Peugeot 307: Referentiespanning luchtmassameter (LMM)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: Hdi 90 pk

Hallo,

Ik heb problemen met de motor die af en toe onregelmatig loopt, schokt, vermogensverlies etc.
Ik las dat dergelijke problemen mogelijk door de LMM kunnen worden veroorzaakt.

Even wat spanningen gemeten aan de stekker (6 pins, 5 aangesloten).

Contact aan, stekker los:
1 - 5 V (referentiespanning?)
2 - 12 V (voeding)
3 - massa
4 - niet aangesloten
5 - 0 V (LMM signaal, neem ik aan)
6 - massa

Contact aan, stekker erin:
de 5 V op pin 1 zakt naar 2.6 V en pin 5 (LMM) stijgt naar 0.6 V

Stationair draaien:
pin 1 stijgt naar 2.9 V en pin 5 (LMM) stijgt naar 2.3 V

Gas geven, in z'n vrij:
pin 5 (LMM) stijgt naar 4.0 V bij 3000 toeren, pin 1 blijft gelijk.

De vraag is of het normaal is dat de 5 V zakt naar zo'n lage waarde.
Ik weet niet precies waar die 5 V voor is, maar als hij referentiespanning wordt genoemd lijkt me dat hij 5 V moet blijven, toch?
Het gekke is wel dat de waarde op pin 6 (LMM signaal) netjes oploopt als ik gas geef, dat lijkt goed dus.

Kan iemand me vertellen of dit goed is, misschien door eens zelf te meten op pin 1 of die bij zijn eigen auto?
(Ik heb zelf even een speld naast het draadje in de stekker gestoken om de spanning te kunnen meten met de stekker erin, als massa heb ik de min van de accu genomen).

Roland11

Geplaatst door Roland11 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

als eerste heb ik de afgelopen paar jaar nog geen 1 lmm vervangen
degene die waren vervangen was ivm storing, echter de storing was een gevolg code
als lmm niet goed is dan staat vaak er ook storing voor in
om zeker te weten moet ik de laatste acht van chassisnummer hebben zodat ik de schema kan bekijken welke spanning je moet hebben en of deze stabiel moeten zijn

zoals ik het heb/zie
is pin 3 en pin 6 niet aangesloten
pin1 signaal van sensor
pin 2 en pin 5 zijn signalen die in verbinding staan met motor ebe inwendig via opamp aangesloten is
enige dat ik dan kan vertellen is pin5 is plus en pin 2 is min
0v en 5volt draad zit er nog maar staat niet afgebeeld welke pin dit is
als ik de laatse acht heb van chassisnummer kan ik met meer zekerheid zeggen hoe en wat





advies is om naar dealer te gaan laten uitlezen
als er geen storingen zijn en probleem is er op dat moment wel
meting gegevens bekijken
het kan ook zomaar de commonrailsensor zijn
verder ga na hoelang de dieselfilter erop zit 60.000km vervangen is een must anders krijg je hiermee ook problemen

Roland11 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.

Laatste 8 cijfers chassisnummer zijn: ...82696414

Brandstoffilter is al vervangen op aanraden garage, maar dat had geen effect.

Uitlezen geeft foutmeldingen op te hoge/te lage correctiewaarden voor 2 verstuivers.
Ik moet misschien de verstuivers eens laten testen en schoonmaken.

Maar vanwege de symptomen ben ik toch ook aan de luchtmassameter gaan meten, en daar kwam ik die rare +5 V tegen. Vandaar mijn vraag of iemand wil nagaan of dat normaal is dat die zakt naar tussen de 2 en 3 volt.

Roland11 (0), 10 jaar geleden

Opgelost: uiteindelijk was de LMM goed en waren alle problemen te herleiden tot slechte verstuivers. 3 van de 4 zijn gereinigd en 1 verstuiver is vervangen. De auto loopt nu weer als vanouds!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.