beste forumgebruikers,
ik heb een probleem met mijn 106 uit 1995 en vraag jullie om mee te denken.
eerst het probleem:
- een piepende riem of snaar, klinkt als v-snaar die aanslijt. maar alleen als de motor koud is en vaak maar heel even 1 of 2 keer
- brandstofverbruik is met 1/3e toegenomen, rijdt nog maar 600 op een tank waar ie eerst 900 deed
- slecht lopen: bokken cq horten en stoten, eerst alleen bij een koude motor, tegenwoordig ook bij warme motor
- slaat af bij te laag toerental lijkt wel, dus bij nemen van bochten bv (niet bij elke bocht, maar de laatste keer rijden in een half uur tijd 2 keer gebeurd, met warme motor)
- tijdens de winterse kou wou de auto helemaal niet starten
- start nu wel, maar alleen met de lichten uit en soms na knijpen in balgje en 2 a 3 keer doorstarten
een bevriende autodealer heeft er naar gekeken en de auto blijkt continu lucht aan te zuigen, veel lucht zo te zien in het slangetje. hij zei dat de brandstofpomp kapot is.
een andere automonteur zegt: als ie nog rijdt, dan is de pomp ook niet kapot. en de auto rijdt dus wel, rijdt slecht, maar rijdt wel. dus... vraagtekens...??
brandstoffilter heb ik vervangen en heeft niet geholpen.
wat nu? kan het de pomp zijn? dat is een duur geintje, dus dan moet de in ecnonomische zin auto naar de sloop terwijl ie totaal roestvrij is en verder goed is, dat lijkt me toch zonde als het niet nodig is.
dus de vraag: wat denken jullie? is het de pomp of zijn er toch nog andere dingen die ik eerst kan proberen. die vriend heeft gezegd dat ie alle leidingen had gecontroleerd, geen lek heeft gezien (in het donker) en daarom tot de conclusie kwam dat het wel de pomp moet zijn.
ik hoor het graag
groet,
Y.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat lijkt toch wel heel erg op lucht in de aanvoerleiding(en)
Zet voor de pomp eens een stuk doorzichtige slang.
Zie je luchtbellen voorbijkomen , dan weet je hoe laat het het is.
Pas als je geen bellen ziet kan je eens aan de pomp gaan denken.
Hallo Louis,
405 diesel gehad. Bij 150.000km horten en stoten. Naar dieselcentrum. Lucht in leiding. Peugeot brandstoffilterprobleem. Niet de filter zelf maar de bevestiging van de voet op frame. Dieselcentrum monteerde alternatieve en weg probleem. Kostte toen in 1994 wel fl. 450,- met slangen en al mede. In 2011 is hij na 20 jaar trouwe dienst en 450.000 km weggegaan deze Franse Mercedes. Mogelijk heb jij hetzelfde (euvel) probleem. Succes en laat wat weten?
Jo.
12 jaar
Valse lucht wordt bij deze vaak bij het voor verwarmings elementje van van de brandstof getrokken, zit dacht in de cil kop vlak bij het brandstof filter.
Volledig eens met "beunhaas". De aldaar omschreven methode, met het doorzichtige slangetje, heeft mij ook al meermaals geholpen.
Je auto is van 1995, dus het is héél waarschijnlijk dat er een brandstofslang verstorven is. Gezien de leeftijd werkt je auto niet met een opvoerpomp die de brandstof omhoog duwt, maar met een injectiepomp die de brandstof aanzuigt (vacuüm dus). Dan is een gebarsten slang genoeg om lucht te trekken, en dan gaat je motor echt slecht renderen = aanzienlijk meer brandstofverbruik.
Let op, ook de dieselfilter kan een rol spelen: soms zit er een draineer-kraantje aan de filter om water af te laten, en de dichting in die schroefdop (of kraantje) kan ook versterven en voor valse lucht zorgen.
12 jaar
hallo allen, bedankt voor de tips. ik ga denk ik morgen maar met de auto naar de garage en zorg er iig voor dat ze dit testen alvorens me 500/600 euro te rekenen voor een brandstofpomp. ben zelf niet zo heel handig om die slangetjes te vervangen, helaas. wel gek dat niemand van jullie als eerste aan de brandstofpomp denkt, terwijl die autodealer en weer een bevriende garagehouder dat al heel snel opperden, zo van "oh dat, dat is de brandstofpomp, das een kwaal van die dingen"
in ieder geval bedankt, geeft weer moed :)
groet,
Yvette
12 jaar
Beste Yvette, je hebt groot gelijk: laat merken dat je niet zomaar klakkeloos 600euro wil betalen voor een gemakkelijk gokje van je garagist. Weet dat zulke problemen bijna altijd (of toch héél vaak) gewoon doodeenvoudige oorzaken hebben.
Heb jij al een fiets gezien met banden van 10jaar oud? Die banden zijn niet meer wat ze geweest zijn, en hetzelfde geldt voor het rubber van (brandstof)leidingen.
Wat je kan proberen, is zeggen dat ze de pomp mogen vervangen als zij dat willen, maar dat je pas betaalt indien het daarmee ook opgelost is.
PS ik zeg niet dat het uitgesloten is, maar de dieselpomp op zich zelf heb ik persoonlijk nog NOOIT valse lucht weten trekken. het was altijd al ergens in de brandstofkring te zoeken.
12 jaar
ja je hebt wel gelijk ja, auto is 17 jaar oud, lek in leiding is zeker niet ondenkbaar. denk dak toch gewoon vraag of ze eerst de slangetjes vervangen. of is zoiets toch echt heel gemakkelijk zelf te doen?
12 jaar
[quote=Lowy]wel gek dat niemand van jullie als eerste aan de brandstofpomp denkt, terwijl die autodealer en weer een bevriende garagehouder dat al heel snel opperden, zo van "oh dat, dat is de brandstofpomp, das een kwaal van die dingen"
in ieder geval bedankt, geeft weer moed :)
groet,
Yvette[/quote]
Het gaat er niet om waar we aan denken, maar het gaat om dingen uit te sluiten....
Je wil toch niet een reparatie aan een 17 jaar oude auto laten doen die de dagwaarde van dat ding te boven gaat terwijl het mogelijk ook opgelost kan worden met een paar slangetjes of dergelijke ter waarde van enkele Euro's?
Misschien is de pomp inderdaad gaar, maar dat wil je wel zeker weten....
ja dat is waar. maar is het iets wat ik zelf zou kunnen misschien? scheelt toch weer garagekosten. wat voor slangdikte heb je dan nodig? en waar haal ik dat?
12 jaar
en wat voor gereedschap is nodig?
12 jaar
[quote=Lowy]heel gemakkelijk zelf te doen?[/quote]
Voor wie een beetje handig is met schroevendraaiers en tangetjes, is het héél goed zelf te zoen, en je bent er even zoet mee.
Brandstofleiding per lopende meter kost je misschien 20 euro's alles bij elkaar, met wat spankraagjes erbij. Maar het moet echt wel dicht zijn, dus 'ongeveer' dicht heeft geen zin in dit geval.
De test met het doorzichtige slangetje, zoals beunhaas zegt, waarmee je kan controleren of er effectief lucht getrokken wordt,... Je neemt een stukje (10cm) transparante slang, en monteert die aan de ingang van de injectiepomp. Door het slangetje telkens ergens anders tussen te plaatsen, zou je zelfs kunnen uitmaken in welk gedeelte van de kring het lek nu precies zit.
Je zegt dat je vriend de leiding gecontroleerd heeft op lekken. Begrijp goed dat dit slechts een quasi onzichtbaar haarscheurtje hoeft te zijn om voor problemen te zorgen. Immers, de pomp ZUIGT de diesel naar zich toe, en de diesel zal bijgevolg nooit door zo'n scheurtje naar buiten gedrukt worden...
Weet niet absoluut zeker, maar als ik het goed voor heb, zit de dieselfilter in jouw auto in zo'n harde zwarte plastic pot van purflux...? Dan moet je absoluut diens aflaatschroefje controleren.
12 jaar
oei, allemaal nieuwe woorden. misschien kan ik mijn zwager even vragen om te helpen. maar wat voor dikte van slangetje heb ik nodig? en wat voor klemmetjes?
bedankt
12 jaar
update:
wou de auto vanochtend starten, startte in 1 keer. maar toen ik de koppeling intrapte om m in zn achteruit te zetten sloeg ie af. daarna in balgje geknepen, 4 keer voorgegloeid, weer gestart, moest even doorstarten, maar startte wel. toen ik wou optrekken sloeg ie weer af. daarna niet meer kunnen starten.
wat nu.
12 jaar
ps. heb bij laatste poging niet weer in balgje geknepen. maar durfde het toen al niet meer aan om te gaan rijden omdat ik al midden op de weg stil stond.
12 jaar
pps. de auto reed al een tijdje niet mooi, maar was toen vooral de eerste 5 minuten na het starten en daarna reed ie normaal. de bevriende handelaar zei toen dat ie niets kon vinden en de motor normaal liep (warme motor). toch een hele tank vol (600 km) mee doorgereden. kan het zijn dat het is begonnen met valse lucht aanzuigen en dat ik door het doorrijden de pomp kapot heb gereden? of word het probleem gewoon erger en zit er inmiddels zoveel lucht in het systeem dat starten bijna onmogelijk is.
begin het nu wel jammer te vinden dat ik er niet meer vanaf weet en geen sleutelaar ben, want nu voel ik me zo afhankelijk van andere mensen die het denken te weten.
12 jaar
Ik zou toch gewoon even de test met de doorzichtige slang doen, want anders blijft het raden.
Kijk bij de pomp hoe lang/dik de aanvoerleiding is en koop een stuk slang van ongeveer die maat.
2 slangklemmetjes erbij en voor een paar kan je testen.
Helaas zit je niet in mijn buurt, anders zou ik je met plezier even op gang helpen.
Als je in het balgje moet knijpen duidt dat sterk op lucht, met extra aanvoer daardoor pomp je weer wat diesel naar de inspuitpomp.
BTW, de term VALSE lucht is hier vaudtief.
Komt er in een luchtkanaal lucht naar binnen op niet reguliere plaatsen , DAN spreekt men van valse lucht.
Komt er in een brandstofleiding lucht naar binnen , is dat gewoon lucht.
goed, ga ik dat eerst doen met die doorzichtige slang.
haha en bedankt voor de uitleg van valse lucht, leuk, word ik weer wat wijzer.
12 jaar
update:
iemand er bij gehaald, slangetjes lijken goed. wel veel luchtbellen in systeem. bij starten blauwe rook uit uitlaat. en een nieuw geluidje bij gas geven terwijl stationair lopen waarvan je denkt: 'klinkt niet goed'. ben nu kennissen bij langs aan gaan of zij iemand weten die er naar kan kijken en diagnose kan geven.
12 jaar
Als je veel luchtbellen ziet zijn de slangen of iets anders in de aanvoer niet goed.
dank je wel
12 jaar
Zie ook 106, 1,5diesel van vandaag 28-02-2012
12 jaar
Ik heb een 106 diesel gehad met idem probleem, slangen vervangen,filter etc goed ontlucht maar probleem bleef, uiteindelijk ondekt dat het ventiel dat aan de achterkant van de opvoer pomp zit lekte dus kon ontluchten wat ik wou maar daar zoog die dus valse lucht aan!
Oplossing was de stift die daar inzit eruit halen met een tang ( zit een borg veertje voor! ) en een nieuw rubber ringetje erop voor nog geen 25 cent!!
Bij peugeot zeiden ze een nieuwe pom erop a 400 euro , lekker makkelijk gesteld, ik vond het ringetje bij scania ( vrachtwagen garage ) moet wel diesel bestendig afsluit ringetje zijn aangezien diesel gewoon rubber aanvreet!
Succes!!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar