Peugeot 0: Peugeot 205 (98) geeft zelf gas/gas blijft hangen

Net een peugeot 205 (92.000km) gekocht en tijdens de proefrit kwam de auto zonder benzine te staan.
Vlak voordat de motor afsloeg maakte deze opeens hele hoge toeren waarna de benzine op was.

De koop is wel doorgegaan, maar de volgende dag na het ophalen van de wagen maakte deze opeens hele hoge toeren, zowel stationair (brullen) als in de versnelling (soort cruise control). Er zit 3 maanden garantie op en we zijn ermee teruggegaan. Bij de garage zijn ze uiterst behulpzaam en hebben ze allereerst het carburateursysteem vervangen. Dit leverde niets op. Daarna de computer vervangen en dit gaf aanvankelijk resultaat
Echter, de volgende dag was het alweer malheur. Wederom hoge toeren en na afzetten start hij niet meer. Verzopen.
Pas na een half uur doet hij het dan weer, of eerder als je even start zonder de stekker van de carb.

Imiddels heb ik beide massa-aansluitingen grondig gereinigd, geen resultaat. De vaccuum slangen zijn het ook niet. Bovendien zou ie dan toch niet zulke hoge toeren gaan maken (ca. 4000, geen toerenteller).

Soms rijdt ie gewoon weer normaal.
Vannacht heb ik accu afgekoppeld en vanochtend was alles goed. Voor zo lang als het duurt.

De garagehouder weet het ook niet meer. Als het probleem blijft zullen we tot een andere oplossing moeten komen vrees ik, maar we willen nog niet opgeven.

Misschien heeft een vervangen van de carb geen resultaat gehad omdat de computer de instellingen heeft onthouden met de nieuwe carb, waardoor het gas meteen weer werd opengetrokken door het motortje.
Misschien zou dan een nieuwe carb met het resetten van de computer kunnen helpen?
Het is allemaal gekomen nadat de auto zonder benzine is komen te staan.

Barla

Geplaatst door Barla (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Santa (0), 16 jaar geleden

Een Peugeot 205 uit 1998?

Dat moet dan haast wel een van de laatste Generation-modellen zijn en daar zit een 1.4 (1360 cc) motor in met monopoint-injectie welke 75 pk levert.

GEEN carburateur, dus...............

Mogelijk dat de gasklep opnieuw ingeregeld moet worden?
Ik kan me voorstellen dat er nu een aantal storingen in de ECU staan, dus de boel even laten uitlezen lijkt me, mede met het oog op de garantie, wenselijk.

Barla (0), 16 jaar geleden

Het heet ook geen carburateur inderdaad, gasklephuis geloof ik.

Het is een generation.
Uitlezen is al gebeurd, geen resultaat.

Volgend plan is ander gaslklephuis en resetten computer, maar misschien waren/zijn er andere mogelijke oorzaken.

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Het meest voor de hand liggend is een probleem in het gasklephuis. Als de gasklep vervuild/beschadigd is en niet meer goed heen en weer beweegt dan zou dit kunnen gebeuren. Een keer goed schoonmaken, controleren, smeren en weer monteren.

Een andere optie is dat er valse lucht wordt aangezogen via een kapotte aansluiting (pakking) of een beschadiging (gaatje) in het inlaatspruitstuk waardoor de motor teveel lucht krijgt (toerental omhoog)

Ik weet niet precies hoe het bij een 205 zit maar soms zit er ook nog wat elektronica die de stand van de gasklep doorgeeft aan de computer (gaskleppositiesensor of throttle position sensor TPS), hier kan ook wat mee mis zijn, alhoewel dat minder voor de hand ligt. Er zal wel geen cruisecontrol opzitten maar dat zou ook een verdacht punt zijn.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ga...[/img]

Barla (0), 16 jaar geleden

Er komt nu een ander gasklephuis op. Daarna de computer resetten en hopelijk is het dan goed.
Ik vind het vreemd dat hij het niet altijd doet. Na het resetten (accu een nachtje los), doet ie het eerst goed.
Als er sprake zou zijn van vals lucht moet het probleem zich continu voordoen had ik bedacht.

Zo'n gaskleppositiesensor zit er ook op volgens mij, maar deze zit in het gasklephuis dacht ik? Dus bij vervangen wordt die mee vervangen.

Ik ben een tamelijke leek wtb auto's. Sleutel wel eens wat aan oude motoren (vandaar dat ik het altijd over carbs heb).
Bedankt voor de reacties.

Barla (0), 16 jaar geleden

Het was de tempsensor.
Deze was stuk en is vervangen.
Vooralsnog heeft het probleem zich niet weer voorgedaan.

Doordat de auto een keer zonder benzine is komen te staan dachten we dat het daarmee te maken had, maar wrs. bestond het probleem toen al.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.