Peugeot 306: Remblok sensor en onbekend slang?

Bouwjaar: 1994

Hallo beste mensen,

Gisteren ben ik naar een bandenboer geweest voor paar nieuwe voorbanden. Nou is mij opgemerkt, dat er twee losse draden, die kapot/los zijn. Verder zie ik een losse slang die niet aangesloten is. De remmen doen het gewoon, toch vraag ik me af wat voor dingen het zijn? Alvast bedankt.

306 S16 1994.

ak73

Geplaatst door ak73 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Die draden kunnen van het remblok slijtagelampje op het dashboard zijn. Die zal nu niet aangesloten zijn.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Ja klopt ik heb idd z'n slijtagelampje op mijn dashboard. Hmm effe uitzoeken hoe ik kan aansluiten-:).

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Je moet sowieso in je remblokken draden hebben anders gaat het niet werken want die moeten tegen je remschijf komen als de blokken te dun worden. Die slang is dat niet gewoon een stuk isolatiekous waar geen draad in zit?

ak73 (0), 18 jaar geleden

Hmm vreemd dan, dus als ik het goed begrijp werken de remmen niet zonder die draden? Ik zag toch echter twee losse draden (volgens mij groen en geel?), hmmm waarvoor zijn die dan? bedankt.

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Remmen werken prima zonder die aansluiting. Alleen krijg je geen signaal op je dashboard als je blokken versleten zijn.

Heb jij ABS op je auto?

ak73 (0), 18 jaar geleden

Yep Ik heb ABS op mijn auto-:). Pedaal trilt een beetje als je remt, hoort dit bij ABS?

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je normaal afremt, hoort het pedaal niet te trillen, wel als je stevig remt op glas/natte weg, dan werkt het ABS.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Ja dat bedoel ik; als ik hard pedaal intrap-:). Ik zal van de week kijken hoe ik die sensors weer kan aansluiten, bedankt voor jullie hulp.

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 18 jaar geleden

Ja het klopt dat het draden zijn die de slijtage van de remblokken aangeven op het dashboard.In vele gevallen sluit men die gewoon niet meer aan en bij het te kort draaien worden ze soms wel afgeknapt.Bij groot onderhoud word er gewoon naar de remmen gekeken op slijtage.Remmen werken perfect zonder die draden.

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Bij de APK wordt erop gelet of die draden wel aangesloten zijn Zo niet, wordt de auto afgekeurd.

ak73 (0), 18 jaar geleden

O dat is minder goed nieuws:(, ik zal ze dan toch maar moeten aansluiten:(. Iemand die een schema/layout van mijn remsysteem heeft?

harry4203 (555) PRO, 18 jaar geleden

cees, als dat zo is, zijn er volgens mij al een boel autos onterecht goedgekeurd. volgens mijn weten is dit nog steeds geen apk-eis. als dit wel zo is, hoor ik het graag.

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

je hebt het bij het juiste eind harry..... dingen worden ook vaak doorgeknipt, ze geven vaak al ruimschoots van te voren aan dat blokken vervangen dienen te worden.

meestal zijn dan de blokken pas half weg..... bekijk het net als een oliepeil metertje in de cockpit, een leuke luxe....... waar je verder weinig mee kan.(oliepeil dient nog evengoed op de traditionele manier gecontroleerdt te worden, dit geldt ook voor zo'n remindicatie lampje)

dit is absoluut geen apk eis!!

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Ik heb van een APK keurmeester te horen gekregen dat als een waarschuwingssysteem aanwezig is dit ook hoort te werken. Als een remvloeistofniveaulampje aanwezig is moet dit ook werken. Ik heb dit dus doorgetrokken naar het het remblokverhaal!

Eigenlijk idioot dat dit niet tot afkeur leidt. Zo kan dus een malafide autohandelaar ongestraft zijn gang gaan. Hij knipt gewoon het draadje door en voila probleem opgelost.

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik heb van een APK keurmeester te horen gekregen dat als een waarschuwingssysteem aanwezig is dit ook hoort te werken. Als een remvloeistofniveaulampje aanwezig is moet dit ook werken. Ik heb dit dus doorgetrokken naar het het remblokverhaal

----------------------------------------------------------------

dus het komt er op neer dat je helemaal niet zeker weet dat het een apk eis is, je hebt het verhaal met de remblokken doorgetrokken wat betreft een waarschuwingslampje....


hoe kan een keurmeester van de apk checken of dergelijke lampjes werken cees??

voorbeeld:

er zit een storing in het airbagsysteem van een auto..... de vorige eigenaar heeft besloten hier niks aan te doen en heeft doodleuk het lampje wat aangeeft dat er een storing is verwijdert uit de cockpit...

er brandt dus niks op het dasbord........ dus volgens jou zou die auto afgekeurd kunnen worden.

leg jij eens uit hoe een apk keurmeester in dit geval kan zien of het lampje er uit is...

kortom.... een broodje aap verhaal cees.

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Het is wel niet van belang voor de APK maar toch: een airbaglampje (en voor hetzelfde geld een motordefect lampje) is heel makkelijk te testen. Ze moeten namelijk aan gaan wanneer je het kontakt aan zet en daarna als de motor gestart wordt weer uitgaan. Visueel binnen 15 seconden te controleren.

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

ook daar zijn mouwen aan te passen old ford.... koppel b.v het airbaglampje aan het olie lampje en hij zal bij het aanzetten van het kontakt ook oplichten.

deze lampjes is geen apk eis.

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Arie,

Je hebt gelijk. Ik praat nog uit de tijd dat op het remvloeistofniveaupotje een vlottertje zat waarmee je het waarschuwingslampje kon testen. Toen keek de keurmeester nog of de draad van de remblokken nog heel was. Tegenwoordig kan dat natuurlijk nog steeds maar het vlottertje is in de elektronica verdwenen en is bijna niet meer te testen. Ik trek wat dat aangaat het boetekleed aan.

gr.

Cees

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

blij dat we op 1 lijn liggen nou cees, zo zie je maar weer... je leert van elkander hier.

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Arie, die truuk met de oliedruk is leuk, maar bij een goed opgeleid persoon werkt die niet. Een airbag lampje moet na het starten nog een aantal seconden branden en dan pas uit gaan. De lengte ligt aan het programma in de airbag computer en verschilt van merk tot merk.

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

klopt old ford, het lampje van de airbag brand normaal langer dan die van de olie, maar veel nemen de moeite niet om daar naar te kijken(veel weten het niet eens), als het lampje brandt en weer uitgaat is het voldoende .......(vooral voor particuliere autokopers, die pas later er achter komen dat er met het systeem is geknoeid)

maar wie gaat er nou van uit dat het lampje is doorverbonden? veel nemen aan dat alles naar functioneren werkt als het lampje aangaat met kontakt en na het starten weer uit.

maar indd old ford... iemand die iets verder kijkt dan neus lang is zal het zeker doorhebben.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Ik heb nog een vraag, hoe kan ik het beste de remblokken checken? Zeker door wiel eraf te halen? zoja is geen probleem, maar ik heb geen momentsleutel om weer vast te maken:(. Wat is de minimum afmeting voor de remblokken? bedankt.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Je kunt het alleen goed bekijken door de remblokken uit de klauwen te halen de remvoering zit op een metalen plaat gelijmd. Als het minder als 3mm voering is zou ik ze vernieuwen voordeel is dat er dan weer niewe draadjes bij de blokken zitten die de slijtage meting verrichten.Ze moeten vaak nog wel in het gaat je van 4mm geklikt worden wat in de metalen plaat zit vlak naast de voering.Als je dat soort klussen zelf wilt doen koop dan tenminste een vraag baak van deze auto en voor de wielen een goede wielmoer sleutel een momentsleutel is niet echt nodig maar als je het niet vertrouwd laat ze dan bij een garage even natrekken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.