close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Peugeot 106 1.1 - Benzinemeter, homokineet en spruitstuk

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Goede morgen allen,

Ik heb mijzelf een uitdaging aangeschaft. Een keurige 98'er 106 met anderhalve ton op de teller.
Echter er zijn een aantal puntjes die opgelost moeten worden en ik hoop op wat tips van jullie:

Benzinemeter doet niks. Heb de electronica doorgelopen (ook het dash zelf), dat is het zeker niet. Na wat research op internet lijkt het dan de vlotter te zijn. Deze zit zover ik kan ontdekken in de benzine tank. Welke draden/stekker kan ik meten om de werking van de tankvlotter te meten?

Homokineet maakt herrie. Moet ik de gehele as vervangen of kan alleen de homokineet vevangen worden? Heeft een 1998'er zo'n steek/borg constructie, of de simpele weg met een moertje etc?

Spruitstuk vervangen; dit heb ik zelf nooit eerder gedaan. Volgens mij geen super spannende klus. Enige vraag van mij vooraf is: Is er genoeg ruimte in het motorcompartiment om deze klus te klaren?

Denk niet dat ik al het werk aan jullie overlaat. Ik kijken/spreek/lees/google echt veel voordat ik dergelijke vragen stel.

Bvd voor jullie hulp

Groet,

Jr

Geplaatst door

Juniorm (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk zitten er 3 draden aan je vlotter/benzinepomp stekker onder de achterbank
1 is voor plus benzinepomp 1 voor massa en 1 voor je benzinemeter
Even meten op welke draad plus komt testaan als je auto op contact zet , deze is voor de pomp dan is de andere draad van je meter massa is dacht ik bruin of zwart.

Welke homokineet maakt lawaai bak of wiel zijde

Een beetje handige harrie gaat het lukken , ruimte is altijd lastig.
Zorg voor goedpassend gereedschap en spuit alles een avond van tevoren goed in , meerdere keren met kruipolie.l

Succes

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Dank voor de snelle reactie. Lijkt toch de vlotter te zijn. Die zit toch niet in de tank? :(
Zo wel, wat is de makkelijkste manier om dit aan te pakken?


Homokineet; wielzijde

Spruitstuk+nieuwe pakkingen haal ik morgen op.

Nogmaals dank!

Juniorm 0

12 jaar

Waarom zou een benzinevlotter niet in tank zitten als deze het benzineniveau aan moet geven? maar dit terzijde.
Het makkelijst is het als de tank bijna leeg is anders zit je wel erg ver met je handen in de benzine.
Zoek ergens onder de achterbank of in de kofferbak een metalen luik in de bodemplaat zit meestal vast met een paar parkertjes.
Daaronder zit de benzinepomp/vlottercombinatie
Zit vast met schroefsluiting of bajonet sluiting.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Domme ik. Je hebt gelijk. Morgen zal ik zoeken naar het luikje.
Als het gelukt is dan laat ik het horen.

Dank

Juniorm 0

12 jaar

Zo, vlotter is ook klaar.

Kan een spruitstuk van een 97'er 1.0 op een 98'er 1.1?
En zijn de homokineten uitwisselbaar?

Juniorm 0

12 jaar

Spruitstuk klaar. Antenne weer aanwezig, nieuwe hoedeplank, c.v. gerepareerd en werkend.. en dan denk je eindelijk klaar te zijn; Tankmeter wéér op de hobbel.

Jongens, kan iemand mij in het kort uitleggen hoe ik het gemakkelijkst diagnose stel? Of vlotter weer stuk of dash stuk?
Ik lees meermaals massa maken; als de meter uitslaat is het de vlotter. Tussen welke aansluiting maak je massa? Ik heb de hele pomp er natuurlijk uit gehad en weet dat de buitenste draden op de stekker de - en + van de vlotter zijn.

Edit: In navolging van de 2de reactie van Kaleido; er zitten op mijn benzinepomp/vlotterstekker 4 draden. Waarvan de + met een draadje van de benzinepomp + wordt doorverbonden naar de + van de vlotter.


Iemand?

Juniorm 0

12 jaar

junior, citeren is niet nodig;
Gewoon direct antwoorden volstaat.

mvg,
moderator.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

diagnose als volgt, leg de massa van de vlotter rechtstreeks aan massa dan zal de meter vol aan moeten geven

jan5047 0
badge

12 jaar

Hans; understood. Excuse moi.

Jan; stekker gewoon aangesloten op de pomp? En moet hij op contact staan of moet de auto lopen om het te zien?

Juniorm 0

12 jaar

nee lopen hoeft niet, zet contact aan stekker kun je laten zitten en gewoon de massa rechtstreeks op massa zetten b.v met een draadje en een speld om contact te maken in de stekker

jan5047 0
badge

12 jaar

Dank voor de snelle reactie. Heb net gedaan zoals gezegd; geen resultaat. De meter blijft gewoon onderin hangen en reservelampje brandt ook niet.

Betekent dat een nieuw dashboard? Ik heb de dash er 2 weken geleden al uit gehad en alle contacten schoongemaakt (dit loste een probleem dat de snelheidsmeter soms even stopte wel op), maar de benzinemeter dus niet.

Edit: Kan ik ook op het dashboard doormeten of de teller inderdaad kapot is? Weet iemand welke contactpunten van de stekkers ik dan moet hebben? Heb al wel een schema van flotter t/m meter, maar daar kan ik deze punten niet uit afleiden.

Het zou natuurlijk ook nog de bekabeling kunnen zijn. Zit er nog ergens een verborgen zekering voor de meter? Alle "standaatd" zekeringen in het motorcompartiment en in de auto zelf heb ik al gecontroleerd.

Juniorm 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.