Peugeot Partner 2004: Oververhitten en thermostaatbehuizing

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hallo,

Mijn Partner uit 2003 blijft oververhit raken, ongeacht of je ermee stilstaat of 130 km/h rijdt.

Hij kan makkelijk lang de 85C aanhouden, maar als hij er dan een keer overheen gaat kruipt hij steeds verder omhoog naar 117C en gaat het waarschuwingslampje branden. Het is alsof het bij hogere temperaturen moeilijker wordt om warmte af te voeren. Even toeren maken helpt vaak en resulteert in een daling van de temperatuur, dus ik vermoed een probleem met de circulatie / stroming.

Ik heb de meeste mogelijke oorzaken onderzocht: Heb het systeem twee keer gespoeld en gezorgd voor een goede ontluchting bij het vullen, de waterpomp vervangen (incl distributieriemset). Nieuwe thermostaat gemonteerd hoewel hij zelfs bij rijden zonder thermostaat oververhit raakt. Olie en uitlaat zijn schoon. en ik verlies geen koelvloeistof. Ventilator lijkt goed te werken bij lage en hoge snelheid. Geen succes tot nu toe.

De motor heeft het aluminium thermostaathuis met de plastic aangeboutte slangaansluiting.

Op internet kwam ik berichten tegen over ontwerpfouten op Peugeot thermostaathuizen en mensen die deze inruilden voor volledig kunststof thermostaathuizen.

Weet iemand wat de reden is dat deze nieuwe behuizing is geïntroduceerd (bijvoorbeeld voor verwarmingsproblemen, lekkage of andere)?

Bij voorbaat bedankt,

Anton

AntonenJolien

Geplaatst door AntonenJolien (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Punt (35) PRO, 9 maanden geleden

Goede morgen, is de koelvloeistof snuffeltest al gedaan ? Ook nog een mogelijkheid is dat de temperatuur aanwijzing valse melding geeft door sluiting met massa. Bij echte oververhitting zijn de waterslangen keihard en begint de motor knetterende geluiden te maken. Meet met een infrarood meter of de motor echt zo heet wordt . Succes.

AntonenJolien (0), 9 maanden geleden

Bedankt,

Heb nog niet gesnuffeld (heb geen snuffelaar) maar geen olie of bubbels in de expansietank. Waterslangen wel keihard maar geen knetteren. Zal idd mijn infraroodcamera er eens op zetten en wat temperaturen meten.

Als er iemand meer weet over deze themostaatbehuizingen hou ik me nog aanbevolen.

AntonenJolien (0), 9 maanden geleden

Nou, ik schijn voor de gek te zijn gehouden door mijn koelventilator :-(

Ik was hier niet scherp op door het feit dat ik hem had zien lopen, en doordat bij rijden met hoge snelheid (veel wind, dus geen ventilator nodig?) de temperatuur ook hoog bleef.

Bij stationair checken van de auto viel het me op dat de koelventilator alleen werkt (op lage snelheid) als de airco is ingeschakeld, en niet naar hoge snelheid gaat als de motor warm wordt.

Ik zal nu het relais van de koelventilator moeten vinden, vermoedelijk achter de bumper. Zal dat van het weekend proberen. Ondanks lang zoeken op www en in de Owners Workshop Manual kon ik de exacte locatie niet vinden. Als iemand een link heeft naar een ander relevant bericht, duidelijke video of foto, of andere uitleg, dan is dat altijd welkom.

Punt (35) PRO, 9 maanden geleden

Goede morgen . Jouw aanhef liet weten dat de snelheid niet uitmaakte. Er is een koelprobleem al is de temperatuur van de airco ook een reden om naar te kijken. Haal die radiatoren eens van elkaar . Vaak zie je er van alles tussen zitten .Niets aftappen gewoon wat bevestigingen lossen . Succes.

AntonenJolien (0), 9 maanden geleden

Bedankt. Ik had de radiator al los gehad en er zaten inderdaad bladeren etc tussen. Ben sowieso nog van plan om de ventilator los te halen en voorzichtig de hogedrukspuit op de voorkant van de condensor te zetten want die zit aardig vol met stukjes insect.

Vond trouwens dit probleem dat het meeste op de mijne leek dus zal eerst dit checken: https://problemcar.nl/topic/peugeot/sche...

Wel jammer dat we tegenswoordig zelf de electrische schema's niet meer van de servicebox kunnen halen.

Punt (35) PRO, 9 maanden geleden

Let op met hogedruk ,houd afstand ! De radiateur zelf is sterk genoeg maar de lamelletjes blaas je zo naar de vaantjes. De bedrading en de thermoschakelaar moeten toch wel te vinden zijn . Volg de bedrading vanaf de ventilator. . Van die bouwjaren is het niet zo moeilijk . Ook als het koelsysteem te heet wordt valt uit veiligheid de airco uit . Succes.

AntonenJolien (0), 9 maanden geleden

Bedankt voor de waarschuwing. Ik zal het eerst eens proberen met een stofzuiger. Bedrading check ik sowiezo ook.

check

Beste antwoord, geplaatst door AntonenJolien (0), 9 maanden geleden

Heb de bumper en ventilator eraf gehaald en de condensor uitgezogen. De meeste verstopping werd veroorzaakt door lamellen die zo geoxideerd waren dat ze vergruisd zijn.

2 ventilator voorweerstanden zitten naast de radiator in de rechterkant van de auto. Hier kun je ook alleen bij als de bumper eraf ligt. Bij door meten heeft de bovenste (witte) een weerstand van ca. 1,2 Ohm (moet zijn 0,5 Ohm). De onderste (zwarte) zit oo ca 15 Ohm, veel meer dus dan de 0,8 Ohm die het moet zijn.

De 3 ventilator relais zitten achter een kapje naast de radiator in de rechterkant van de auto, recht voor de oliepomp van de stuurbekrachtiging. Hier kun je vanuit de motorruimte bij. De relais lijken het goed te doen.

Bij koude motor slaat de ventilator aan als de airco aangezet wordt en de ventilator binnenin op minimaal stand 2 staat.

Als ik de groene koelwatersensor lostrek gaat het koelsysteem in een soort van noodloop. Op de ODB2 krijg ik dan een temperatuur van -40ºC, op het dashbord staat hij op 100ºC, en de koelventilator draait hard.

Bij een rit van 30 minuten en 19ºC buiten, op binnenwegen en snelweg kwam de temperatuur tot max. 88ºC, waarna de steeds thermostaat duidelijk open ging en de temperatuur zakte tot ca. 83ºC. Vanaf de snelweg voor een stoplicht steeg de temperatuur tot ca 98ºC, waarna de ventilator aansloeg en de temperatuur zakte tot ca 90ºC.

Al met al lijkt de koeling zo wel OK, maar omdat ik binnenkort naar warmere oorden rijd (en dat is tegenswoordig echt warm), zal ik in elk geval de zwarte voorweerstand nog vervangen.

Punt (35) PRO, 9 maanden geleden

Naar de warmere oorden met een radiateur van 20 jaar oud ?? Vervang deze met de koelvloeistof. Prettige vakantie.

AntonenJolien (0), 5 maanden geleden

Ter afsluiting nog even terugkoppeling.
De auto de afgelopen maand naar Banjul in Gambia gereden. Ondanks temperaturen tot boven 40 graden tijdens zwaar rijden in het zand is de auto nooit meer te heet geworden. Koeling voldoet dus weer goed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.