Bij mijn 307SW brandden vroeger (tot 1.5 jaar geleden) om de drie maanden mijn koplampen door. Verschillende keren door de dealer het electrisch systeem door laten meten, maar alles was goed volgens hun. Ik heb steeds originele peugeot-lampjes gebruikt.
Toen kwam een goede kennis van mij (hij is electronica-hobbyist) met de suggestie om een condensator tussen de aansluitingen van het lampje te plaatsen. Daarmee worden eventuele piekspanningen, die de oorzaak zijn van het doorbranden, opgeheven. Ik heb dat geprobeerd, en het werkt! Ik heb al anderhalf jaar geen lamp meer hoeven te vervangen!
Voor wie het ook wil proberen: koop bij de electronica-zaak twee condensators van 1 µF en sluit die aan op de stekker die rechtstreeks op de lamp zit geschoven.
Veel rijplezier!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Knip je de draad door of zet je ze er bij overheen ? Waarom twee condensatoren ?
leuk om te weten ,meen dat de lampen veel kapot gingen doordat ze te heet werden of door trillingen
wel vreemd dat andere(computer)componenten er geen last van hebben
BJ ik denk 2 condensatoren, misschien wel omdat er 2 koplampen op de auto zitten.....?Vermoed ook dat piekspanningen niet de oorzaak van het doorbranden zijn en de condensator als een weerstandje werkt, waardoor er minder spanning op de lampen komt. Zelfde hebben meen ik de Opel dealers met de Astra-G (va '98) eens gedaan, maar dan met een weerstandje.
Een condensatortje geeft geen spanningsverlaging. Ik denk dat het effect te zoeken is in het beperken van de inschakelstroom van de lampen. Als de gloeidraad koud is en je zet er spanning op dan is de stroom heel kort veel hoger tot de gloeidraad op temperatuur is en de lamp dus licht geeft. Deze hoge inschakelstroom laat de gloeidraad op een zwakke plek doorbranden.
De condensator staat parallel aan de lamp en bij inschakelen moet eerst de condensator opgeladen worden. Hierdoor stijgt de spanning op de lamp minder snel en is de inschakelstroom lager.
De diode werkt beter. 0,7V tot 0.8V lagere spanning op de lampen verlengt de levensduur en de diode heeft ook een zekere inwendige weerstand die de inschakelstroom begrenst. Geeft iets minder licht maar nog steeds voldoende.
Philips h7 longlife zit er bij mij zonder kunstgrepen (diodes enz) nu een jaar in (35dkm/jaar). Mijn vorige lampen (Osram standaard) gingen een jaar mee. Dus de Philips is minstens zo goed als de Osram maar wel veel duurder. Ik hoop dat ze langer meegaan.
Groeten,
Paul
Wij solderen tegenwoordig een diode in de voedingsdraad van de (H7) lamp bij 307. Het komt inderdaat allemaal op hetzelfde neer, de spanning op het lampje verlagen. Overigens iemand ervaring met philips longlife h7 ?
als je de spanning verlaagt, krijgt je toch ook minder licht?
of zit ik mis?
je krijgt iets minder licht, maar dat verschil zal je niet merken.
Wij hebben ook goeie ervaring met de longlife lampen van Philips, ik geloof ook dat dit minder werk is dan met diodes te gaan werken, komt bij dat wanneer de auto in de garantie-tijd bij meneer Peugeot op de stoep komt met electronische problemen ik al een idee heb wie deze kosten kan gaan dragen.
dit is allemaal wel heel leuk maar bij een auto waar verlichtingscontrole op zit krijg je toch zeker storing als je daar een weerstand oid tussen gaat zetten
Dus ik houd het bij de long-life lampen.
Mijn 307 had ook het probleem van doorbrandende koplampen. Ongeveer 3-4 setjes per jaar was de schade...
Oplossing bleek een SW update van een deel in de auto dat o.a. de boordspanning regeld. Denk dat het de BSI heette.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar