Ik heb een Peugeot 306 staan van 1999 maar deze wil niet meer starten. Hij stond voor 3 jaar stil. Ik heb al een andere batterij en set bougies gekocht maar toch vonkt hij niet. Ook krijgt de brandstofpomp geen stroom. Weet iemand hier de reden van?
Er zit al een andere relais en BDP sensor maar nog steeds geen reactie. Als ik de wagen gewoon op contact zetten 'flikkert' het lampje met de K ( motorlampje) zachtjes.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welk merk/type injectie-systeem zit er op? Staat op de ECU of plaats anders de laatste 8 cijfers van chassisnummer even. Het lijkt er op alsof er 1 of meerdere plusjes ontbreken op het dubbelrelais (hangt aan achterzijde van ECU-bak) óf dat er een goede massa-aansluiting op de ECU ontbreekt. Welke plaatsen de plusjes moeten krijgen hangt van merk/type injectie af
De acht laatste cijfers van het chassisnummer zijn 32530273. Ik denk niet dat het aanhet dubbelrelais scheelt want deze is vervangen.
14 jaar
Bouze, dat het dubbelrelais reeds vervangen (of vernieuwd??) was, had ik begrepen, dus vandaar m'n verhaal over de plusjes en minnetjes = meten. Het dubbelrelais voorziet namelijk de benzinepomp via schoksensor van voeding, bobine en ook de ECU. Als er een (aanvoer) voeding op het relais ontbreekt, zal een ander/nieuw dubbelrelais ook niet werken.
Bij het systeem wat er op deze 306 zit, moet het dubbelrelais voeding/spanning krijgen op de aansluitingen 2 - 8 - 11 - 14 en 15 waarbij 14 de voeding over contact is en de andere zijn constant plus.
Massa (min) voor de ECU komt van een massapunt welke op de versnellingsbak zit. Er zitten daar 2 massapunten. Dus aan de slag met de multimeter.
Ok ik zal eens kijken met de multimeter
14 jaar
beste hans nu blijkt da de wagen wel vonkt maar de bougies krijgen geen benzine zou het kunnen dat de injectoren verstopt zijn? (met dat de auto 3jaar stilstond) grtz
14 jaar
Als benzine verouderd, treedt er gomvorming op, maar hoelang dat duurt voordat dit gebeurd, durf ik niet te zeggen...het zou kunnen dat de injectors dicht zitten.
Maar uit je eerste verhaal begrepen te hebben, krijgt de benzinepomp geen stroom toch? Of is dit inmiddels ook "verholpen"?
beste Hans de brandstofpomp is in orde we dachten eerst da de oorzaak dat zat maar het blijkt dat de injectoren geen benzine geven. U zegt dat de injectors dicht zitten , hoe kan je dat herstellen? grtz
14 jaar
Dicht KUNNEN zitten!
Een injector heeft (voldoende) benzine (opbrengst) en benzinedruk nodig, evenals een aansturing/signaal op de injector om de benodigde benzine in de cilinder te krijgen, dus om gelijk te stellen dat de injectors dicht/verstopt zitten lijkt me te vroeg.
Alle 4 de injectors krijgen hun voeding vanaf dubbelrelais en de voeding (= ca. 12V) moet komen op aansluiting met nummertje 1 van de stekkers die op de injectors zitten, dus meten! De min/massa-aansturing komt vanuit de ECU per 2 injectors = voor cilinders 1 en 4 tegelijk en 2 en 3 tegelijk. Die massa zal lastig te meten zijn zonder het juiste gereedschap.
Ook voor het meten van de benzinedruk heb je een meter nodig. Zal rond de 3 bar uit moeten komen bij op contact of tijdens starten.
Kort samengevat: als dit alles in orde is kun je pas stellen dat de injectors dicht zitten of defect zijn. Je kunt nog een weerstandsmeting doen van elke injector. Dit zal ca. 14 ohm per injector moeten zijn.
Is dit allemaal te lastig dan kun je de GOK nemen om de injectors uit te bouwen en ze te laten testen.
Wat bij mij vreemd overkomt is het verhaal over het zwak flikkerende K-lampje, want dat lijkt me niet normaal, vandaar de reactie in m'n 1ste reactie.
Laten reinigen, demonteren en wegbrengen naar een Boschdienst of zoiets
precies gelijk...en nog wel op de 1ste dag van de wintertijd.
Het blijkt dat de ecu kapot was het was 1 van het model Sagem. Ik heb eenzelfde model met zelfde nummer gevonden, deze heeft nu wel stroom aan de brandstofpomp e.d. maar wilt nu nog niet starten. Ik weet het probleem nu wel niet er zitten ook nieuwe bougies in en relais. Ook bdp sensor vervangen en ontstekingskop.
Kan het zijn dat hij geprogameerd moet worden?
13 jaar
Maar de startcode zal ongetwijfeld niet hetzelfde zijn als die van de oude, defecte ECU. Helaas is dit maar 1 maal te programmeren m.a.w. een 2de hands ECU zal wel te krijgen zijn, maar gaat niet werken.
als je een 2de hands ecu wil monteren, dan zul je de complete set moeten monteren deze bestaat uit ecu, imobilizer en contaktslot met code sleutel, er zijn ook ecu's te krijgen die code vrij zijn gemaakt, dan hoeft bovenstaande allemaal niet
de verkoper van de stuurdoos zei dat het normaal niet nodig is en dat het normaal in orde zou zijn
13 jaar
Probleem is opgelost. Net zoals citr/peug monteurtje zei moest ik een complete set hebben. heb dez op de kop kunnen tikken voor een goedkope prijs.
Maar mijn ander probleem is als ik rijd en in toeren ga (1000-3000) dat hij heel hard schokt. Ik denk dat dit de distributributieriem is aangezien de wagen meer dan 6 jaar niet meer heeft gedraaid? kan iemand mij hiermee helpen?
13 jaar
Probleem is opgelost. Net zoals citr/peug monteurtje zei moest ik een complete set hebben. heb dez op de kop kunnen tikken voor een goedkope prijs.
Maar mijn ander probleem is als ik rijd en in toeren ga (1000-3000) dat hij heel hard schokt. Ik denk dat dit de distributributieriem is aangezien de wagen meer dan 6 jaar niet meer heeft gedraaid? kan iemand mij hiermee helpen?
13 jaar
Peugeot3061999: open voor je volgende vraag een nieuwe topic.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar