Beste,
Al tijden heb ik problemen met mn Peugeot 206 1.6 16v. Het toerental fluctueerd van tussen 640 en 760 stationair en motor loopt niet netjes rond. soms bij wegrijden zakt toerental zover weg dat ik de eerste 5 sec daaropvolgend kan gasgeven wat ik wil maar komt niet boven stationair uit. Nu ben ik zelf monteur in opleiding en heb ik dus het volgende al gecontroleerd/ uitgelezen.
Allereest 4 bougies vervangen door BOSCH super 4. geen resultaat
Andere bobine op gehad van een soortgelijk blokje om te testen. Geen resultaat.
Ander elektronisch gasklephuis op gehad. Geen resultaat.
Andere map sensor erop gehad. Geen resultaat.
Bij uitlezen blijt dat mn inspuittijd stationair 6.1 ms is. Nu hoort dat ergens tussen de 2.5 en 4 ms te liggen. Vaak blijkt dit een symptoom te zijn van valse lucht. Dus ik mn inlaatspruitstuk in gespoten met remreiniger. En u raad het al, geen reactie. Vervolgens mn brandstofdruk gemeten op de rail. Netjes 3.7 bar zoals voorgeschreven. Vervolgens spruitstuk eraf. Injectors eruit en laten reinigen. Er zat wat opbrengst verschil in. Maar is stukken minder na reinigen en Meteen nieuwe rubber ringen in mn inlaatspruitstuk gezet (lag er toch af en kan nooit geen kwaad). Injectors terug. Geen resultaat... Mn voorste lamda pingelt tussen 90mv en 700mv. En ontstekingshoek word continu bijgeregeld. (Door mn lamda)
Distributie staat op tijd.
Geen fouten in ecu
4-gas test niks opmerkelijks
Auto heeft 154000km gelopen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ergens klopt er iets niet. Als de (uiteindelijke) inspuittijd te lang is zoals je beweert, dan heb je veel CO in de uitlaatgassen en een lamdasonde die continue rijk aan geeft. Hoe kom je aan die waarde van de inspuittijd? Uitgelezen?
Als er uitgelezen is: is de fuel trim op dat moment gecontroleerd? En andere belangrijke sensoren? Zoals koelvloeistof- en inlaat lucht temperatuur?
De ontstekingshoek (ontstekingstijdstip bedoel je denk ik) wordt normaal gesproken NIET geregeld a.d.h.v. het signaal van de lambdasonde.
Dat zal denk ik komen omdat de motor schommelt in toerental. Bij een te laag toerental zal de ontsteking vervroegd worden.
Koelvloeistof temp. En aanzuigluchttemp ook uitgelezen met een BOSCH KTS. Koelvloeistof met warme motor was op dat moment +/- 85gr en aanzuiglucht +/-40 gr. Wat zeer aannemelijk is als motor op bedrijfstemp. is. Fuel trims niet echt aangekeken eerlijk gezegd omdat uit de viergastest niets eigenaardigs kwam. Inspuittijd ook uitgelezen met een bosch KTS. Verder vind ik het zeer apart dat ik nergens een brandstoffilter ben tegen gekomen. Enkel een zeefje in de vlotterunit in de tank
10 jaar
Is er onlangs een andere motor, of een andere koppeling/vliegwiel in gegaan?
Tot zover ik terug kan kijken in het onderhoudsboekje niet.
10 jaar
Welke waarde geeft de map-sensor af bij stationair draaien?
Dat durf ik zo 123 even niet te zeggen. Is alweer even geleden dat ik de auto heb uitgelezen. Ik was van plan om er komende zaterdag nog eens een hoop tijd en energie in te stoppen. Dan zal ik de auto ook nog eens compleet uitlezen met fuel trims e.d. zou het aan een slecht sluitende klep o.i.d. kunnen liggen? Dat ie daarop zn valse lucht pakt?
10 jaar
Mijn vraag over motor of vliegwiel even toelichten. Ik heb een keer bij een 307 een in de soep gedraaide TU5JP4 (NFU) moeten wisselen voor een 2e hands motor. Na klaar te zijn met de inbouw liep de motor eigenlijk een beetje zoals jou probleem.......geen vermogen, geen storingen, schommelend toerental en onregelmatig lopen. Met ons (dealer) diagnose apparaat was te zien dat de vervroeging constant fors heen en weer stond regelen. Uiteindelijk bleek het vliegwiel op de 2e hands motor een andere te zijn als die van de kapotte motor. Andere signaalkrans. Heeft te maken met MA of BE type versnellingsbak. Jou probleem betreft dan wel een 206, maar eveneens TU5JP4 (NFU). Je geeft niet aan hoelang je eigenaar bent en hoelang dit probleem al speelt, maar als je onlangs deze auto aangeschaft hebt met dit bestaande probleem, dan zou je toch een poging moeten doen om te achterhalen of hier toevallig eens een andere motor of vliegwiel in gegaan is.
Hmm interessant, hier kan ik wat mee! Dit ga ik komende zaterdag eens even proberen na te trekken en uit te vogelen of de vorige eigenaar hieraan iets gewijzigd heeft. Ik heb mijn auto gekocht in april met dit 'probleem'. Nu is het allemaal wel op te vangen door nu en dan de koppeling in te trappen, echt hinderlijk is het ook niet, alleen zou ik gewoon graag willen weten waar nu het uiteindelijke probleem zit zodat ik hier in de toekomst iets mee kan. Daarbij zou het natuurlijk fijn zijn als ik al het beloofde vermogen zou kunnen benutten. Maar zou het bijv. Niet aan een inlaatklepje kunnen liggen die niet helemaal goed sluit? Dat ie daarop zn valse lucht pakt?
10 jaar
Wat niet kan! Soms is het echt zoeken. Ik hoor (of lees) eigenlijk niets van je over een brandend motormanagement lampje. Nu hoeft dat ook niet altijd een indicatie te zijn met de wat oudere euro norm motoren, maar vaak dan toch een indicatie dat er iets anders aan de hand is. Cilinder lektest zou uitsluitsel kunnen geven over mogelijk kleplekkage.
Brand niks, geen storingen, geen fouten, geen afwijkende waardes afgezien inspuittijd, ontstekingshoek, en het eenparig onregelmatig rondgooien van de motor.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar