close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Peugeot 307 SW 2.0 HDI bj. 2003 OBD2 compatible of niet?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 110PK

Ik heb geregeld problemen met de auto, en wilde via de diagnose stekker zelf de foutcodes uitlezen.

Vervolgens heb ik een diagnose stekker gekocht (OBD-diag 3000) Nadat ik had gevraagd of hij ook geschikt was voor deze peugeot.
Daar kreeg ik een bevestigend antwoordt op.

Maar ik krijg via verschillende soorten software geen contakt met de ECU.

De pen bezetting van de Stekker in de auto is als volgt
pin-1
pin-4
pin-5
pin-7
pin-11
pin-12
pin-16

Dit zou genoeg moeten zijn voor het ISO protocol:

Weet iemand of deze out ook echt geschikt is voor OBD2?
Ik begin er aan te twijfelen

Geplaatst door

ronnie (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

EOBD op een bestaande diesel motor (en dat is dit) is pas verplicht vanaf 1 januari 2004. Alleen nieuwe modellen met een disel motor moeten sinds 1 januari 2003 voldoen aan de EOBD standard.
Grote kans dat deze nog niet voldoet. De aanwezigheid van een OBD-diagnose stekker garandeert niet dat de auto ook EOBD ondersteunt.
Zoek iemand met een professionele OBD2/EOBD tester en probeer het daar eens mee. Doet ie het dan ook niet, dan is het einde verhaal. Je kunt eens aan de dealer vragen of ze de auto met EOBD willen uitlezen.

Overigens, deze tester ondersteunt geen Can protocol. Dus vanaf 1 januari 2008 is deze waardeloos voor nieuwe voertuigen daar Can dan verplicht wordt.

oldford 0
badge

18 jaar

Dat zou het natuurlijk kunnen zijn.

Ik meende dat het verplicht was vanaf bouwjaar 2003, maar als dat alleen voor nieuwe modellen geldt, dan vis ik natuurlijk achter het net.

Maar er zijn ook fabrikanten die al voor deze tijd de autos met OBD2 hadden uitgerust.
Wat ik wel vreemd vind is dat de pinbezetting wel aanwezig is om het ISO protocol te ondersteunen.

Ik moet aanstaande dinsdag weer na de dealer om een lang lopend probleem te laten verhelpen, ik zal hem dan gelijk vragen of de auto OBD compatible is.

ronnie 0

18 jaar

Als je bij de dealer bent, laat hem dan uitlezen met dealer-apparatuur in EOBD mode. De meeste dealer-apparaten kunnen dit. Dan weet je het zeker.
Inderdaad zijn er auto's van voor 2003 uitgerust met EOBD, maar dat zijn benzine motoren en voor die geldt de verplichting vanaf 1 januari 2000/2001.
Nogmaals, de aanwezigheid van de OBD-diagnose stekker en de pen-bezetting hiervan garandeert niets.
De dealer-apparatuur gebruikt een ander protocol maar over dezelfde pen (7 in dit geval) om te communiceren.
Omdat de benzine motoren verplicht deze stekker moeten hebben, is het goedkoper voor de fabrikant om dezelfde stekker ook voor diesels te gebruiken.

oldford 0
badge

18 jaar

Kijk ff hier daar heb mijn uitlees apparatuur ook gekocht

http://home.hetnet.nl/~f2hbeschrijver320...

Je woont er in de buurt zou het eerst testen,
Ondernemers beloven veel maar leveren meestal weinig.
Kennis hebben ze vaal al helemaal niet

307 2001 1,4 KFW Sagem 2000P Ja
307 2001 1,1 N6A Motronic MP 7.4.4 Ja
307 2001 1,1 NFU Motronic MP 7.4.4 Ja
307 2001 2,0 RFN Magneti Marelli 48P Ja
307 2001 2,0 RHY Siemens SID 801 Ja
307 2001 2,0 RHY Bosch EDC 15 C2 Ja
307 2001 2,0 RHS Bosch EDC 15 C2 Ja


Deze computers worden door de OBDII interface ondersteund
Kijk ff welke computer jou auto heeft

Getyours_IT 0

18 jaar

Ik heb net de computer bekeken, en dat is een Bosch EDC15C2.\\De coden RHY of RHS kan ik zoniet direct vinden, of het moet al in het indentificatienummer staan.

Mijn nummer begint met VF33HRHSB..................

Hierin komt wel RHS voor, Is dat die code?


De diagnose stekker heb ik inmiddels gekocht, het is een OBD-DIAG 3000.

http://www.obd-shop.com/danila/index.php...

Maar ik krijg hen niet werkend, ik krijg steeds een BUS INIT ERROR.
Zodoende begon ik er sterk aan te twijfelen of de auto wel OBD2 compatible was.
Dus voor de zekerheid vanmiddag ook even bij de dealer langsgeweest, maar die kon het mij helemaal niet vertellen.
Zij hebben hun eigen diagnose apparatuur, en die werkt altijd , was het antwoordt.

ronnie 0

18 jaar

Voor auto's uit het VAG concern zijn meestal aparte scanners verkrijgbaar, ik zie dat deze scanner de meeste auto's kan pakken en ook auto's uit het VAG concern ((((Wird die eingebaute Taste beim Einstecken in die OBD-2 Servicebuchse gedrückt gehalten, schaltet das Interface auf die Softwareplattform VAG.com um und verhält sich wie ein KKL-Interface.))))
De scanner schakelt dat schijnbaar over. Kan het probleem erin zitten dat hij net niet over schakeld en de auto ziet als een auto uit het VAG-concern?

Auto's die reeds met de scantool apparatuur zijn uitgelezen:
http://www.scantool.net/?mode=displayCV&...

Die auto's zou je dus ook met jouw apparaat moeten kunnen uitlezen.

Er staat bv. een 206 Diesel uit 2001 tussen. Zie hieronder:
Peugeot 206 Hdi 2002 ISO9141-2/ISO14230-4 Diesel

Erwin2907 0

18 jaar

Ondanks dat mijn peugeot aan de code van de computer voldoet (RHS Bosch EDC 15 ) voldoet, Krijg ik toch op geen enkele manier de data uit de computer.

Ik vermoed nu dat de auto toch niet obd2 compatibel is.
Anders zou ik het niet weten, of de diagnose stekker moet al niet goed zijn.

ronnie 0

18 jaar

[quote=Erwin2907]Voor auto's uit het VAG concern zijn meestal aparte scanners verkrijgbaar, ik zie dat deze scanner de meeste auto's kan pakken en ook auto's uit het VAG concern ((((Wird die eingebaute Taste beim Einstecken in die OBD-2 Servicebuchse gedrückt gehalten, schaltet das Interface auf die Softwareplattform VAG.com um und verhält sich wie ein KKL-Interface.))))
De scanner schakelt dat schijnbaar over. Kan het probleem erin zitten dat hij net niet over schakeld en de auto ziet als een auto uit het VAG-concern?

Auto's die reeds met de scantool apparatuur zijn uitgelezen:
http://www.scantool.net/?mode=displayCV&...

Die auto's zou je dus ook met jouw apparaat moeten kunnen uitlezen.

Er staat bv. een 206 Diesel uit 2001 tussen. Zie hieronder:
Peugeot 206 Hdi 2002 ISO9141-2/ISO14230-4 Diesel[/quote]
Wat betreft het omschakelen naar het protocol voor een VAG auto, Zodra de stekker eruit is getrokken behoort de diagnose stekker weer automatisch naar de standaard instellingen te gaan.
Ik neem dus ook aan dat dat is gebeurt.

er staat ook nog de volgende 307 op het lijstje,
Peugeot 307 2.0 HDI 90 Hp 2004 ISO9141-2/ISO14230-4 Diesel Netherlands

Maar dit is bouwjaar 2004, en die van mij is 2003.

Het probleem is dat ik allemaal tegensrijdige berichten krijg.
Maar omdat er niets werkt, kan ik ook niet met zekerheid zeggen waar het aan ligt.
Aan de auto, of aan de stekker.

Is er met een multiemeter te meten aan de stekker in de auto, en is daarbij dan uitsluitsel te geven van wel of niet OBD2 compatibel?

ronnie 0

18 jaar

Ik heb ook zo'n apparaat besteld. Jammer dat je niet in mij in de buurt woont, dan had je die van mij kunnen proberen. Kun je niet de importeur bellen? Zij kunnen dit toch wel uitzoeken aan de hand van je chassis nummer?

Erwin2907 0

18 jaar

Ik heb een e-mail gestuurd naar peugeot Nederland met daarin de vraag of de auto OBD compatible was.

Ik kreeg als antwoordt dat ik even bij de dealer langs moest gaa, en dan konden zij het mij vertellen.

Dat heb ik dus gedaan, maar ik kreeg als antwoordt dat zij het niet wisten.
Zij hadden hun eigen diagnose apparatuur, en dat werkt altijd.
En daar moest ik het maar weer even mee doen.
Vandaar deze vragen.

ronnie 0

18 jaar

Argh, daar schiet je dus ook geen zak mee op. Andere dealer proberen die wel mee wil werken?

Erwin2907 0

18 jaar

Niet dat je er wat mee opschiet, maar ik heb vandaag mijn eobd scanner binnen gekregen en die werkt prima. Deze hoeft niet op de pc aangesloten te worden en heeft een lcd scherm om codes uit te lezen en te resetten. Misschien kun je die die je nu hebt retour sturen en dezelfde als mij kopen. Kost 52 euro incl. verzendkosten.

http://cgi.ebay.nl/U480-CAN-BUS-OBD-2-EO...

Erwin2907 0

18 jaar

Ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn auto niet obd2 compatible is.

Ik had een auto mee van de dealer, en heb het daargelijk op uitgeprobeerd.
De stekker werkte fielloos, en kon alle informatie uitlezen.

Dat laat dan maar 1 conclusie over, en dat is dat mijn auto dus niet compatible is.

Ik heb de stekker dus ook gelijk maar teruggestuurd, want ik heb er dus niets aan.
Ook de stekker om alleen de codes uit te lezen en te resetten zal bij mij dus niet werken.

ronnie 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.