Peugeot 206: Plastic geluid bij distributie (niet in motorritme)

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Goedenavond :-)
Ik ben in het bezit van een 206 1.6 16v uit 2001 (met nieuwe motor).

Ik hoor een nogal irritante "plastic rammel" in de buurt van mijn distributieriem, alleen hoorbaar met stationair draaiende warme motor, dus nog niet als de motor koud is. Ik lees in een andere post dat dit het absorptie electroklepje kan zijn, maar daar komt dit geluid niet vandaan :)

De motor is onlangs compleet nieuw gemonteerd (niet gereviseerd) dus inclusief de distributie en al wat erbij hoort. De rammel ontstaat pas bij warme motor en is niet in het ritme van de motor zogezegd. Het klinkt alsof er iets van plastic "niet goed vast zit" of resoneert. Ik ben bij de Peugeot dealer hiervoor langsgeweest. Zij hebben met een stethoscoop geluisterd om te proberen het geluid te traceren en hebben de distributiekap open gehad, alles bekeken, de spanrol van de distributieriem (met uitsparing in het midden (?) (beschrijving van Peugeot zelf) opnieuw gemonteerd en weer dichtgemaakt.
Ook is er een nieuwe poulie van de multiriem gemonteerd, maar de rammel blijft. Daarom nogmaals een tweede keer teruggeweest en de monteur heeft het geluid ook geconstateerd. Ditmaal zegt Peugeot dat het een producteigenschap van de motor betreft, maar mijn oude motor (ook NFU TU5JP4) had dit geluid niet. Ondertussen kan ik er maar niet aan wennen. Is iemand bekend met mijn hierboven beschreven probleem? Ik zou het graag weten, want het geluid klinkt zo vreselijk armoedig....

ReneSchalkwijk

Geplaatst door ReneSchalkwijk (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 6 jaar geleden

Zit de aanzuigbuis van je luchtfilter wel goed in elkaar , zit wel aan de andere kant , maar geluiden kunnen soms een vreemde weg afleggen.

ReneSchalkwijk (0), 6 jaar geleden

Hoi Kaleido 1, bedankt voor je reactie :)
Ja, die zit 100% goed in elkaar, alle klemringen goed vast en buis aangeschoven zover als maar kan. Die trilt niet. Als je je oor vlak boven de hete motor legt, komt het geluid uit de buurt van de distributie. Dop van expansievat eraf gehad, geen verschil in geluid. Kap van bobine eraf gehad, geen verschil in geluid.

heemskerk4251 (0), 6 jaar geleden

Bij de 406-en die ik heb gehad (ongeveer dezelfde bouwjaren) was hetzelfde fenomeen aanwezig. Rond de 2000 toeren een resonantie bij warme motor. Bleek dat de waterpomp de boosdoener was. De eerste waterpompen waren van kunststof en deze veroorzaakten het gerammel. Later zijn ze vervangen door aluminium pompen, en toen was het probleem weg. Maar het heeft jaren geduurd voordat dit opgelost was.

Dus controleer of dit ook bij de 206 het geval geweest kan zijn.

ReneSchalkwijk (0), 6 jaar geleden

Heemskerk4251, Bedankt voor je reactie, het klinkt alleszins aannemelijk dat het de waterpomp is nu je t zegt. (Zou best kunnen als ik t geluid zo hoor, de distributiekap als klankkast functionerend).

Alleen heb ik geen idee of de waterpomp van mijn motor van kunststof is. Ik heb, zoals in mijn eerste post beschreven, een compleet nieuwe motor (uit de fabriek nieuw) laten plaatsen. Dezelfde motor ( NFU TU5JP4 1.6 16v). Met een paar verschillen: Het thermostaat huis is bij deze nieuwe motor van kunststof en de oude motor van metaal. De temperatuursensor van het thermostaat huis heeft een driepolige stekker ipv een tweepolige van de oude motor. En de oliepijlstok (nieuwe motor heeft een ronde pijlstok en de oude motor een platte) zit op een iets andere plek (meer naar rechts als je voor de motorkap staat).
De thermostaat van de oude motor is overgeplaatst overigens.

De vraag die ik nog heb is natuurlijk: Hoe controleer ik of bij mijn motor de waterpomp van plastic is, zonder alles open te maken?

harry4203 (465) PRO, 6 jaar geleden

deze typen zijn alleen maar uitgevoerd met aluminium pompen.

ReneSchalkwijk (0), 6 jaar geleden

Hoi Harry4203, bedankt voor je reactie. Ok, dan kan ik de waterpomp ook uitsluiten denk ik. Nogmaals bedankt, want ik stond op het punt een tweede kijkoperatie uit te voeren ;-)

Dan zal ik het maar houden op een "producteigenschap" zoals Peugeot Alkmaar dit zo mooi (na voor dit geluid eerst een reparatie van 161 euro uitgevoerd te hebben wat niks geholpen heeft) kon omschrijven.

harry4203 (465) PRO, 6 jaar geleden

tja, dat kunnen wij vanachter een pc helaas niet beoordelen. wel bijzonder dat ze eerst gaan repareren en het nu opeens een producteigenschap noemen. deze motoren zijn al dusdanig lang in gebruik dat wanneer het een producteigenschap is ze dit m.i. wel meteen hadden kunnen constateren, maar ja.

ReneSchalkwijk (0), 6 jaar geleden

Beste Harry4203, sorry voor de late reactie. Nee, ik begrijp dat dat lastig is.

Tja, dat vind ik dus ook, ik heb een veel te lange email correspondentie met de directeur van Peugeot Nederland nadat hij me gevraagd had of ik tevreden was over de gedane reparatie. Ik heb hem aangegeven dat ik het vreemd vind dat de tweede conclusie een "producteigenschap" is, maar hij vind tevreden klanten niet zo belangrijk denk ik en draait om de hete brei heen.....
Nu op zoek naar een expert van Peugeot motoren die dat wel belangrijk vind!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum