Hallo allen,
heb sinds twee weken deze auto in bezit. Heb de auto voor een scherpe prijs gekocht; dit hield wel in dat het een meeneemprijs was. Vandaar mijn bericht hier.
Heb mijn twijfels over de motortemperatuur en de ventilator bij de radiateur. Stond vorige week in de file en zag de temperatuur aardig oplopen. In het midden staat 90 graden. De naald van de meter ging ook het daarop volgende streepje nog voorbij. Raampje open: hoorde de ventilator niet draaien. Heb maar de kachel op maximaal gezet en de warme lucht de auto in laten blazen. Daarop ging de motor temperatuur weer naar net onder de 90 graden.
Gisteren nog getest of de ventilator aanslaat bij inschakelen van de airo. Ook dat is neit het geval.
Vraag:
Wie weet tot welke waarde de temperatuur op MAG lopen voordat de ventilator aanslaat?
Wie weet of de ventilator aan moet slaan bij inschakelen airco?
Wie weet of dit mogelijk een kwaaltje is bij dit type?
Alvast bedankt voor de reactie (s),
Groeten, Johannes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Van mijn 406 1.8i ging bij 92 (update bij 95 ) graden ventilatoor aanslaan.
Als je airco aanzet, dan ging bij mij de ventilator altijd aan.
bij het inschakelen van de airco moet indd de fan gaan loeien, ergens rond de 100 graden moet de fan zowiezo aanslaan..
wat vaak voorkomt, is een doorgeslten bedrading van de fan bij de radiateur..
Ik neem aan dat je niet de motortemperatuur maar de koelwatertemperatuur bedoelt.
Als dit zo is dan moet waarschijnlijk de termoschakelaar vervangen worden.
Doorrijden en een te warme motor krijgen is niet verstandig omdat je het risico loopt dat de koppakking zal gaan lekken.
17 jaar
Inderdaad de koelwatertemperatuur. Heb zojuist weten te achterhalen dat de vorige eigenaar om deze reden de auto heeft ingeruild. Er zou een stuurprint vervangen zijn en later nogmaals.
arie 549 geeft aan dat doorgesleten bedrading van de fan bij de radiateur de oorzaak nogal eens is. Vraag: is de bedoelde bedrading na het relais? En waar vind ik het relais dat de fan inschakelt precies? Dan kan ik meten of het relais aangestuurd wordt ja of nee.
Groeten Johannes
17 jaar
deze bedrading gaat onder de slotplaat langs, en tussen airco radiateur en fan wil graag de bedrading doorslijten..daarvoor moet de koelradiateur naar achter gekantelt worden om dat te controleren.
Bedankt voor de reacties tot zover. Ik ga er mee aan de gang.
Johannes
17 jaar
Heb de koelradiateur naar achteren gekanteld. Dan kun je net zien dat daar inderdaad draden lopen. Kan alleen niet constateren dat die doorgesleten zijn. Tussen de twee koelvinnen in zitten drie relais. Twee groene en een zwarte. Als je de groene doorverbindt, willen de vinnen wel goed draaien. Als je de ene doorverbindt, draait er 1 koelvin; verbind je de andere door, dan draaien ze beide. De beide fans zijn dus wel in orde; het spul wordt kennelijk niet ingeschakeld. Heeft iemand misschien een bedradingsschema voor mij van dit deel van de auto?
Of wie kan vertellen waar makkelijker te meten is vanaf het schakelpunt?
Alvast bedankt ,
Johannes
17 jaar
Hallo,
heb mijn auto inmiddels bij de peugeot dealer gehad. Daar heeft men geconstateerd dat de bitron (thermostaathuis) defect is.
Men heeft de bedrading gecontroleerd en de ventilatoren op soepel draaien gecontroleerd. Ook e.e.a. met computer uitgelezen. Dit leverde geen problemen op.
Er is dus geen oorzaak gevonden voor het defect raken van de bitron. Is iemand van jullie bekend wat de oorzaak hiervan is?
Groeten, Johannes
17 jaar
Dat bitronkastje is niet het meest betrouwbare deel van het koelsysteem, deze storing kwam ook bij de 406 oude type veel voor.
Oke, dank je wel voor je reactie. Het is alleen wel lastig/ vervelend als je kritisch moet blijven op het feit of de fan wel/ niet aanslaat. Dat zie je dan pas wanneer de motortemperatuur hoger oploopt. Maar, oldtimer: de laatste keer dat de bitron vervangen is, is slechts een paar maanden geleden. Twee jaar daarvoor ook al. Heb je meegemaakt dat het bij 1 auto vaker dan 1 keer voor kwam dat je moest vervangen, of bleef het meestal bij 1 keer? Bij mijn auto lijkt dit de derde al te zijn. Dan ga je toch nadenken over wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Groeten, Johannes
17 jaar
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een sluiting in de koppeling van de airco die wordt ook via de bitron aangestuurd dacht ik of één van de relaisjes achter de grille.het wordt even meten en puzzellen .
veel succes.
Hallo,
heb de bitron opengemaakt en een defecte smd transistor gevonden. Ben even aan het puzzelen geweest naar hoe de schakeling in elkaar steekt; zou graag weten wat op pin 4 en pin 15 van de connector aangesloten zit. Met nieuwe smd transistor doet ie het namelijk wel weer. Wie kan me aan pinbezetting van de connector helpen?
Hartelijke groet,
Johannes
17 jaar
pin 4 is zekering 15 constante +
pin 15 zekering 2 geschakelde +
volgens mij.
Dank je wel, oldtimer. Mijn "oude" bitron hou ik als reserve, nu hij weer goed functioneert. Dank je wel voor het meedenken. De defecte transistor zit aan de 12V lijn en moet de rest van de voeding voor de bitron zelf, regelen. Doordat deze transistor defect is, werkt dat niet meer en ligt deze unit plat.
Omdat de bitrons wel eens vaker stuk blijken te gaan, lijkt het mij niet onlogisch dat bij zelfde type bitron hetzelfde aan de hand is. Mocht je een defecte bitron hebben, dan....
Groeten Johannes
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar