auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: regensensor distributieriem 206 XS 2.0HDI ETC.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Hallo, Ik heb bijna een 206 XS 2.0HDI ETC. gekocht. Twee vraagjes: Wanneer moet distrbutieriem vervangen zijn/worden. De tweede vraag is er zit geen regensensor op: moet ik dat jammer vinden? (vind ik eigenlijk wel, maar ze zijn niet probleemloos begrijp ik) En kan ik deze evt. alsnog monteren??? Ik vind het wel een leuk ding namelijk.
Last but not least: De derde vraag: Waar moet ik op letten bij deze auto; wat zijn de zwakke punten?

Geplaatst door

Treb (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe staat deze motor bekend? Die 'ouwe' 1900 diesels van Peugeot schijnen erg goed te zijn. Hoe is dit blokje?

Treb 0

18 jaar

D-riem interval: 160.000 kms.
Ik heb een regensensor op mijn 406, werkt perfect, maar ja, smaken verschillen en misschien is het ook wel afstelbaar. Volgens mij niet achteraf in te bouwen en als het al kan lijkt het me ERG veel moeite voor hetgeen je ervoor terug krijgt.

Erwin2907 0

18 jaar

Waar je op moet letten zijn bijv. draagarmrubbers die los zitten, speling op verbindingsstang van de stabilisator naar veerpoot, remmen die wat snel slijten.
Een regensensor werkt soms wel als je hem niet nodig hebt, en als je denkt nou moet hij werken, doet hij het niet. Geef mij dus maar gewone bediening. Is idd niet achteraf in te bouwen. Ik zou daar een koop niet op af laten ketsen.
De HDI is ook best betrouwbaar, soms wil er wel eens een hogedrukleidinkje wat zweten, maar die is makkelijk te vervangen.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

Bert, Hij is wel achteraf in te bouwen want ik heb het in mijn Xantia ook gedaan en hij doet het goed. Alleen zijn er een paar restricties. Je moet het electronisch kunnen.Je moet toevallig aan een nieuwe voorruit toe zijn want die moet geschikt zijn voor een regensensor.Als dat zo is neem je er een voor een regensensor.Dat moet er een zijn voor de wat oudere typen sensors die trapeziumvormige met twee lensopeningen in de ruit.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Bedankt tot zover. Voortrein met name begrijp ik. Die sensor wordt blijkbaar niet wat (voorlopig geen nieuwe voorruit nodig hoop ik). Beetje jammer, maar het is een heuse ETC-uitvoering, dus speeltjes genoeg!
Ik ga een ANWB-keuring doen. Doe ik voor het eerst. Zinvol? Zinloos? Ik ben benieuwd.
Kost een paar euro, maar percentueel is het natuurlijk niet veel. We zullen zien.

Treb 0

18 jaar

Verstandig, zeker als je zelf opdrachtgever bent en niet de garage of de oude eigenaar.

oldtimer 0
badge

18 jaar

O.K.
Maar waarom maakt dat verschil?

Treb 0

18 jaar

Gekeurd, en gekocht:
koplampen iets te hoog, lampje toerenteller brandt niet, veer onder koppelingspedaal smeren, steenslag ruiten (had ik gezien), stoelverstelling (had ik gezien), schokdempers voor zweten (gevorderde slijtage, reparatie nog niet nodig).

Carrosserie plaatselijk overgespoten. Dat dacht ik dus ook al gezien te hebben, maar ik was niet zeker. Volgens ANWB keurder: geen geconstateerde afwijkingen in het chassis/draaggedeelte. Het voertuig heef geen geconstateerde schade.Ik heb er de hele tijd naast gestaan, hij heeft wel tien keer gekeken. Volgens hem geen serieuze schade. Hij heeft ook nog gemeten, en me laten zien waar overgespoten is.

Zijn 'officieuze' conclusies: prima karretje. Niet afgeragd. Wel overgespoten dus schade gehad, maar niet erg. Dieseldiagnose was goed. Wat mij daarna nog opviel was dat zowel links als rechts enkele ramen niet orgineel zijn. En iets wat ik eigenlijk helemaal vergeten was is dat er aan de uitlaat gelast is. Wie doet dat nog hedentendage? en waarom?

Tot slot: wagen trekt naar links, wieluitlijning afstellen. Wat ik niet in het rapport terugzie is dat ik heb aangegeven dat ie iets trilt vanaf 130 km/h. Ik heb het er wel met de keurmeester over gehad: volgens hem kwestie van uitlijnen.
Klopt dat? Elders op deze site werd ik erop gewezen dat trillen alleen maar aan kromme velgen/lagers e.d. kan liggen.

Draagarmrubbers, stabilisatorstang, en remmen waren goed: bedankt cabrio 306.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Treb 0

18 jaar

Voor het trillen moet je maar eens beginnen met alle 4 wielen balanceren, is het makkelijkst en goedkoopst. Vaak ligt het daaraan. Als dat niet helpt kan je altijd nog verder zoeken.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

Ja juist, balanceren bedoel ik (bedoelt hij toch?)eigenlijk. Klassiek voud.

Treb 0

18 jaar

Schade en trillen is natuurlijk geen leuke combinatie. Eerlijk gezegd had ik pas gekocht als het trillen verholpen was.
Als uitlijnen en uitbalanceren niet helpt, probeer dan eens met andere wielen. Bijvoorbeeld je reservewiel en dat van iemand anders lenen. De wielen op 1 as omwisselen en dan nog eens proberen.

sgm 0

18 jaar

Als de regensensor je niet bevalt, kun je eens proberen om het los te halen van de ruit.

Bij mij hing de regensensor per toeval los en toen werd het vanzelf een normale, langzame (vaste) interval. Spiegel eraf en de clips van de bevestigingsvoetjes, die op de vooruit gelijmd zitten, loshalen. De sensor kijkt dan niet langer door de ruit en schiet in een soort noodprogramma.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik hem ook weer loshaal, want ik vind hem steeds net iets te snel wissen.

Weet iemand of er iets aan af te stellen is?

LuckyMe 0

18 jaar

Domme vraag misschien maar wat is een ETC uitvoering Treb ?

T luteijn 0
badge

18 jaar

Volgens mij de etcetera uitvoering... ;)

Erwin2907 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.