Hallo allemaal,
vandaag wil ik weg rijden met de 206 1.1i (TUJP1 HFX motor volgens chassisnummer), starten ging goed, eerste stukje door de straat heen ook.
Echter eenmaal uit de straat begon de ellende: doorschakelen naar 2 en gas geven, maar er gebeurde niet heel veel. Toerental kroop letterlijk omhoog en na 500m ging 't lampje van 't motormanagement branden en begon de motor enorm belabberd te lopen.
Ik de auto maar weer aan de kant gezet, uitgezet en na een paar minuten wachten (met sleutel uit het contact) weer opnieuw gestart. Wat schetst mijn verbazing: motor loopt weer vlekkeloos.
Ik heb de auto voor de zekerheid toch uit laten lezen door de ANWB Wegenwacht en foutcode p1338 Misfire kwam naar voren. De wegenwachter wist me vrijwel direct te melden dat dit zeer waarschijnlijk aan de bobine module (beestje zal vast een andere naam hebben ;-) ) ligt. Hij zei er bij dat het nu weer weken of zelfs maanden goed kan gaan, maar dat het geheid terug gaat komen.
Hij raadde me aan de module te vervangen. Nu twijfel ik niet aan zijn oordeel, maar ik wil ook niet onnodig onderdelen gaan vervangen. Kan het kloppen dat deze module dergelijk gedrag vertoond? Er zit momenteel een Elektrofil module in.
Dan direct een tweede vraag. Na wat rond kijken op internet op verschillende auto-onderdelensites, kom ik veel verschillende merken tegen die een dergelijke bobine fabriceren: Beru, Febi Bilstein, Bosch en Facet zijn er enkele van. Zit hier, behalve het prijsverschil van zo'n 70,- tussen de duurste (Beru) en de goedkoopste (Facet) nog verschil in? Kan ik met een gerust b.v. de Facet nemen en voor de 70,- iets leuks gaan doen, of is het toch beter een andere te nemen?
Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden!
P.S.
Mocht het handig zijn: het chassisnummer is: VF32AHFXF44778720
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De Electrofil geeft eigenlijk weinig problemen, in tegenstelling tot de Sagem bobine. Je kan proberen ermee door te rijden, misschien heb je geluk.
Mocht ik toch tot vervanging overgaan (als het terug komt), maakt het merk wat ik er in hang dan nog iets uit (zolang het geen Sagem is natuurlijk ;-) )
Mogelijk oorzaak volgens de wegenwachter was het te lang door rijden met bougies, waardoor de bobine zijn spanning niet kwijt zou kunnen. Nu heb ik de bougies altijd tijdig vervangen, maar ik ben wel tweede eigenaar, dus ik weet niet hoelang er voorheen met een setje bougies is gereden.
15 jaar
Even een update. Erg laat, waarvoor excuses.
Ik heb in november toch de bobinebrug vervangen. Een nieuwe Electrofil er in. Ik had me voorgenomen het even af te wachten alvorens een update te geven. Het was alleen niet de bedoeling om 9 maanden te wachten...
Sinds het vervangen van de bobinebrug is het probleem niet meer opgetreden. Het lijkt er dus op dat dit inderdaad de oorzaak was.
14 jaar
mooi toch.
maar ik had de code opgezocht en de meeste wezen naar de positie van de nokkenas-sensor.
die wil bij warme motor zomaar uitvallen , en als die weer kouder is dat hij weer werkt.
ook vuil bij sensor ,kan hij de sensor niet goed lezen,gebeurd zomaar ineens ,en je kan dagenlang last van hebben en zoals het probleem kwam is het ook weer weg. de pest is van elctronica alles is aan elkaar gekoppelt...
nu maar hopen voor je dat het echt weg is.
komt vaak voor bij auto die geen lange afstanden rijden
14 jaar
Lol, auto's die geen lange afstanden rijden? Er wordt 4 keer in de week 250 km per dag snelweg mee gereden ;)
Maar niettemin houd ik 't in m'n achterhoofd!
14 jaar
hahahah.ja oke 250 is geen korte afstand......lol
soms is het eenvoudige die ermee stopt
zoals ik bij een klant had bobine vervangen,toen krukassensor,toen de ontsteking versterker
dat bleek dus ook de boos doener te zijn de versterker is soort platte steenje grijs van kleur meestal van bosch die van je bobine naar je versterker loopt.
als het warm wort stopt hij ermee netals of je een zekering eruit trekt.
maar zo te zien woon je in de zelfde plaats lol......
14 jaar
Goed, erg late reactie, maar aangezien er met klem gevraagd wordt om ook de uiteindelijke oplossingen te plaatsen geef ik toch nog een update.
Na het vervangen van de bobinemodule is het probleem een hele tijd weg geweest. Het is na een paar maanden echter ook teruggekomen. Garage heeft nieuwere software geladen waarna het weer een poosje weg was maar na een paar maanden gebeurde het weer.
Uiteindelijk bleek het aan een stervende (en uiteindelijk ook gestorven) injector in de 4e cilinder te liggen. Deze is in 2011 vervangen en sindsdien hebben we er geen last meer van gehad.
11 jaar
mooi dat het opgelost is, na 4 jaar...
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar