Peugeot 407 SW 2005: Probleem versnellingsbak storing

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Transmissie: Automaat, Motorcode: RFJ, Motorinhoud (cc): 1997, Vermogen (kw): 103

Dag iedereen

Ik heb een Peugeot 407 2.0 op benzine/LPI (LPG) met 260.000 Km.
Bij koud zijnde durft de versnellingsbak in de fout te gaan en dan gaat ie héél brutaal in de 3° versnelling en ligt cruise control mee uit.

Ongeacht of je normaal rijdt, hard optrekt, cruise controle rijdt, motor remt hij doet het eender.
Het enige wat verschil lijkt te maken is als hij in "S" doet hij precies minder vaak.
Leg ik auto stil gedurende 10 seconden en erna start ik hem is alles opgelost.

Verder heb ik het gevoel alsof die in de eerste versnelling doorslipt.
Olie is al 2X vervangen geweest en heeft niks geholpen maar toch blijf ik met het idee spelen dat dit de olie de oorzaak kan zijn of een soort klep die blijft hangen.
De reden van olie is omdat bij de 2° olie verversing hij beter ging en dus minder vaak deed.
Ondanks dat bij de 2 verschillende garagisten me bevestigen dat wel de juiste olie erin zat.

Moest iemand me de juiste type olie kunnen geven zou ik dit mogelijkheid van error teniet doen.

Verder heb ik de volgende foutcodes genoteerd.

P0597 (thermostat heater control circuit/open)
P0075 (intake valve control solenoid circuit blank 1)
P0012 ("A" camshaft position actuator "A" control circuit/open blank 1)
P0420 ( Catalyst System Efficiency Below Threshold bank 1)

Ik weet dat mijn grote koelingsventilator niet werkt en vermoedt dus dat code P0597 hiervan komt.
Verder heb ik geen alarmen op achteruit sensoren, noch ESP noch ABS.
Schakelen in M is mogelijk en gaat ook soepel. Wel niet geprobeerd of als ik M rijdt of het probleem zich al dan niet nog voordoet.

denisTGV

Geplaatst door denisTGV , lid sinds 8 jaar geleden

2 Reacties

oldford PRO, 6 maanden geleden

De foutcodes die je opgeeft komen allemaal uit de motor-computer.
Is de computer van de versnellingsbak wel uitgelezen?

P0597 is toch echt een foutcode op het elektrische circuit van de electronisch geregelde thermostaat.
Als die dicht blijft kan de motor temperatuur onder belasting te hoog oplopen.
Mischien is dat de reden dat de bak in noodloop gaat.

P0012 en P0075 hebben beide te maken met de verstelbare nokkenas van de inlaat.
P0420 geeft meestal aan dat de katalysator niet meer voldoende werkt, maar misschien is dit het gevolg van de fout op de verstelbare nokkenas en verdwijnt deze weer na reparatie daarvan.

    <a href="/profiles/oldford">@oldford</a> qua P0597 is het gek dat die versnellingsbak in noodloop gaat als motor koud is en niet warm zoals jij het zegt. Maar zal kijken om verder te laten uitlezen. Maar is er iemand die me de juist versnellingbak olie kan geven. Want heb begrepen dat die absoluut van het merk ESSO moet zijn - denisTGV, 6 maanden geleden

denisTGV, 1 maand geleden

Klep nummer 3 van de versnellingsbak zou soms in de fout gaan.
Gaat voorlopig afwachten en kijken wat we hiermee gaan doen. Heb nu sinds een geruime tijd geen last meer van (vermoeddelijke warmere weer).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 SW of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.