Peugeot 306 ST 1800: Problemen met toerental bij start bij een koude ochtend

Bouwjaar: 1995

Ik al al meerdere vragen gesteld op dit forum en kom wel steeds een stap verder, maar het probleem is nog niet weg.

De afgelopen maanden start de wagen goed. na starten draait motor 1200 toeren. Dat lijkt me normaal bij een koude motor. Ga ik vervolgens rijden en moet ik bijvoorbeeld al na 200 meter stoppen dan gaat het mis. Bij het intrappen van de koppeling draait ie nog 1200 toeren, maar nadat de wagen stilstaat wil ie al het verlaagde toerental gaan draaien (zeg 800). Hij schommelt dan ook even om op 800 toeren uit te komen tussen 600 en 1200 toeren. Daarna gaat het verder goed (want de motor warmt immers ook op in de loop van de tijd).

De ECU is uitgelezen en gaf 2 storingen: bobine 1 en bobine 2. Inmiddels is er een nieuwe bobine op gezet, maar de storing zit er opnieuw in. Resetten van de ECU heeft geen zin, want storing komt er steeds maar in.

De afegelopen twee ochtenden waren niet koud te noemen en toen ging alles perfect. Het lijkt er dus op dat een lage BUITENTEMPERATUUR zorgt dat het probleem tot uiting komt. Dus vocht speelt geen rol. Bevriezing van een bepaalde klep zou ook nog kunnen.

Ik weet dat je al flink hebt geholpen Oldtimer, maar hopelijk heb je nu betere informatie voor het stellen van een diagnose. Of kan je dingen uitsluiten. Ik zit eraan te denken morgen een tweedehands stappenmotor erin te zetten, maar blijf betwijfelen of het daarin zit (gezien het temperatuurverhaal).

Extra info:
Auto heeft revisiemotor gekregen.
19000 km geleden nieuwe LPG-verdamper
Bobine is vervangen (Bosch)
Stappenmotor zit op gasklephuis en is van Magneti-Marelli.


Eric2761

Geplaatst door Eric2761 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

master (0), 20 jaar geleden

Hallo,

heb soortgelijke problemen gehad met een 306 1.6 uit 1999. Er zijn toen preventief (er waren geen foutmeldingen) enkele sensoren waaronder de toerental sensor vervangen. Dit mocht niet baten. Uiteindelijk is het motormanagement vervangen en sindsdien loopt hij perfect. hij loopt selfs zuiniger.... Dit probleem staat ook op deze site (jan 2004). Succes!!

Eric2761 (0), 20 jaar geleden

Ben zojuist bij de Peugeot-dealer geweest. Ik had namelijk het vermoeden dat de luchtinlaattemperatuursensor een verkeerde waarde naar de computer stuurde. Auto aangesloten op de computer. Permanente storingen op de bobine stonden er nog steeds in, maar de luchtinlaattemperatuursensor gaf een waarde van -36C. Hij is nog niet vervangen (auto was te warm) en sensor zit op een ongelukkige plaats, maar binnenkort wordt er even een nieuwe sensor op de kabel aangesloten en gekeken of de computer dan wel de juiste waarde krijgt. Is dat nog steeds niet het geval dan kan dat duiden op een kabelbreuk of een defecte ECU. Ik laat het weten zodra ik meer weet.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.