over die bouten van de trekhaak: Gebruikelijk is M10 , 6x M8 is gewoon vragen om problemen.
Door beunhaas gemonteerd?
hoort volgens mij ook aan de bumper steunplaats vast te zitten
maar als t goedis zit de montage handleiding er bij wat tevens certificaat is
kan je exact zien hoe en waar die vast zit(hoort dan bij t kenteken)
vraag anders de juridisch adviseur santa
die weet wel wat van dit soort dingen
heeft een boekje over die dingen
je weet toch zelf wel wat je monteert kees?? hehehe....
[quote=arie549]je weet toch zelf wel wat je monteert kees?? hehehe....[/quote]
hij is leuk
tot ie zn caravan in t dal moet ophalen
[quote=arie549]je weet toch zelf wel wat je monteert kees?? hehehe....[/quote]
Je hebt slechte beunhazen en ook mensen die zich schertsenderwijs zo noemen......
trekhaak zit orig met 6 m8 bouten vast,en is hiermee goedgekeurd. de vertraging in de bediening van diverse componenten wordt veroorzaakt door een relatief traag datanetwerk. het afgaan van de claxon bij opnieuw vergrendelen wordt veroorzaakt door de zgn zoekfunctie, en kan door de dealer worden uitgezet. de climatronic kan ook op de eco-stand worden gezet, dan schakelt de aircocompressor niet in. een vliegwiel defect komt nog wel eens voor, maar twee keer zo kort achtereen is wel wat overdreven.(misschien montagefout) voor de overige vage storingen, zijn de radio en de carkit juist aangesloten? (niet op het datanetwerk) misschien ook eens een softwareupdate van de bsi laten uitvoeren. i.v.m. de trekkracht, misschien kun je eens een nieuwe luchtmassameter proberen. ps: een vw met 110pk is wel sneller.
Het onregelmatig draaien (halen bij stationair toerental) wordt wel eens veroorzaakt door een slechte demping van de onderste motor steun bij de rechter aandrijfas tussenlager.
Wat betrefd de vw met 110 pk, deze is sneller. peugeot heeft n.l. deze motor met het oog op comfort ontworpen. Een comfortdiesel dus terwijl de vw meer een sportieve diesel is.
vrgr,
PT nieker.
Bedankt voor al jullie reacties.
Trekkracht: ik denk dat het dan niets ernstigs is, want als het moet is ie er wel, maar als de VW gewoon sneller is, dan mag ik het daarmee niet vergelijken
Trekhaak: we hebben gewoon de 6 bouten gebruikt die al aan het chassis vastzaten, en volgens mij zijn dat M8's. Gelukkig wist Harry hier wat van, fieuw, een opluchting.
Clima: dat ie UIT kan, weet ik, eco stand. Maarre.. als ie in de auto stand staat, gebruikt ie de airco pas, als het nodig is, dus buiten heel warm...? Hoe kan ik nou forceren dat ie hem ook ff gebruikt in de winter, om te zorgen dat ie niet alleen in de zomer loopt.
Toettoet: deze zal ik uit laten schakelen, want heeeeeel irritant.
Reactietijd: verklaarbaar, dus pech gehad voor mij!
Caravantrekker: Iemand ervaring?
JOngens, bedankt voor jullie hulp! Dit scheelt me al een boel kopzorgen!
Gr Pieter
16 jaar
In de stand auto wordt de aircopomp in de eerste instantie toch wel ingeschakeld dacht ik. Ik hoor hemt tenminste altijd inslaan alsje de stand auto inschakeld.(ook bij lage temperaturen) Hij wordt uitgeschakeld als de druk in het airco circuit te hoog oploopt.
PT nieker
Wij hebben ook een 307 110pk/80Kw HDI, een Break, uit 2003.
Je hebt een radio aangesloten op de auto. Als het geen originele radio van Peugeot is, _moet_ er een tussenstuk tussen dat ervoor zorgt dat de computer van de auto (display op het dashboard etc.) geen contact meer probeert te zoeken met de radio. Dit tussenstuk is bij een automaterialenhandel of autohifizaak te koop. Dit is erg belangrijk, want de werking van de computer van de auto kan hierdoor verstoord worden.
Deze auto is caravantrekker van het jaar geweest in 2003. Ik heb er nog maar korte afstanden mee gereden met onze Knaus van 1300 kg, maar wij vinden de auto goed trekken en het voelt erg stabiel aan. Ik moet erbij vermelden dat er extra caravanveren op de auto gemonteerd zijn (had de vorige eigenaar gedaan).
16 jaar
Bedankt voor je reactie. Zo'n tussenstuk zit er niet tussen, dus ik zal eens informeren.
Vwb je caravanveren...? Wat moet ik mee daarbij voorstellen?? Zijn dit stevigere veren voor de achterkant? Hoe zit het dan met het comfort als je er géén caravan achterhebt?
Gr pieter
16 jaar
De caravanveren zijn extra veren die binnen in de orginele achterveren geplaatst worden. Ik ga ervan uit dat ik daardoor iets aan comfort moet inleveren, maar in tegenstelling tot mijn vorige auto (Avensis) hoor ik nu geen klachten van misselijkheid van de kinderen, dus het zal wel meevallen. ;-))
16 jaar
de zogenaamde caravanveren, zijn niks minder dan hulpveren...!
het kontje van de auto gaat bij een lege auto een paar cm hoger staan....ook rijden met een lege auto levert een stuiterige achterkant op..
die dingen zijn alleen aantrekkelijk als men meer met belading rijdt dan zonder....
als men de caravan/aanhanger goed belaadt, en de juiste kogeldruk aanhoudt hoeft de auto helemaal niet te hangen achter...
Airco gaat toch aan als je op de knop airco (A/C) drukt? Die zit onder de recirculatieknop.
16 jaar
Bij het inschakelen van de airco knop, merk ik geen verschil in vermogen of geluid. Ik rij dan met cruisecontrol op een vlakke weg, en zet hem dan aan. Er gebeurt dan niets.
Dit gebeurt wel als ik de verwarming op heel koud zet. Ik rij dan een tijdje op ECO stand. Daarna zet ik de A/C knop aan en merk dan, dat de lucht een stuk kouder wordt die eruit stroomt.
Vwb die hulpveren ga ik het niet doen denk ik. Ik ga 1 keer per jaar op vakantie.
Gr Pieter
16 jaar
@Arie549
Ik vind de auto nog steeds comfortabel, en ben zeer tevreden over de wegligging. Ik vind 'm niet stuiterig.
Dat hulpveren geen nut zouden hebben daar ben ik het niet mee eens. De auto wordt stabieler bij gebruik van hulpveren. De massa van een caravan heeft tijdens het rijden flinke invloed op de vering van een auto, ook bij de juiste kogeldruk. Daarnaast heb je tijdens de vakantie te maken met extra bagage (die door het beperkte laadgewicht van een caravan vaak in de auto mee moet).
16 jaar
Nou ja, dan heb je toch een manier gevonden om de A/C geforceerd aan te zetten. Op die manier kan de pomp even lopen in de winter.
16 jaar
de auto wordt indd stabieler door hulpveren...maar daar ben je er al..omdat de veerweg stugger wordt door de extra aangebrachte veer...en een stugge auto rijdt minder comfortabel..
maar daar zullen de meningen ook weer over verschillen...ze zijn er bij die monteren een verlagingsset van ruim 8 cm diep..en beweren dat ie veel beter rijdt dan daarvoor.
ja arie
en die weten t verschil tussen (beter) rijden en comfort(niet)
Bas,
Bedankt voor je opmerking, maar ik zal toch zeker niet de enige zijn die dit moet doen tijdens de winter? Ik bedoel, is het de bedoeling dat alle Peugeot rijders in de winter een minuut of 10, elke 2 weken, gaan koulijden om de airco te laten werken ?
Of ben ik in de war ;-)?
Gr Pieter
16 jaar
je kan m toch op 22 graden stellen
Maar als ik hem op 22 graden instel, dan heeft de airco toch geen reden om aan te slaan??
De airco zorgt voor koude droge lucht. Als het buiten 3 graden is en ik wil het binnen 22 hebben, dan slaat de airco niet aan, lijkt me.
Gr Pieter
16 jaar
airco is geen diepvries systeem
je hebt climaat controle
de airco werkt altijd als t nodig is
ook als ie op 22 graden staat
je mengt koude en warmte door te mixen om de ingestelde temp te krijgen
de airco komt altijd bij al is het maar om de lucht te drogen en de mix te stabiliseren zodat je niet van de buiten temp afhankelijk bent
Klopt het dan dat het verschil tussen aan en uit niet echt merkbaar is mbt verlies van vermogen? En dus ook een hoger verbruik?
Bij mijn vorige auto's, Ford Focus en veel VW's (want bij dealer gewerkt) merkte ik het wel namelijk.
Bedankt voor al jullie hulp trouwens weer!
Gr pieter
16 jaar
airco aan en uit is zeker voelbaar, zeker wanneer er met het rijden met caravan veel vermogen moet gebruikt worden b.v bij het klimmen van flinke hellingen..
ook in het verbruik is dit te merken, ook zonder caravan..
Is het niet zo dat hulpveren pas gaan werken op het moment dat de auto daar ook voldoende belast word.
Dus bij het dieper in veren.
Ik heb ze ook vroeger op een 405 gehad, daar merkte je het pas als de caravan er achter hing.
Je had eerst de gewone veerweg en die hulpveren werden gingen pas werken op het moment dat de auto fors beladen werd.
Eigenlijk pas bij een bepaalde inveerdiepte.
Als ik onbelast reed merkt ik niks van die veren, was tie net zo slap of stevig geveerd als anders.
16 jaar
Is er een simpele manier om de werking te testen van een airco??? Onder motorkap, of ergens anders?
Ik merk het dus wel qua koude lucht (denk ik), maar niet qua vermogen (denk ik). Dus nu ga ik twijfelen of ie het wel doet.
16 jaar
temp meter bij de ruit en alles naar boven blazen en kijken of temp daalt
Moi,
Volgens mij geef je in #17 al aan dat alles goed funcioneert.
Probeer eens met een stationair draaiende motor. Je hoort dan aan het motorgeluid als hij aanslaat. Of met natte haren en een natte hond erin. Op A/C stand zijn de ramen dan snel 'niet meer beslagen'. Op de eco-stand duurt dit heel veel langer. (dan denk je wel: "Is m'n airco stuk?") Ik merk bij mijn peugeootje ook niet zoveel aan het vermogen. Dit heeft wellicht te maken met de 'comfortdiesel' waar Peugeottechnieker het over heeft?
Tot slot: altijd op A/C laten staan, dan krijgt het systeem voldoende onderhoud, en profiteer je volop van deze luxe, en dit mooie stukje techniek.
Groet,
Bert
16 jaar
Ik heb het getest met koude motor en er is inderdaad een hele lichte terugval in toerental te merken, een klikje en een heeel zacht zoempje.
Dat zal 't wel zijn. In de zomer zal ik het wel merken denk ik of ie het écht doet.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar