Deze auto kwam binnen met foutcode P0140 en nog een ongedefinieerde code. Blijkt dat de katalysator op de lasnaad lekte. Deze hebben we gelast. Foutcode P0140 komt echter na een paar kilometer rijden weer terug en na een paar dagen gaat het motorstoringslampje weer branden. De code geeft aan dat de achterste lambdasonde geen juist signaal geeft. De 4-gastest is echter perfect.
Met de scoop heb ik het signaal gemeten en dat blijft op de 0,45 V lijn zoals in de afbeelding is te zien.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet de inwendige weerstand van de lambdasonde bij een temperatuur van meer dan 600 graden . Weerstand moet minder dan 40000 ohm zijn .
Indien hoger , lambda sonde vernieuwen .
Geen kameraden ( steenmarters ) aan de bedrading gepeuzeld ?
Verwarming van de lambda sonde werkt wel ?
Marter zou best kunnen Rene, maar ik heb een bloksignaal op de verwarming en die is in overeenstemming met wat ik van GMTO heb als voorbeeld en een voedingsspanning van 12 Volt.
Tussen welke draden moet ik de weerstand meten? Grijs en zwart?
Ja , de zwarte is de + kabel en de grijze de - .
De stekker is bij u blauw ( foto ter voorbeeld )
P0140 betekend ook letterlijk : geen activiteid gedetecteerd .
Of te wel uitval .
We meten daar ongeveer 8 ohm.
Het lambda signaal blijft onveranderd als we de stekker loshalen, dus sensor doet zo te zien niks. Als het een zgn. sprongsensor is dan lees ik dat deze een signaal vanuit de ECU krijgen van ong. 4,5 V. En dan zou de sensor dit signaal moeten beinvloeden en dat laatste gebeurt niet. Bedrading ziet er netjes uit.
Gaan eerst toch maar een nieuwe monteren.
Probleem is hier niet mee verholpen, maar klant rijdt eerst door.
En wat doen de meetwaarden als je hem uitleest.
Meetwaarden weet ik niet meer Arjan, maar na een paar weken is het lampje uitgegaan en niet meer gaan branden.
Klant belde zelf en we kunnen het niet echt verklaren, of er moet toch nog wat lekkage zijn geweest bij de lasnaad en dat die nu door uitlaatgassen is dichtgekoold.
Dat komt wss doordat de adaptiewaarden niet zijn gereset na vervanging. Nu zullen de waarden weer binnen de grenzen vallen door inleren tijdens rijden.
Oke, zou inderdaad goed kunnen. Bedankt voor je reactie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar