ik zit met een groot probleem,
ik had het probleem dat mijn peugeotje niet regelmatig draaide , stotterde een beetje, al verschillende garages hadden ernaar gekeken maar geen duidelijke oplossing gevonden ....
Uiteindelijk kwam er een firma die zei dat als we de stuurdoos opnieuw lieten programmeren bij hun alles wel zou opgelost zijn (eigenlijk gewoon chippen denk ik)
Maar ... ze hebben de stuurdoos teruggestuurd maar deze is verloren gegaan met de post ... (deze firma trekt zich jammer genoeg terug uit het verhaal)
Nu hebben we dus geen stuurdoos en zitten we hier dus met een niet rijdende auto ...
Mijn vraagjes :
-kunnen we gewoon een 2de handse stuurdoos van een andere wagen (zelfde type) gewoon plug and play erin stoppen en terug rijden ?
Het enige dat ik weet :
stuurdoos : bosch edc16c3
auto : 206 1.4hdi bwj: 07-2003 reeks enfant terrible versie 2*8hx
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
2e hands stuurdoos is geen optie. Het is tegenwoordig (de laatste 10 jaar al) zo wie zo al geen plug-and-play omdat de startbeveiliging en de sleutels ingesteld moeten worden. Bij Peugeot is het nog erger en moet ook het chassisnummer ingevoerd worden en dat kan maar 1 keer. Dat wordt een nieuwe vrees ik.
dat het chassisnummer verkeerd in de computer zit stoort mij niet hoor ! Kan dit verder nog voor problemen zorgen in de electronica ?
Dus enkel de sleutels moeten uitgelezen worden ? Kan dat systeem met die transponders ook omzeilt worden ? zoals bij VW moet je gewoon een ander klepje op de pomp zetten en rechtstreeks 12v erop en dat werkt ???
15 jaar
Chassis nummer staat in alle belanrijke regelapperaten bij PSA (BSI, motor EBE, ABS, maar ook de radio (als het een orginele radio is), als deze bij 1 ECU afwijkt doet de motor NIKS(radio daar gelaten).
Waarschijnlijk stoort het je nu wel.
Overigens snap ik die firma ook niet.
Dit poststuk had minstens verzekerd en aangetekend verzonden moeten worden.
Ook kan deze firma zich wel terugtrekken, hiermee is de zaak nog niet afgedaan.
Zou er toch nog maar eens een briefje aan spenderen.....
Gr. paul
ja ik vind het ook een spijtige zaak , maar het contact met de firma heb ik al opgegeven ...
iemand die dit al gedaan heeft een andere computer erop gehangen ?
15 jaar
[quote=blueattack]iemand die dit al gedaan heeft een andere computer erop gehangen ?[/quote]
Zoals je kunt lezen is dit niet mogelijk.
Hoogstwaarschijnlijk zul je nu een nieuw regelapparaat moeten aanschaffen wil je het weer werkend krijgen.
Succes
Gr. paul
bedankt voor de uitleg, maar niet werken geloof ik niet , ik zit zelf in de electronica bussiness en niet mogelijk staat niet in mijn woordenboek ;)
er moet iemand zijn die hier meer over weet ...
Desnoods welke modules ik mee moet vervangen !
Welke stuurdozen zitten er allemaal in een 206 ? Desnoods ga ik naar een sloop en haal ik deze er allemaal uit, het gaat in elk geval goedkoper zijn dan een nieuwe stuurdoos bij peugeot kopen !
Daarom vraag ik of er iemand dit al geprobeerd heeft en welke stuurdozen er mee vervangen moeten worden ?
Is er ook een mogelijkheid de startonderbreking bij peugeot te omzeilen ? (zoals bij mijn golfje vroeger)
15 jaar
Beste blueattack
Indien je de mensen niet wilt geloven, raadpleeg de dealer.
Ben er van overtuigd dat er een nieuw woord in jou woordenboek bijgeschreven gaat worden.
Gr. paul
Beste Paul,
Ik respecteer jouw hulp en antwoord heel erg ! (ik heb zelf al vele garagisten uit de nood geholpen met electronica problemen, sorry maar dit is mijn vakgebied, mechanisch ben ik niet op en top, en ja ik heb al veel dingen gezien die volgens een garagist nooit meer zouden werken)
Maar je moet over volgende dingen even nadenken :
1) 1400 euro voor een nieuwe stuurdoos bij peugeot is belachelijk !
2) Natuurlijk gaat de dealer zeggen dat dit onmogelijk is ! (officieel mag het niet omdat er een andere chassisnummer in de computer zit dan op de wagen staat!)
3) als je logisch redeneert weet je dat als je alle stuurdozen vervangt het zeker en wast werkt ! Want de rest is kabels en sensoren ! Dan moet je enkel de sleutel erin programmeren, daarom vraag ik :
-welke stuurdozen moeten allemaal vervangen worden ?
-kan ik de startbeveiliging van de sleutel omzeilen ? (indien dit niet mogelijk is , geen erg dan moeten we deze maar laten programmeren, desnoods bij peugeot zelf)
Gr, Philippe
15 jaar
Voor degenen die geinteresseerd zijn , ik ben erachter gekomen wat ik nodig heb,
ze verkopen alles zelfs gewoon in kit op ebay ...
http://cgi.ebay.de/Schlosssatz-Steuerger...
ik ga er zo eentje zoeken voor ons hdi motortje en houd jullie op de hoogte als het werkt !
15 jaar
Zonde geld, BSI herkent je MMC niet en zal hem niet vrij geven, zodat je startmotor niet zal worden aangestuurt
PS
Sleutels leer je bij de BSI in, niet de injectie computer. Dat gaat NIET werken/
[quote]1) 1400 euro voor een nieuwe stuurdoos bij peugeot is belachelijk ![/quote]
Weet U wel hoezo deze regelapperatuen zo duur zijn.
het zijn tegenwoordig multi layer eenheden (ben de exacte naam ff kwijt). Waar ca10(!) lagen van electronica aansturing in lopen. CAN verwerking. Singalen ontvangen van Sensoren. Actuatoren aansturen. Zelf diagnose, startblokkering. Roetfilter regeneratie. en nog veel meer. Ontwikkelen kost zo veel dat zulke prijsen gewoon normaal zijn (naast het feit dat het wel duur is).
Ik vindt dat je eerst met de verzender om tafel moet zij hebben net als paul aangaf verzekert en aangetekend moeten versturen en niet zo klakeloos.
en wat is de BSI, is dat ook een stuurdoos, anders kopen we die mee ...
- ik weet dat 1400 euro een normale prijs is, maar je moet erbij nemen dat de auto wat ouder is en dan 1400 euro geven terwijl je ook tweedehands stukken kan gebruiken ? Je moet gewoon prijs kwaliteit afwegen. Snapt hier dan niemand dat je voor 500 euro makkelijk een hele kabelboom kan kopen met de hele stuurdozen etc eraan ...
-ik zit zelf in de electronica en ik weet hoe multilayer printplaten werken ... het ontwikkelen is idd duur maar het wordt ook in massa verkocht he ! Denk aan een moederbord van een pc daar zitten meestal 20 layers in , waarom kost dit dan maar een 100 euro , gewoon omdat er geen belachelijke winstmarges genomen worden.
Ik wil nu niet de lokale peugeot dealer verwensen dat hij veel winstmarge neemt maar daarvoor tussen productie en eindgebruiker wordt schandalig veel geld verdient !
15 jaar
[quote]-ik zit zelf in de electronica en ik weet hoe multilayer printplaten werken ... het ontwikkelen is idd duur maar het wordt ook in massa verkocht he ! Denk aan een moederbord van een pc daar zitten meestal 20 layers in , waarom kost dit dan maar een 100 euro , gewoon omdat er geen belachelijke winstmarges genomen worden.[/quote]
Die van mij koste toch echt 300 ;). En dat is al met flinke korting ;).
BSI= Boite Service Interieur
Deze regelt ALLE aansturing in het interieur, maar ook aansturingen naar vegers(via BSM) ed.
Vin staat hier ook in, en kan maar 1x geprogrameert worden. En hoort maar bij 1!! auto. Ivm met uitrusting. ABS zul je ook moeten vervangen. Wat heb je nog meer er op? Orginele radio? Vervang ook maar.
Edit:
Hoofdkabelboom kost zonder regelapparaten NIEUW 500,=
Abs kost dacht ik een 500
BSI 300
MMC 1400
Radio een 150 ;)
Ps, eenmalige VIN programmatie is ivm anti diefstal, anders kun je de boel zo om coderen dat kan nu niet.
blueattack krijgt op deze manier nog een heartattack.
"Je moet gewoon prijs kwaliteit afwegen. Snapt hier dan niemand dat je voor 500 euro makkelijk een hele kabelboom kan kopen met de hele stuurdozen etc eraan ..."
Dat zal zeker kunnen, maar of je het dan ook nog kunt gebruiken is vraag 2 en die vraag 2 is hierboven al beantwoord.
bedankt voor de informatie jongens !
ik heb dezelfde wagen in de sloop gevonden met nog de volledige electronica erin, en de prijs is goed ervoor.
Ik houd jullie op de hoogte als het werkt !
15 jaar
Indien, je over een donorauto beschikt en je wil met deze donoronderdelen je wagen starten dan:
Moet je de BSi + MMC van deze wagen nemen en beschikken over de transpondercode van de donorwagen.
Deze (BSi + MMC) dien je aan te sluiten en je dient de sleutels te coderen van je wagen in deze Bsi, (daarom heb je de transpondercode van je donor wagen nodig , want je wagen neemt nu de indentiteit over van de donor)
De wagen neemt nu automatisch de hoogste KM-stand aan ( donor of auto - welke de hoogste is ). Is de km-stand van de donor lager , geen probleem , je zal er niets van merken, is ie hoger, dan heeft je wagen er plots een aantal kms MEER op de teller.
Indien er een originele autoradio in je wagen zit, begint deze te piepen omdat het chassisnr niet overeenkomt tss de 2 auto's. Geen probleem, deze kan je met de lexia veranderen in de BSi zonder problemen.
Dan moet je nog de Bsi configuren naar jouw wagen. DWZ wat welke ander computers er in je wagen zitten , met de instellingen. Deze configuratie dient er ook te gebeuren met de MMC (type verstuivers - type pomp - klasse alternator -versnellingsbak - a/c - aantal koelingsventialtoren enz...)
Die garagisten die jij uit de nood geholpen hebt met electronica problemen, die hebben zeker ook naar je wagen gekeken :-))).
Allée met mijne theorie kan je naar die garagisten gaan en zeggen wat JIJ weet....
klopt inderdaad wat je vertelt hier ! Maar de donorwagen is identiek qua opties etc (enkel km tal is verschillend)
originele radio zit er niet in
en de sleutels en contactslot gingen we ook overzetten !
Dus normaal zou er niets geprogrammeerd moeten worden.
Dus ik houd jullie op de hoogte !
15 jaar
wat colien schrijft klopt exact, als je dat aanhoudt loopt ie gegarandeerd.
ABS moet ook vervangen worden IVM VIN codering ! (kan 1 malig!), let wel als je dit doet en je BSI gaat kapot, en de monteur weet niet dat JIJ een compleet ander systeem er in hebt met ander VIN... ALTIJD VERMELDEN OP PAPIER EN GOED BEWAREN BIJ DE AUTO DOCUMENTEN!
Er staat geen VIN nr in het abs blok , nergens in het hele gamma PSA !
[quote=citroënmonteurtje]ABS moet ook vervangen worden IVM VIN codering ! (kan 1 malig!), let wel als je dit doet en je BSI gaat kapot, en de monteur weet niet dat JIJ een compleet ander systeem er in hebt met ander VIN... ALTIJD VERMELDEN OP PAPIER EN GOED BEWAREN BIJ DE AUTO DOCUMENTEN![/quote]
citroënmonteurtje ga maar terug naar de schoolbanken, hieronder het bewijs.
[url=http://img114.imageshack.us/i/moderniser...][img]http://img114.imageshack.us/img114/3306/...[/img][/url]
VIN codering ! (kan oneindig malig veranderd worden!), transpondercodering 0 x = NOOIT.
In een lege Bsi of na een update kan je slechts 1x een code ingeven.
Colion, het is Peugeot geen C3 ;). Zal wle i nde war zijn met een ander gebakje die WEL een VIN in de ABS module moest hebben.
ennuh ?
alles ligt hier maar door ziekte ga ik niet de koude garage in ... dus even geduld maar ik houd jullie zeker op de hoogte als het werkt
15 jaar
Vertel je het ook als het NIET werkt?
ok , vandaag de facteur thuis langsgeweest, en heb de originele stuurdoos teruggekregen ;), blij blij enfin nu heb ik voor niks die rest allemaal gekocht ...
enfin er is niks aan de stuurdoos gebeurt volgens de firma,
maar ik hang hem aan maar de wagen start niet,
de wagen demareert maar slaat niet aan, ik die ook geen diesel uit de uitlaat komen ....
iemand raad of misschien toch maar die nieuwe stuurdoos inbouwen ?
15 jaar
Nou?
????
Nou? of heb je toch maar 1 gekocht bij de dealer ?....
Durf het niet te vragen, maar eh loopt ie al?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar