Probleem is als volgt:
Het betreft een 504 2 Liter Carburateur met automaat.
Na montage van 123 ignition (zonder vervanging van bobine, die was net een half jaar oud, maar wel nieuwe bougiekabels en bougies) begint de auto als ie warm is en de choke dus niet meer nodig is, als je voor een stoplicht in de 'D' blijft staan, na een minuut of wat ritmisch te bokken. In neutraal een dot gas geven en het probleem is weer weg, ook als je hem daarna weer in de 'D' zet, tot ie na een minuut weer begint te bokken.
Eerste verdachte is dan toch de ontsteking want dat luidde de problemen in, maar als ik het probleem naboots door hem op handrem in de versnelling te zetten vonken alle 4 de bougies heel goed, vonk slaat met gemak een afstand van een centimeter over. Ontstekingstiming is uitentreuren gecheckt en goed bevonden. Carburateur-afstelling heeft ook geen invloed. Valse lucht zou het probleem ook niet moeten zijn, vermoed ik, aangezien het pas na een minuut of wat begint op te treden en niet direct. Gewoon stationair in neutraal loopt de motor ook heel mooi. Benzinedruk van de pomp is ruim voldoende, evt kan ik vlotterniveau nog checken maar dat zou niet spontaan moeten verlopen dacht ik zo. Iemand nog tips?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is een van de zeldzame gevallen waarbij de ontsteking niet als eerste verdachte oorzaak moet worden aangemerkt.
In 1972 reageerden de meeste (carburateur) fabrikanten op de milieu activisten door (vooral) tijdens stationair of versneld stationair toerental het mengsel armer te maken. Natuurlijk wilde men dat de verbranding in takt bleef. dit lukte, maar bij elke minimale verandering in het functioneren van de carburateur ging het mis...
Wat je bedoelt met de 1213 ignition weet ik niet. In 72 bestond die naar mijn weten niet..
Wel weet ik dat het ontstekingstijdstip bij stationaire toerental toen heel belangrijk was. (vooral bij een automaat) Op de (ducelier) ontsteking zit een zg vacuum vervroeger. in de doos ervan zit een minuscuul gaatje. (een lek) Dit moet er zijn om de vacuum vervroeger correct te laten werken. Met een draadje van een staalborstel kun je dat gaatje openprikken als blijkt dat het verstopt is... In ieder ander geval zul je het stationaire gedeelte van de (solex) carburateur moeten reinigen en zo nodig opnieuw moeten (laten ) afstellen. Het is te hopen dat er voorheen niemand aan de gasklep of de zg rijnmond schroeven heeft gedraaid.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 504 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar