Goedenavond,
De peug van mijn vriendin loopt niet optimaal. Heel sporadisch houdt de motor in bij optrekken.
Er staan inmiddels plm. 165.000 km op de teller en de auto heeft, door eigen hand, net nog onderhoud gehad waarbij luchtfilter, bougies, Oliefilter en olie zijn vervangen. Helaas maakte dit geen verschil, bougies waren na 20k km rijden nodig een verstellen toe maar heb ze gewoon vervangen.
Ik heb een flush uitgevoerd en er is 10w40 volsyntheet in gegaan.
de bougies waren mooi van kleur (lichtbruin en klein beetje grijs) maar niks geks.
Ik heb een peugeot programma om procedures etc op te zoeken (sedre) maar kan zo snel niet de waarden van de sensoren vinden. Ik wil deze graag doormeten om de weerstanden te controleren.
Naast sensoren wil ik ook de bougiekabels en bobine checken.
fysiek lijkt er niets mis mee (niet uitgedroogd, gescheurd of oxidatie).
Ook een "water spray test" laat niets zien.
Ook zou ik hem graag uit willen lezen, omdat de auto uit '98 is lees ik veelal dat dit alleen met diag2000 of pp2000 en een speciale interface kan, maar er zit wel een 16 polige obd stekker in de auto..
Is er een manier om net zoals bij de andere types 2 contacten te overbruggen en zo via het mm lampje codes naar voren te krijgen? Of gaat obd gewoon werken en kan ik de basale codes uitlezen?
Ook lees ik dat de stappenmotor vaak problemen geeft, heeft schoonmaken nog zin? Dan haal ik hem los, lijkt me zo gebeurd.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EOBD/OBD2 uitlezen gaat niet werken bij dit model. De ecu ondersteunt dit niet.
Dat heb ik altijd gek gevonden, want het is eenzelfde ecu als in een Alfa Romeo die met een kkl kabel wel uit te lezen is.
is dat softwarematig geregeld?
10 jaar
Een Alfa met een monopoint inspuiting? Welke is dat dan?
En uitlezen met een kkl-kabel wil nog niet zeggen dat er met EOBD/OBD2 uitgelezen wordt.
En ja, ondersteuning van EOBD/OBD2 is wat de communicatie betreft software.
Ook de fabrieks methode om uit te lezen is meestal een software kwestie. Zelfs bij eenzelfde motor en dezelfde ecu kunnen er kleine of grote verschillen zitten tussen de verschillende merken - zelfs als ze tot dezelfde groep behoren.
Andere EOBD eisen (zoals een lambda sonde na de kat) kunnen hardware veranderingen tot gevolg hebben.
Dat zei ik niet, ar met monopoint.. maar goed volgens mij heeft de twinspark van voor 2000 een ma3.1op het gasklephuis zitten.
Hoe kan ik hem wel uitlezen? Ebay kloon kopen? Sw heb ik wel.
10 jaar
Alfa Twinspark met 8 kleppen gebruikt een M1.7. Die ecu heeft 55 aansluitpennen.
De 16 klepper Twinspark heeft een M2.10.4 en daarna een M1.5.5. De M2.10.4 heeft ook 55 aansluitpennen en de M1.5.5. heeft een heel andere vorm en 2 stekkers met aansluitpennen. Een MA3.1 heeft volgens mij maar 37 aansluit pennen, dus de gelijkenis ontgaat mij.
Uitlezen met gekloonde hardware en/of software ben ik geen voorstander van.
Ten eerste zijn kloons vaak van twijvelachtige kwaliteit en werkt niet alles en het is wat mij betreft een vorm van diefstal.
Ja ik ben volgens mij helemaal in de war met de ecu's...
Ik heb niks gezegd haha.
Tja, ik vind het geen diefstal, een kloon is de enige manier waarop ik het kan betalen. De garage vraagt 50 euro voor uitlezen, voor 30 heb ik een eigen kabel.. ik snap best dat een garage wat moet verdienen en dat zo'n apparaat duur is, maar je bent er letterlijk 10 minuten mee bezig. En dat is incl. naar binnen rijden aansluiten en uitlezen.
En dan is mijn ervaring dat dr meeste monteurs alleen de foutcodes uitlezen en als die er niet in staan dat er niks aan de hand is..
of je kan de auto achterlaten á 80 euro per uur.
Nee ik ga voortaan eerst zelf wel zoeken naar mogelijke oorzaken.
daarom vraag ik ook hier advies.
Inmiddels heb ik de weerstand waarden ook al gevonden in sedre.
10 jaar
Dus jij vindt het niet nodig dat de engineers en de firma waar zij voor werkten die het origineel ontwierpen, getest hebben en produceren betaald krijgen voor hun werk? Door die houding worden bedrijven gesloten en personeel ontslagen.
Ik heb dat van dichtbij meegmeaakt met nog 50 collega's. Hartelijk dank daar voor (maar niet heus).
Ik vraag me af of je dezelfde redenatie gaat gebruiken als b.v. een vervangende turbo te duur wordt.
Ga je dan onderdelen kopen die van vrachtauto's zijn afgevallen?
Ja ik ben door en door slecht en verziek alles voor iedereen
topic mag dicht.
10 jaar
"Door die houding worden bedrijven gesloten en personeel ontslagen."
Dan zouden forums zoals Problemcar.nl ook opgedoekt moeten worden want iedereen die een probleem met zijn auto heeft en hier zijn probleem post is uiteindelijk ook een dief van de autogarage zijn/haar portemonnee.
Dat autogarages hoge reparatiebedragen in rekening brengt werkt ook beunhazerij in de hand.
10 jaar
@Jeroen,
Jij gaat zeker nooit naar de Gamma..?
Hoi Hans4040,
Bedoelde met het bovenstaande eigenlijk het tegenovergestelde zoals dat jij het gelezen hebt.
Ben er persoonlijk geen voorstander van om mijn auto door een autogarage te laten repareren.
Snap dat autogarage's ook wat moeten verdienen om hun hoofd boven water te kunnen houden maar als ik zelf mijn auto repareer dan ben ik vele malen goedkoper uit als dat ik het door een autogarage laat doen.
Dus ik ben juist een voorstander van beunhazerij aan de eigen auto.
En ja, ik kom ook wel eens bij de Gamma :)
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar