close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Peugeot 106 1.0 distributie afstelling

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Beste allemaal,

Omdat de koppakking van mijn 106 lek was heb ik deze vervangen. bij demontage stond de oude riem erg slap.

Nu kan ik nergens vinden hoe ik mijn distributie af moet stelen.Als ik dit op Auto data opzoek komt het niet overeen met mijn bevindingen bij de motor.

In de nokkenas kan ik gemakkelijk een blokkeer pen plaatsen,maar voor de krukas word het een lastig verhaal.

In de handleiding voor distributie vervanging moet ik een pen in het vliegwiel steken maar dat is bij mijn type niet mogelijk.

Bij mijn vliegwiel zit alleen een klein gleufje. ik heb hier een foto van gemaakt voor de duidelijkheid.

Kan iemand mij hier aub mee helpen?

Op welke manier moet ik de motor afstellen?

Auto staat al meer dan een week stil tot ongenoegen van mijn vriendin ;)

Alvast erg bedankt voor jullie hulp!

Geplaatst door

nathanrox88 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De pen in het vliegwiel is bij deze motor ook mogelijk hoor, alleen moet je het gaatje (6mm) weten te vinden. Is moeilijk te zien/vinden, maar zit aan de voorzijde van het blok ca. 15cm. haaks onder het uitlaatspruitstuk. Gaatje kan deels verstopt zitten door roestvorming, dus gangbaar maken en dan op zoek naar het gat in het vliegwiel zodat de pen dienst gaat doen als blokkeer-pen.

hans4074 0
badge

13 jaar

Als het goed is kun je op de onderste poelie een merkteken vinden , deze markeer je met witte verf of correctievloeistof, zet deze in lijn.
De bovenste nokkenaspoelie zet je eveneens op tijd en/of blokkeer je deze, dat heb je al gedaan.
Bij de dealer hebben ze een meetinstrument om de spanrol met de juiste spanning af te stellen.
Poelie is excentrisch en je moet even een sleutel fabriceren of kunnen lenen.
Heb je die niet zet hem dan zodanig strak dat je hem 1 cm kunt indrukken en niet meer dan een kwart slag kunt draaien.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Er zit inderdaad een merkteken op de onderste poelie het gaat hier om een klein streepje van 1 cm.
Alleen kan ik nergens op het blok een merk teken vinden om deze gelijk te zetten.

Blok is ook helemaal los geweest dus alles is verdraaid.

Ik zal morgen nog even kijken of ik het gat onder het spruitstuk kan vinden.

Het gat wat ik nu gevonden had moest ik eerst een kapje weg schroeven om het vliegwiel te kunnen zien.


Alvast bedankt!

nathanrox88 0

13 jaar

Je hoeft voor het juiste gaatje in het blok, om met de 6 mm pen het vliegwiel te blokkeren, niets weg te halen of los te schroeven, dus waarschijnlijk zit je toch naar het verkeerde te zoeken. Zorg dat je voldoende licht onder het uitl.spruitstuk hebt, desnoods met looplamp o.i.d. en dan moet je t'gaatje kunnen vinden.

Het streepje op de krukas poelie/tandwiel is een merkteken die samen met het merktekentje op het nokkenas-tandwiel gebruikt kunnen worden om een distributieriem MET streepjes hierop gelijk te kunnen leggen. Is in principe ook de juiste timing, maar omdat het op afstand moeilijk te beoordelen is of je riem de juiste streepjes/merktekens heeft, zou ik voor zekerheid gaan en de paspennen gebruiken!

hans4074 0
badge

13 jaar

wat hans omschrijft klopt, als hulpmiddel kun je het merkteken opzoeken, zit aan bovenzijde poelie op het blok

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Beste allemaal,

Ik heb zojuist even bij de auto gekeken en ik zie inderdaad nog een klein gaatje boven mijn in eerste instantie gevonden gaatje.

Dus als ik hier een 6mm blokkeerstift in monteer en de andere blokkeerstift in het nokkenas tandwiel zou de motor optijd moeten staan en dus starten?


Alvast bedankt!

nathanrox88 0

13 jaar

Het is geen kwestie van even een 6mm stift in dat gaatje stoppen. De stift moet er wél zo ver in dat deze stift ook het gaatje in het vliegwiel "pakt" en de motor geblokkeerd staat.............in de juiste stand!
Als alles van tijd staat, kan het best zo zijn dat je de nokkenas eerst nog iets vooruit of achteruit moet verdraaien om met de krukas in de juiste (vliegwiel)blokkeerstand te komen. Doe je dit niet, dan heb je kans dat de zuigers tegen de kleppen vast lopen.

hans4074 0
badge

13 jaar

6mm bout in het vliegwiel en een 10mm bout in de nokkenas

KFA 0
badge

13 jaar

Beste allemaal,

Ik ben vandaag weer bezig geweest aan de afstelling van mijn Peugeot 106.
Ook heb ik de distributie goed af kunnen stellen.
De auto wilden in eerste instantie niet aanslaan en begreep niet waarom.
Na 3 uur stilstand nog maar eens geprobeerd en plotseling starten de auto!

Zeer vreemd maar goed is blijkbaar meer aan de hand.

Toch wil ik jullie ontzettend bedanken voor jullie hulp dit heeft me echt goed geholpen en kunnen wij weer van onze auto genieten! :D


Bedankt !


Groet Nathan Bernards

nathanrox88 0

13 jaar

mooi zo !

en nu snel naar een garage om even te laten uitlezen?
Straks is er toch iets anders mis want je twijfelt zelf ook een beetje immers.

Nou geniet ze !

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.