Goeiedag allemaal. Ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Steven en ik heb een verlengde Peugeot Expert uit 2001.
Binnenkort moet ik de distributieriem vervangen, en ik wil het eigenlijk zelf doen. Ik ben handig en ik sleutel graag, maar ik ken de Expert nog niet heel goed en ik kan nergens informatie vinden over deze klus. Het liefst zou ik even van iemand horen die dit eerder heeft gedaan, waar ik op moet letten. Dus als iemand adviezen, tips of een beknopte handleiding heeft dan hoor ik het graag!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beknopte handleiding:
Het is een heel nauwkeurig karwei, 1 tandje verkeerd de riem erop en de motor loopt meteen kapot.
De riemspanner verkeerd monteren, motor kapot...
Bij deze auto kun je haast nergens bij omdat je handen simpelweg groter zijn als de ruimte die door meneer Peugeot beschikbaar is gelaten voor het uitvoeren van deze distributie vervanging.
kortom geen klus als je geen ervaring hebt, wil je het toch proberen, dan kun je bij de onderdelen leverancier een printje vragen met alle gegevens die je nodig hebt.
niet lullig bedoeld, slechts een waarschuwing. ik heb het vaak fout zien gaan.
Sorry Peter, maar dat noem ik geen beknopte handleiding. Ik stel je antwoord op prijs, maar ik was al op de hoogte van de risico's, daarom ben ik dit topic begonnen.
"1 tandje verkeerd" lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee. Ik ben een ervaren sleutelaar. Iemand anders tips?
9 jaar
Een ervaren sleutelaar heeft vaak ook wat meer inzicht, een handleiding is niet echt nodig.
Net wat Peter zegt is het allemaal wel wat krap, op zich is het wel goed te doen.
Adviseer je wel een blokkeerset (Midlock 2220-PF) aan te schaffen.
Wat je ook meteen mee moet nemen, kleppen stellen (d.m.v stelplaatjes)
Worden de kleppen niet gecontroleerd / gesteld loop je een gegarandeerd risico dat het spulletje tussentijds nogmaals open moet.
Gr. paul
En let goed op de spanrol, ik weet dat bij de oude types gebruik werd gemaakt van een losse spanveer die bij demontage op de grond valt incl, het metalen cupje waar de veer in rust.
Dat cupje wil nog wel eens per ongeluk op de grond blijven liggen na zo'n reparatie (over het hoofd zien)
Ik weet zo niet uit mijn hoofd of dat voor jouw auto ook geldt maar dan ben je in ieder geval op de hoogte.
De waterpomp zou ik ook meteen mee vervangen, nieuwe koelvloeistof gebruiken als je het systeem weer vult.
Maak de motorsteun ook los, anders gaat het hele verhaal niet lukken, je moet dan natuurlijk wel van te voren het blok ondersteunen met een krik.
Je ziet dat het geen onwil is, slechts een waarschuwing.
Dat klinkt een stuk minder eenvoudig als bij mijn vorige vehikel (VW LT 2.4D '81). Ik heb niet veel tijd en ga toch maar naar een garage. Bedankt voor de tips!
9 jaar
welcome
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Expert of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar