Peugeot 106: Remtrommel 106 knalvast

Bouwjaar: 1998

Beste luitjes,

Ik ben bezig met een remrevisie van een peug 106, maar de rechter trommel wilt er met geen mogelijkheid af! Niet met de slagtrekker en ook niet met een grote poelietrekker. Lager warm gestookt, kruipolie mag allemaal niet baten. Lager goed heet gestookt en geprobeerd lager te splijten, maar gaat niet aangezien de kogels het tegenhouden. Rem draaide overigens vrij in de rondte, remschoenen houden de boel niet tegen want dan sloop je alleen de veertjes en pennetjes.

Wie heeft er een oplossing voor mij?

Groetjes Daan

Knoopie84

Geplaatst door Knoopie84 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Ze kunnen inderdaad soms heel erg vast zitten. Advies: zoek eerst een andere remtrommel en sla dan die aan de auto aan gruzels. De onderzijde goed laten rusten op iets hards en met een flinke hamer en beitel de trommel klieven. Daarna met een poelietrekker de lagers er aftrekken of ook kleuven. Zet wel een veiligheidsbril op.
Heb hetzelfde gehad en gedaan ooit met een Renault 19.
Deze trommel aan de auto en het lager kun je wel vergeten na al dat heet stoken en trekken.

Knoopie84 (0), 12 jaar geleden

Ik ga morgen ermee verder.. Ik hoop dat ie er heel af komt, maar ik denk dat dat niet gaat lukken. Ik laat het nog even weten.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

@moderator waarom is godsnaam de trommel kapot slaan?

gewoon de 4 torx bouten van de astap losdraaien, pak je het hele zaakje er af.... dan kun je de ankerplaat verwijderen...

of via een wielbout gat het zelfstellend mechanisme terug stellen

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

@Renaultmonteurtje: wel even lezen he? De TS geeft aan dat de remschoenen het probleem niet zijn.
De trommel is nu toch al overleden na het warmstoken en trekken dus dat maakt dan ook niets meer uit.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik had idd eerst ook geprobeerd de astap los te halen maar uit ervaring weet ik dat ze soms eenvoudig weg niet eraf willen.
Kapot slaan moet je mee oppassen tenzij de astap ook word vervangen want die krijgt dan wel een opdonder.

Knoopie84 (0), 12 jaar geleden

Bij de torx bouten kan ik niet komen, dus vandaag de slijptol er in gezet.. astap is nog goed, morgen de boel weer monteren en dan kunnen we weer rijden. Wiellager moest ook gespleten worden. Heerlijk zo'n franse kar haha! Bedankt voor het meedenken. Groeten Daan

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Knoopie84]Heerlijk zo'n franse kar haha![/quote]
Is m.i. toch ook gewoon een kwestie van achterstallig, of niet goed uitgevoerd onderhoud. Bij een (grote) beurt en dus remmen controleren/reinigen een weinig vet op astap en lagers had dit kunnen voorkomen.

Knoopie84 (0), 12 jaar geleden

[quote=hans4074][quote=Knoopie84]Heerlijk zo'n franse kar haha![/quote]
Is m.i. toch ook gewoon een kwestie van achterstallig, of niet goed uitgevoerd onderhoud. Bij een (grote) beurt en dus remmen controleren/reinigen een weinig vet op astap en lagers had dit kunnen voorkomen.[/quote]
Inderdaad, helaas zien we bij ons nog te veel auto's die lang geen onderhoud hebben gehad. De peugeot rijdt weer als nieuw, wachten tot de volgende zich aanbied..

Groetjes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.