👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een 309gti 8v, maar die staat al een aantal jaren stil..... Na eigen zeggen van de vorige eigenaar had hij hem wel een paar x per jaar even laten lopen, maar nu doet ie niets qua ontsteking meer.... En voordat ik hem in zijn geheel ga aanpakken wil ik hem eerst weer laten lopen om te kijken of het wat is....
Brandstof krijgt hij, is al getest....
Gaat ook gewoon rond...
En de volgende onderdelen heb ik al geruild met een 205gti van mijn neef om te kijken wat werkt....
Bobine
Ontstekingsmodule
Gasklepstandsensor(of het nut heeft gehad..... maar proberen doe je alles op gegeven ogenblik)
Relais onder de motorkap
Bougiekabels, bougies, verdelerkap en rotor zijn nog allemaal in nette staat.
Wie heeft er een item wat ik miss kan controleren, doormeten of vervangen. Alle onderdelen zijn dubbel voorhanden.... (op het geen na wat niet uitwisselbaar is natuurlijk.
Alles is welkom..
B.v.d. Roy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dus vonken de bougies niet .! Staat er spanning op de bobine? Komt er een signaal naar de bobine?
Nee, de bougies vonken niet. Tussen plus pool op de bobine en de massa is wel stroom te meten, maar tussen de plus en min pool niet op de bobine zelf niet.
Dank u voor de reactie.
M.v.g. Roy
13 jaar
Dat signaal ontbreekt dus. Dat komt vanuit de ECU. De ECU krijgt zijn pulsen van de BDP sensor. Wissel deze maar eens met je leenauto.
Niet alles is zo maar uit te wisselen.
Uit welk jaar is de 205?
13 jaar
De 205 is een 1.6gti uit 1990, dus veel dingen zijn ook niet overzetbaar, de ecu bijv.
M.v.g.
Roy
13 jaar
[quote=Ralf_Jensen]Dat signaal ontbreekt dus. Dat komt vanuit de ECU. De ECU krijgt zijn pulsen van de BDP sensor. Wissel deze maar eens met je leenauto.[/quote]
Dank u wel, ik zou dit morgen weer even proberen indien uitwisselbaar.
M.v.g.
Roy
13 jaar
de min pool van de bobine hoort telkens heel-kortstondig aan massa gelegt te worden tijdens het starten van de wagen.
Ook dat doet hij niet, compleet nul aan signaal.
13 jaar
waar heb je dat meegemeten? dat valt namelijk niet te meten met een multi meter
[quote=Renaultmonteurtje]waar heb je dat meegemeten? dat valt namelijk niet te meten met een multi meter[/quote]
Nee, niet met een multimeter, een voltagezoeker met plus en min, werkt met een lampje. Dan had ie waarschijnlijk wel iets aan licht moeten gaan produceren toch?
Roy
13 jaar
Heb s ff in mn geheugen gespit.
Heb een jaar in een 1.6 gereden. Ook deze had op gegeven moment hetzelfde probleem.
Ik heb toen een bypass gelegd, naar ik meen van een draad waarna op contact zetten stroom op kwam. Deze op de pluspool van de bobine. Om te checken of dit werkte een lampje ertussen.
Heb zo een half jaar rondgereden.
Helaas weet ik niet meer precies hoe ik dat heb gedaan, had hulp van een doorgeslagen hobbyist.
Je zou zoiets dergelijks kunnen proberen om te kijken of de motor wil lopen.
Lost je probleem niet op. Maar kun je wel verder ermee en zien wat voor problemen je nog meer tegenkomt.
Ik ben in het bezit van onderdelen van een 205 1.9 GTI. Mss heb ik nog een goeie ECU voor je.
Mits serienrs overeen komen. Anders heb je er niets aan.
13 jaar
[quote=Ralf_Jensen]Dat signaal ontbreekt dus. Dat komt vanuit de ECU. De ECU krijgt zijn pulsen van de BDP sensor. Wissel deze maar eens met je leenauto.[/quote]
Voor alle duidelijkheid, de bobine wordt aan massa gelegd door het onstekingsmoduul. Het signaal om de ontstekingsmodule te schakelen komt uit de motor ecu. De pulsen komen van de bdp sensor. Dit geld voor de DKZ motor (met katalysator) Voor de D6x motor(zonder katalysator) geld dat het puls signaal voor de ontstekingsmodule te sturen uit de stroomverdeler komt.
De 1.6 gti heeft volgens mij ook het laatst beschreven systeem. De onstekingsmodules zijn ook niet altijd uitwisselbaar. De motor ecu's zeker niet.
[quote=RoyRoyz][quote=Renaultmonteurtje]waar heb je dat meegemeten? dat valt namelijk niet te meten met een multi meter[/quote]
Nee, niet met een multimeter, een voltagezoeker met plus en min, werkt met een lampje. Dan had ie waarschijnlijk wel iets aan licht moeten gaan produceren toch?
Roy[/quote]
rond de 2MS ga je niet zien, enige goede manier is mbv een 50Mhz scoop
Nog even een tip, controleer de spanning op de + pool van de bobine tijdens het starten, deze moet gelijk blijven aan de accu spanning tijdens het starten. Op de min pool van de bobine moet je 12 volt hebben met kontakt aan. Je meet dan tussen de minpool en de massa van de auto.
Als je met de voltage zoeker werkt kun eens proberen op de minpool te meten tijdens het starten, meet dan tussen de minpool bobine en massa van de auto. Voor het starten kontakt aan zetten, lampje moet dan branden. Als je gaat starten gaat het lampje als het goed uit of zwakker branden. Blijft het lampje branden dan wordt de bobine niet aan massa gelegd door het moduul.
[quote=RoyRoyz]Nee, de bougies vonken niet. Tussen plus pool op de bobine en de massa is wel stroom te meten, maar tussen de plus en min pool niet op de bobine zelf niet.
Dank u voor de reactie.
M.v.g. Roy[/quote]
Tussen de plus en de min pool van de bobine ga je nooit spanning meten als deze niet aan massa gelegd wordt.
ik wil me nergens mee bemoeien :) maar is dat moduul niet aan te tippen met spanningszoeker?? aantippen meestal aan de plus. Even om te kijken of het moduul de bobine schakeld...
Daar heb je gelijk in maar welke pen je moet hebben zou ik nu zo zonder schema effe niet weten. Wie wel ?
Allemaal tot zover bedankt weer voor het meedenken. (Veel nieuwe dingen leer ik hier weer)
Dit type heeft geen uitgaande punten vanaf het verdelingsblok, oftewel geen aansluitingen naar een hal-voeler/gever en geen vaccuum vervroeging zover zichtbaar. Behoort volgens het kenteken wel een kat te bezitten, maar die is hij in zijn levensjaren kwijt geraakt. De 1.6 er 205 heeft wel het eerst genoemde. Maar de onderdelen die verwisseld zijn, zijn wel tot zover gelijk.
Vandaag ben ik er niet aan toe gekomen, morgen weer een nieuwe dag, nieuwe kansen....
Ik hou jullie op de hoogte mocht wat werken.
13 jaar
[quote=peugeottechnieker]Daar heb je gelijk in maar welke pen je moet hebben zou ik nu zo zonder schema effe niet weten. Wie wel ?[/quote]
ik ook niet,maar misschien komen we daar samen wel aan uit.
Volgens mij is er altijd een massa,een +15,vaak 2 aansluitingen voor de inductieve sensor en een aansluiting 1 van de bob. (zo even uit het hoofd)
Was het bosch nummer op het ontstekingsmodule dan ook het zelfde ? Hij kan er wel het zelfde uitzien maar andere functies op de aansluitingen hebben .
Bosch nummer moet het zelfde zijn.Als ik je verhaal zo lees dan heb je een DKZ blok met een bosch motronic M1.3 ecu er in zitten.
Die was qua nummers gelijk aan de ander. Dat had ik van te voren gechecked, die stonden namelijk ook overduidelijk leesbaar op de modules.
13 jaar
ok
In het eerste bericht melde je dat de motor wel brandstof krijgt. Bedoel je dat er brandstof uit de leiding komt of heb je daadwerkelijk geconstateerd dat de injektoren aangestuurd worden.?
Brandstof komt uit de leiding, en je ruikt het achter de auto.
13 jaar
[quote=peugeottechnieker]Was het bosch nummer op het ontstekingsmodule dan ook het zelfde ? Hij kan er wel het zelfde uitzien maar andere functies op de aansluitingen hebben .
Bosch nummer moet het zelfde zijn.Als ik je verhaal zo lees dan heb je een DKZ blok met een bosch motronic M1.3 ecu er in zitten.[/quote]
De ecu is een bosch motronic op een DKZ blok. Typenr van de ecu kon ik niet aflezen, was deels een rubber overheen geplakt...
Serienr wel leesbaar. 0 261 200 162
(De 1.6 205 heeft een 180 Z als blokcode.)
13 jaar
[quote=peugeottechnieker]Nog even een tip, controleer de spanning op de + pool van de bobine tijdens het starten, deze moet gelijk blijven aan de accu spanning tijdens het starten. Op de min pool van de bobine moet je 12 volt hebben met kontakt aan. Je meet dan tussen de minpool en de massa van de auto.
Als je met de voltage zoeker werkt kun eens proberen op de minpool te meten tijdens het starten, meet dan tussen de minpool bobine en massa van de auto. Voor het starten kontakt aan zetten, lampje moet dan branden. Als je gaat starten gaat het lampje als het goed uit of zwakker branden. Blijft het lampje branden dan wordt de bobine niet aan massa gelegd door het moduul.[/quote]
Dit laatste heb ik gedaan, en dan gaat het lampje op de minpool zwakker branden, evenveel zwakker als gemeten op de pluspool tijdens het starten. Gaat niet uit.
13 jaar
[quote=RoyRoyz]Brandstof komt uit de leiding, en je ruikt het achter de auto.[/quote]
Als je zeker weet dat er brandstof in de cilinders gespoten wordt dan is is er een puls.
De bdp sensor zou dan moeten werken.
Blijft er eigenlijk niet zo veel meer over, de moduul is al gewisseld, dus denk ik dat je nu de voeding en de massa van het moduul zal moeten meten.
Hier weer een update, en direct voor mijzelf meer onduidelijkheid.[url=http://imageshack.us/photo/my-images/807...][img]http://img807.imageshack.us/img807/9915/...[/img][/url]
Nou heb ik de rode (cc3) en de groen-gele (m3) gechecked, beiden laten stroom door zodra ik hem ga starten. De laatste gele (112a) doet de relais schakelen...
Maar nou het vage, beide ontstekingsmodules zijn identiek als eerder genoemd, maar kijk ik naar de aansluitingen loopt het anders. Dit is de bekabeling naar de 1.6er module...
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/535...][img]http://img535.imageshack.us/img535/4927/...[/img][/url]
Loopt anders, kan dit toch werken, of hoort hier een ander ontstekingmodule te zitten?
13 jaar
Wat de bedrading betrefd ,heb ik niet direkt een verklaring voor. Volgens de dokumentatie van peugeot zijn alle modulen van de 1.6 en 1.9 xuja(z) en xu9j4 motoren het zelfde ongeacht het bouwjaar. Dus ja het zou moeten werken.
De rechtse gele is denk ik min bobine, de 2e van rechts is massa.. De rode zal wel +15 van de bobine zijn en de groene de sturing. Ik heb geen schema dus ik doe het even uit mijn hoofd. (dit voor het bovenste plaatje).
Vooral de massa is vaak een probleem .
Controle voeding en massa kun je eventueel met een h4 lamp doen. Aansluiten op de massa(groengele draad) en de +15 van de module(rode draad). tijdens starten moet de lamp daar net zo fel branden als op de accu. Is dat niet zo dan min van de h4 lamp aansluiten op - accu en de + laten zitten op de rode draad van de module , brandt hij dan wel fel dan is de massa op de carroserie geoxideert. Brandt hij dan nog niet fel dan is er een probleem met de voeding. Probeer in dat geval de voeding tijdelijk ergens anders vandaan te halen.
zijn we er al uit?
Sorry voor het lange wachten. Door omstandigheden vorig jaar niet meer mee verder kunnen gaan.
Maar vandaag weer de draad opgepakt. Wat mij direct leid tot een vraag. BDP sensor hoort bij dit blok toch bovenin de versnellingsbak gemonteerd te zitten? Waar er een +-1,5cm rond gat zit met daarnaast en boutgat?
Of zit ik er nou naast...?
12 jaar
Bij deze wil ik jullie bedanken voor de reacties van vorig jaar!!
Het probleem zat hem in een kabelbreukje naar de bdp sensor! En hij leeft weer!!
(had ik dat maar vorig jaar nog ff gechecked :-P)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar