Heb deze auto net een paar dagen en heb helaas nu al problemen.
Bij een koude start (eigenlijk bij elke keer starten) moet ik gas bijgeven om hem aan te laten slaan. Als ik bij de koude start wil optrekken slaat hij af en begint volgens mij de v-snaar te gieren.
Na een paar keer starten blijft hij op zich lopen, maar optrekken doet hij nauwelijks en met de pogingen weg te rijden wordt het gieren wordt steeds harder. Het gieren neemt af als je de koppeling intrapt. Na een paar minuten lukt het om weg te rijden. De eerste paar minuten giert hij met gas geven, maakt niet uit welke versnelling. Na ongeveer een minuut of 10 wordt het gieren minder en hoor je alleen nog iets raars als je de koppeling intrapt. Naarmate de auto warmer wordt gaat hij steeds beter rijden. Verder vind ik dat hij bij file-rijden erg weinig vermogen heeft en soms neiging heeft tot afslaan.
Is het gieren de v-snaar? Is dat een dure reparatie bij een 106? Hangt het afslaan en geen vermogen hebben samen met de v-snaar? Kan het zijn dat de automatische choke niet werkt?
De garage zegt dat de dynamo en de gloeibougies al vervangen zijn. Ik heb wel het idee dat er een oude accu in staat.
Rebecca
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het gieren zou inderdaad kunnen komen door een te slap staande (in dit geval) multi-riem i.p.v. V-snaar. Verschil tussen multi-riem en V-snaar is de vorm van de riem, maar ze doen allebei hetzelfde. Als de multi-riem al langere tijd (flink) heeft geslipt, dan is het verstandiger om een nieuwe multi-riem te monteren. Laat een garage dit bekijken.
Het andere probleem zou bijv. kunnen komen door een kleine luchtlekkage ergens in het brandstofsyteem en dat vind een diesel-motor niet leuk.
Ook weer lastig op afstand te beoordelen en uit te leggen hoe dit te controleren, maar een begin zou het vernieuwen van brandstoffilter kunnen zijn incl. controle van het br.stoffilterhuis en leidingen en eventuele zichtbare uitwendige diesel-lekkage t.h.v. de brandstofpomp in de motorruimte.
Omdat je aangeeft dat motor soms neiging heeft om af te slaan, zou dit ook te maken kunnen hebben met lucht in het brandstofsysteem.
Verder is het van belang dat de basis-afstellingen OP de brandstofpomp correct afgesteld staan = o.a. aanslag stationair, en werking + afstelling koudstart. Uiteraard is ook de timing van de pomp belangrijk. Genoeg factoren die van invloed kunnen zijn.
Een pasklaar antwoord is dus niet te geven. Wat je nog wel kunt doen/proberen is, om vóór de koude start, het ontluchtbalgje in de motorruimte een paar keer in te knijpen tot dat je voelt dat het balgje weerstand gaat geven, dan starten en wegrijden om zo uit te proberen of het dan beter gaat. Gaat het wegrijden dan beter, dan kun je eigenlijk wel de conclusie trekken dat er ergens lucht in het systeem komt te zitten.
Excuses voor de late reactie, het was een nogal hectische week...
@ Hans, dank je wel voor het meedenken.
Eerste bezoek aan de garage leverde een probleem met de klepstelling op (deze bleken open te staan).
Nu staat de auto alweer een paar dagen bij de garage, zucht lang leve vakantietijd, het gaat erop lijken dat de brandstofpomp niet goed afgesteld staat en een lekke koppakking.
Ik heb helaas nog geen prijsopgave, ik hoop dat het binnen betaalbare grenzen blijft anders heb ik echt een behoorlijke miskoop gedaan.
Het is/blijft jammer dat er een aantal autoverkopers bestaan, die zelfs als je ze al een tijdje kent je iets verkopen wat niet deugd.
Ik laat nog weten hoe het allemaal afloopt.
Oh ja, is er iets wat ik kan doen om de autoverkoper aan te pakken of heb ik gewoon pech?
Groet, Rebecca
13 jaar
Na een hoop gedoe (vooral met de autoverkoper), lijkt de auto redelijk te werken. De brandstofpomp is beter afgesteld, dat scheelt een hoop. Je merkte ook al verschil na het kleppen stellen, maar daarna werd hij steeds te warm en sloeg af bij stoplichten (na een half uur afkoelen wilde hij pas weer starten). De ANWB zei dat ik het moest zoeken in de brandstofpomp, de motor kreeg geen brandstof bij lage snelheden of bij optrekken. Er werd eerst ook gedacht aan een lekke koppakking, maar er ontbraken een aantal klassiekke symptomen ;-)
De auto heeft nog steeds moeite met optrekken, maar ik heb het idee dat het koppel erg hoog zit. Gisteravond en vandaag gereden, zonder afslaan en met een redelijk vermogen. Ik hoor wel steeds de motor tikken, misschien een stomme vraag: maar wat is dat?
Ik hoop dat ik een tijdje kan rijden met deze auto, in ieder geval lang genoeg tot ik geld heb voor iets goeds.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar