close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: P0170 Storing uitlaatgas

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 GTI 16V

Hoi allemaal,

Ik ben de trotse eigenaar van een 206 GTI. Sinds kort verschijnt in het display echter "storing uitlaatgas". Ik ben meermalen bij de dealer geweest om de motor uit te laten lezen; de uitkomsten: de lambasondes tonen normale waarden. Tevens werd er melding gemaakt van een niet juiste mengselsamenstelling oid. De eerste maal zijn de bougies vervangen en is de injectie gereinigd. De boel is vervolgens gereset.

De melding stak wederom de kop op. Tijdens de storing varieerde de temperatuur. In overleg met de dealer is besloten de foutmelding opnieuw te wissen. Voorgesteld werd, als de storing terug zou komen en de temperatuur was niet stabiel, de temperatuursensor te vervangen. De storing kwam inderdaad terug; echter de temperatuur was en bleef/blijft stabiel: de temperatuursensor is niet vervangen. Geadviseerd werd de lambasonde(s) te vervangen.

Ik heb dit de storing op dit forum bestudeerd. Er blijkt geen eenduidige oplossing te zijn: de oplossingen variëren van het vervangen van de olie tot het vervangen van de lambdasondes. Alvorens verdere actie te ondernemen, zou ik graag de mening van een aantal andere(n) experts willen weten.

Overige info.
- De motor houdt rond de 2.000 toeren erg in; de auto rijdt stoterig, alsof je continue vlagen tegenwind hebt; ben er laatst zelfs uitgereden door een Toyota Starlet 1.1!!! :-(
-Vorig jaar was sprake van een soortgelijke storing: "uitlaatgas'katalysatorstoring". Destijds zijn de klepstoters vervangen. Het beestje liep vervolgens als vanouds.

Graag verneem ik jullie mening, oplossing. Hoe, met welke stappen, zouden jullie tot een oplossing komen c.q. de diagnose stellen? Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Gr.

Smir

Geplaatst door

Smirrie76 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt op een probleem met valse lucht, controleer het inlaattraject tot en met de inlaatspruitstukpakking met bijv remmenreiniger bij stationair toerental. Indien de lambda's normaal regelen, en er toch een verhoogde emissie gemeten wordt, gebeurt er iets waar de computer geen rekening mee kan houden, dus valse lucht is in mijn ogen verdachte nummer 1.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

ik wilde eigenlijk gelijk al zeggen klepstoters vervangen, maar dat schijnt reeds gebeurd te zijn. wat voor olie zit erin?

harry4203 2655
badge vip badge

16 jaar

als het de verkeerde olie is, dan heb je toch de storing als de motor koud is?.
Komt de melding als de motor koud is of treed de storing op bij warme motor?.

primera p11 0

16 jaar

Heren,

Dank voor de snelle reacties!

Puntsgewijs:
- idd, klepstoters reeds vervangen;
- olie: semi synthetic 10W-40;
- storing bij warme motor: o.a. na ca. 20 min. op de snelweg, (motor warm).

Gr.

Smir

Smirrie76 0

16 jaar

Dan is het niet de olie.
Zijn het niet de bobines of is dit ook gecontroleerd.

primera p11 0

16 jaar

[quote=Smirrie76]- olie: semi synthetic 10W-40;[/quote]
Ik zou toch volsyntheet olie 5w40 proberen.

306 cabrio 0
badge

16 jaar

Die storing duidt er op dat er onverbrande benzine de uitlaat ingeblazen wordt. Dit wordt gemeten door de lambdasonde. Een kapotte sonde kan de oorzaak zijn maar dat ligt niet voor de hand.

Het kan duiden op een probleem met de afsluiting van de cilinder door de kleppen. Dit kan komen door vastzittende klepstoters of kapotte (verbrandde kleppen) of verkeerde timing van de kleppen.

Het kan ook zijn dat de brandstof gewoon niet goed ontbrandt in de cilinder. Aangezien je aangeeft dat de auto schokkerig rijdt denk ik dat je het hier moet zoeken. Voor een goede ontbranding het je nodig: brandstof, lucht, en ontsteking. Verdachte onderdelen zijn je bougies en je bobine (ontsteking) Het kan ook zijn dat je injectors niet goed meer zijn en druppels geven in plaats van een nevel of dat de benzinetoevoer gewoon slecht is door een te lage druk (slechte brandstofpomp of verstopte leidingen / injectoren)

Is deze storing zomaar ontstaan of is het ontstaan na een bepaalde onderhoudsklus ? Heb je al een keer gekeken hoe de bougies er uit zien ? Wanneer zijn die voor het laatst vervangen ? Zijn er behalve P0170 nog andere storingscodes opgeslagen ?

Als de klepstoters vervangen zijn dan kan je die en de verkeerde olie uitsluiten. Je moet het dan duidelijk ergens anders zoeken.

TrafficBandit 0

16 jaar

Olie die gebruikt wordt, de 10W40 toch nog niet optimaal. Doe maar eens een flush en dan over op 5W40 volsentheet zoals 306 hier ook al aangeeft. Het verhaal is eigenlijk heel duidelijk, na vervangen van klepstoters probleem weg, echter na een tijd met 10W40 toch weer problemen. Lijkt me een duidelijk verhaal.

Is de oliedruk al eens gemeten ? Bij een 1.8 16v EW hebben we een keer een slechte oliedrukregelaar gehad. Dit zorgde ervoor dat de klepstoters ook niet goed werkte en daardoor dit soort storingen.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

De storing is idd zomaar ontstaan.

Wel is voor die tijd een deel van de uitlaat vervangen, de achterzijde. De uitlaat is nog steeds lek, aan de voorzijde en dient te worden gelast. Verder heeft de auto netjes alle beurten gehad. Wellicht de lambasondes beschadigd bij het vervangen van de uitlaat?

Zoals eerder gemeld:
- de bougies zijn reeds vervangen (het eerste dat we hebben gedaan na de storing);
- oliedruk nog niet gemeten;
- de lambasondes tonen normale waarden.

Bedankt voor jullie reacties!

Gr.

Maarten

Smirrie76 0

16 jaar

Haal vandaag op de sloop een voorste lambdasonde (30 euro), laat deze monteren en kijk of de storing verholpen is.
Ik ga er hierbij vanuit dat de voorste lambdasonde vervuild is en de eerder verrichte metingen door de vervuiling niet het juiste resultaat hebben gegeven. Hierbij komt, dat de tegenwindstootjes vermoedelijk kunnen duiden op een lambdasondeprobleem.

Het gegeven "valse" lucht sluit ik uit, omdat de melding met name kwam bij gas geven.

Aanvullende info is altijd welkom.

Wordt vervolgd.

Smirrie76 0

16 jaar

Als de uitlaat lek is in de buurt van de lambda sonde is de kans op fouten groot. Eerst lassen zou ik zeggen en dan maar eens verder kijken of er nog een probleem is.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Prima Pieter.

Ik heb de lambdasonde al wel gekocht (dit was de laatste die ze op de sloop hadden). Mocht het probleem na uitlaatreparatie nog aanwezig zijn, dan gaan we de voorste lambdasonde vervangen.

Gr.

Maarten

Smirrie76 0

16 jaar

Lijkt me het beste plan !

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Zo, de lambdasonde is vervangen.

De uitlaat bleek echter niet lek te zijn. De motor maakt meer gelukt dan normaal. Vermoedelijk dan toch valse lucht en toch geen sondeprobleem?

Vandaag de motor resetten bij de dealer.

We zullen zien.

Gr.

Smir

Smirrie76 0

16 jaar

Laat ook even de foutcodes uitlezen en post ze hier even op het forum. Ik blijf toch bij de eerste ingeving dat het met de klepstoters te maken heeft.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Zal de uitdraai de volgende keer posten.

Gisteren de boel uit laten lezen en de storing laten verwijderen. Hierbij kwam tevens een nieuwe storing aan het licht: P0420 ---> verouderde katalysator.

De auto rijdt naatje: de top ligt op 130 km/h. Bij gas los laten stoot ie. Mis veel vermogen.

Do. a.s. wederom een afspraak bij de garage. Waardeloos dus.

Thx voor je(jullie) reactie(s).

Maarten

Smirrie76 0

16 jaar

Dat gaat sterk lijken op een kat die defect is, en die tevens de uitlaat verstopt.

hans4074 0
badge

16 jaar

Hans,

Je conclusie is (voorlopig) bevestigd. Ik haal de boel er onderuit en kijk of ik dan weer over volledig vermogen beschik. Is dit het geval, dan moet de kat worden vervangen. Of ik laat de kat er 'gewoon' tussenuit... ;-)

Fijn weekend.

Smirrie76 0

16 jaar

mijn 206je kon niet harder dan 50 km en gaf de bekende uitlaatgas storing aan , is niet meer dan een probleem waar de computer vastloopt en even gereset moet worden en gaan met die banaan , die garages proberen je aan alle kanten op te lichten !!!

henk09 0

5 jaar

Henko9,

Je kunt resetten wat je wilt,maar als er een storing inzit komt deze gewoon terug.
Dat heeft niks te maken met vastlopen.

primera p11 0

5 jaar

[quote=henk09]mijn 206je kon niet harder dan 50 km en gaf de bekende uitlaatgas storing aan , is niet meer dan een probleem waar de computer vastloopt en even gereset moet worden en gaan met die banaan , die garages proberen je aan alle kanten op te lichten !!![/quote]
Je weet dat je op iets reageert, wat inmiddels ruim 10 jaar geleden is........
Maar de toon zetting en alles over 1 kant scheren, zegt mij meer dan genoeg :-(
Succer ermee,
Gr jw

j@n-willem 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.