Hallo,
Gisteren moest ik met men peugeot een vrij lang stuk achteruit rijden, daarbij gaf ik flink gas waardoor die nogal hoog in de toeren kwam. Toen ik men gas losliet sloeg de motor af zonder rara bijgeluiden. Motor gaat wel rond, maar slaat niet aan. Als je hem op contact zet hoor je wel de brandstofpomp op druk komen, maar bougies geven geen vonk. Alle zekeringen zijn gecontroleerd.
Wat kan ik doen?
Bij voorbaat dank voor uw hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet toevallig de "bots knop" actief geworden waardoor alles uit is gegaan ?
Pieter deze knop schakelt juist de benzine-pomp uit. Succes bij het zoeken.
Nou, ik ben al een stuk verder. Na enig onderzoek heb ik de BDP sensor er af gehaald. Hier was echt een stuk afgeslagen. Heb met een magneet een tijd zitten vissen in het koppelingshuis en er een stukje metaal uit kunnen halen. Met de nieuwe sensor loopt hij weer normaal. Koppelen en schakelen functioneert ook nog als van ouds. Waar komt dit stukje metaal vandaan? Het zit eruit als soort rvs misschien gehard, +/- 1.5 cm breed en ook zo lang ongeveer maar aan de lengte uiteinde is het afgebroken. Durf er zo eigenlijk niet ver mee te gaan.
Iemand een idee?
14 jaar
Bart kan je er een foto van plaatsen. Succes.
Owjaa, druklager maakt geen lawaai.
14 jaar
Nee sorrie, heb geen fotocamera.
14 jaar
Zonder foto wordt het een gokje: stukje van een drukvinger of stukje stalen tussenplaat van de koppelingsplaat.
Bart dat stukje metaal zal de veroorzaker zijn geweest ,dat heb je nu in handen en misschien is dat van buiten er ingevallen. Je kan met een magneet nog wat vissen . Ik kan me dat stukje metaal niet inbeelden waar dat thuis hoort. Succes.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er van buiten iets in is gevallen, maar toch ook niet onmogelijk. De meest waarschijnlijke optie lijkt me en stukje van een drukgroep vinger, maar die zijn toch wel dikker als 1 mm? Ik merk ook niets met koppelen. Ook ben ik vergeten te melden dat de versnellingsbak geluid maakt als je m in de versnelling laat uitlopen, druk de koppeling in is het weg. Dit heeft ie al gedaan sinds ik m kocht. Zou dit stukje afkomstig kunnen zijn van een lager schaal? Ik ben een semi-leek dus reken me er niet op af. Om het verhaal iets te verduidelijken heb ik een foto toegevoegd van niet al te beste kwaliteit maar misschien geeft het een indruk.
[url=http://img339.imageshack.us/i/2204201002...][img]http://img339.imageshack.us/img339/5582/...[/img][/url]
Bedankt voor alle reacties!
14 jaar
Die wazige foto maakt het nog spannender...lol.
Stukje drukvinger hoort plat te zijn, dit lijkt iets met rondere vormen, tenzij zo gevormt doordat het klem tussen startkrans en huis het gezeten. Een metal UFO uit de versnellingsbak is onmogelijk. Was dit vanuit de versnellingsbak het vliegwielhuis in gekomen, dan had je nu (na een proefritje) ook versnellingsbak-olie lekkage gehad.
Geen rare geluiden tijdens starten van/uit de startmotor?
Excuus voor de wazige foto incl kijkje in men studentenkamer:) Het metaal kan zeker vervormd zijn tijden het rondslaan. Dit heeft ook in het kopplingshuis zijn sporen na gelaten (niet extreem). Na een proefrit (paar blokjes om) geen merkbare olielekkage of bij geluiden, ook niet bij het starten.
Omdat de versnellingsbak er nu waarschijnlijk vanaf moet, ik hoop dat het stukje metaal voor die tijd geïdentificeerd is, ben ik op zoek naar een andere versnellingsbak.
Nu zit er een bak in met code 20ce42 (tijdens de speurtocht naar de locatie van de code kwam ik een groen kruis tegen, tenzij hier een schat verstopt zit neem ik aan dat de bak al ooit vervangen is en hiermee door de demonteur gemerkt is als goed.
Na internet onderzoek is gebleken dat 20CE44 en 20CE45 de juiste versnellingsbakken zijn voor dit type motor.
De plaatselijke autodemontageboer vraagt 200 euro voor een bak van een 206 met code 20CE45.
Nou vraag ik me af is dit duur? En waar is het goedkoper te krijgen?
Ook heb ik gelezen dat het vervangen van een versnellingbak bij een peugeot 306 nogal een vervelend klusje kan zijn als je niet weet wat je doet. Heeft er iemand misschien een How-To voor deze klus?
Bedankt voor de reacties!!
14 jaar
waarom wil je de versnellingsbak vervangen als het probleem vanuit de koppeling komt?
Omdat de versnellingsbak geluid maakt met uitrollen in de versnelling, dit staat vermeld in men voorgaande berichten. Dit wijt ik aan lagers in de versnellingsbak, en niet van de priesas. Tenzij iemand hier anders over denkt?
14 jaar
kan niemand me verder helpen met dit probleem?
14 jaar
je zult toch echt de bak, er achter weg moeten halen om meer te zien. wij kunnen nu ook niks.
Het type versnell.bak is zo te zien al uitgezocht? Of 200,- euro duur is....geen idee! Komt in ieder geval waarschijnlijk (lekker voorzichtig he!) nog koppelingsset nwe prise-as keerring/bus en aandrijfas-keerringen, olie, paar nwe borgmoeren voor de aandrijfassen bij.
Versnellingsbak demonteren/monteren valt reuze mee. Zal iets lastiger gaan worden als je geen beschikking hebt over een brug, maar in de orde van lastigheid: 0 = makkelijk, 10 = erg lastig zou je voor een beetje doe het zelver met gereedschap uitkomen op een 5.
Zover eerst genoeg info?
Inmiddels rijd ik alweer met de Peug. Na de bdp sensor vervangen, en het stukje metaal verwijderd te hebben heb ik nu zo'n 1000 km zonder problemen gereden. Ik blijf dit een vaag iets vinden. Mocht er nog iets veranderen zal ik het hier vermelden.
Bedankt voor alle hulp!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar