Hallo allemaal,
Het 106je van een goede vriendin heeft een merkwaardig probleem.
Het lijkt erop dat de buitenlucht niet wordt afgesloten, wanneer de recirculatietoets van de airco wordt ingedrukt.
De airco zelf doet het prima.
Het betreft hier een 106 1.1 sport uit Mei 99, met TU1M motor en fabrieksairco(tje).
Mijn vraag:
Hoe wordt deze reciculatieklep bedient? Gebeurd dit met een klein motortje zoals bij de 406?
Indien ja, kan ik er bij komen, en zijn deze los verkrijgbaar of reparabel?
Op de servicebox vond ik zo geen losse wisseldelen namelijk.
Graag jullie gedachten hierover, meedenken wordt zeer op prijs gesteld!
Alvast onze dank,
MVG,
Nico den Haak.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vaak is het zo dat als hij op de stand staat van voorruit ontwaaseming dan werkt het niet op alle andere standen wel.
Gr. Harry
Hallo Harry,
Ik zal het haar vragen of ze dat inderdaad even wil bekijken.
Bedankt voor je snelle respons.
Groet,
Nico.
13 jaar
Hoi,
Inmiddels weet ik dat met de uitstroomopening op raam en voeten, ook deze klep niet wordt bedient.
De vraag blijft dus helaas overeind staan.
Heeft iemand van jullie ooit gewerkt aan deze recirculatieklep, en de hamvraag natuurlijk:
Hoe wordt deze bedient...
Alvast bedankt,
Groet,
Nico.
13 jaar
Op servicebox staat een motortje afgebeeld welke de recirculatie-klep bedient. Het signaal hiervoor zou, zo te zien, moeten komen van een knop welke eveneens in het rijtje van de schakelaars onder het bedieningspaneel van de kachel zitten, dus waar ook de airco aan/uit schakelaar zit.
Het is globaal (zonder chassisnummer) opgezocht op 106 restyl, dus niet helemaal zeker. Anders graag even het chassisnummer plaatsen of mailen.
Hoi,
Bedankt voor je snelle reply.
Ik ga nogmaals kijken, waarschijnlijk heb ik er gewoon overheen gekeken.
Bedankt vast, lukt het me niet doe ik je nog een PM met de laatste 8 cijfers van het chassisnummer.
Groet,
Nico.
13 jaar
Hoi,
Ik ben me nu met hoogrood hoofd héél diep aan het schamen.
Ik had verkeerd gekeken, enkel bij de bediening, ja dan vind je niks... Ik vond het al gek.
Nu heb ik de juiste pagina gevonden, welk nummertje is het motortje wat die klep bedient?
Ik heb wel een "motorreductor" nummer 14 op tekening gevonden, maar dat zegt me niet zo veel.
Kan ik bij dit motortje komen zonder het dashbord te moeten uitbouwen?
Alvast bedankt,
Groet,
Nico.
13 jaar
Dan zitten we in ieder geval naar hetzelfde service-box plaatje te kijken. Is bij mij ook nummer 14 met dezelfde omschrijving. Dat zou het motortje moeten zijn voor bediening van de recirculatieklep.
Heb je ook nog gekeken of de schakelaar recirculatie aanwezig is? Service box blz. S10N 6 67E 01B en dan schakelaar met nummertje 4 op het plaatje?
Ik kan je niet vertellen of dit motortje zo te bereiken is. Meestal geeft het verwijderen van het handschoenenkastje meer zicht op de zaak.
Hallo Hans,
Schakelaar nummer vier zit erin, dat klopt.
Als de auto weer eens hier is, zal ik het dashbordkastje eens verwijderen, dat is twee minuten werk.
Dan is er beter te beoordelen hoe of wat.
In elk geval vast bedankt voor je hulp!
Groet,
Nico.
13 jaar
Hoi allemaal,
Vandaag was de auto hier, even het dashbordkastje eruit gehaald om te kijken of ik bij het motortje kon.
Kansloze zaak...
Aircogedeelte zit er strak tegenaan gebouwd, dus je kan er absoluut niet bij komen. Gesteld dat deze motor aan de rechterkant van de kachelunit zit.
Ik heb wel wat anders ontdekt. De schakelaar van de recirculatie is volgens mij zo gaar als het betreffende pakje boter. Oké, het lampje brand als je ze indrukt, dat wel. Het bleek dat één van de vier inwendige schakelkontaken het nog deed!
Ik heb de schakelaar eerst gemeten, en ik krijg maar één 0 ohm overgang gemeten met de knop ingedrukt.
Tussen de andere pennen blijft alles oneindig hoog, ook met bedienen van de schakelaar, welke combinatie van pennen ik ook meet!
Ik de schakelaar gedemonteerd, en er zaten 2X 2 schakelvorkjes aan de knop die toch op zijn minst vier kontakten bedienen. Ik heb de zaak glanzend gepolijst, het inwendige van de schakelaar grondig gereinigd, en nu heb ik maar liefst 2 van de vier overgangen die het al doen... Nou ja, wel een vooruitgang. Die tweede overgang die het nu doet blijft 13 ohm, wat ik ook doe. Wel heb ik aan de onderkant een weerstandje ingebouwd zien zitten, dus die 13 ohm kan kloppen. eerst had ik op dezelfde pennen oneindig, dus we gaan vooruit.
De andere overgangen krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat, en ik heb kunnen zien van binnen waar de kontakten heen gaan. Ik ben er dus vrijwel zeker van welke kontakten doorverbonden moeten worden.
Ik heb de schakelaar wel even in de auto nog getest, geen resultaat. Ik heb dus maar een nieuwe schakelaar besteld, het waren de kosten niet.
Dus mogelijk gaat het allemaal meevallen, ik laat het weten.
Groet,
Nico.
13 jaar
Hoi allemaal,
De schakelaar is binnen, en deze heb ik met de ohmmeter vergeleken met de oude.
Wanneer de schakelaar niet is ingedrukt, meet ik tussen twee pootjes een extra 0 ohm overgang, die de oude schakelaar niet had. Het is een verbreekkontakt, met indrukken is de zaak oneindig.
Dit gaf hoop, ik heb de schakelaar later gemonteerd, maar helaas merk ik nog weinig van een recirculatieklep die nu wel bediend zou worden. Ik heb nog zover mogelijk de middenconsole en het dashbordkastje gedemonteerd om een poging te wagen bij de reciculatieklepbediening te komen.
Het hele aircogebeuren zit ervoor gebouwd zo te zien, of ik moet scheel hebben gekeken. (wat niet onmogelijk is trouwens).
Ik had niet het idee dat zonder grote demontagepraktijken het recirculatiemotortje te bereiken was, maar heel graag laat ik me verbeteren op dat punt!
De airco zelf demonteren om pogen erbij te komen gaat voor mij veel te ver, dat durf ik niet aan. Jammer.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Groet,
Nico den Haak.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar