Peugeot 307: Reservewiel niet meer los te krijgen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDIF 110 PK

Ik wil het reserverwiel controleren. Echter, het mechanisme met de staaldraad doet het niet meer.

Het draaien gaat zwaar en ik hoor een krassend geluid. Het reservewiel zakt geen millimeter naar beneden. Ik kan dus nergens bij.

Het enige wat ik nog kan bedenken is de box waarin de krik zit kapot slaan, om het reservewiel er onderuit te krijgen.

Is er misschien nog een andere mogelijkheid?

andreetje

Geplaatst door andreetje (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Laat de reserveband leeglopen, als het lukt. Dan krijg je misschien ruimte om de haak een halve slag te draaien. waardoor de beugel los komt.

Als het klopt, wat je beweert??? Namelijk dat de schroefdraad zodanig beschadigd is dat spindel op gelijke hoogte blijft, ondanks het draaien?? Dan zit er niets anders op dan deze door te zagen, nadat het wiel verwijderd is. Nieuwe spindel en haak monteren en alles zodaning invetten dat het niet meer zal gaan roesten..

Ik zou toch eerst maar eens goed kijken of de schroefdraad wel werkt. Door de spindel steeds opnieuw boven en onder de moer in te spuiten met kruipolie en deze steeds vooruit en weer terug te draaien wordt hij hoogst waarschijnlijk weer gangbaar. waar je bij kunt kun je de roest op de schroefdraad met een staalborstel verwijderen. (dit kun je het beste doen als je nog niet met kruipolie hebt gespoten..

Peugeot604 (0) PRO, 11 jaar geleden

cor, ik snap je bedoeling, maar ik denk dat je in de war bent met het mechanisme wat ts bedoeld.

waarschijnlijk heeft ts een sw/break en deze heeft een hefmechanisme voor het reservewiel wat werkt met een staaldraad wat opgewonden wordt.
het uiteinde heeft een soort verdikking wat je in de kunstof box van de krik haakt en deze box zit weer in het reserve wiel.
dit geheel hijs je dan op onder de auto m.b.v. de moersleutel

snapt u het nog?

dit mechanisme is inderdaad een rotding en gevoelig voor storingen. vooral als je de staalkabel opwind zonder dat je hem strak houd gaat het mechanisme defect.

de opmerking van cor is wel goed bedoelt maar gaat denk ik niet werken omdat het wiel met het ventiel tegen de bodem aan zit.

als er echt geen beweging in te krijgen is, dan zul je inderdaad de box moeten vernielen om de kabel los te krijgen. daarna nieuw mechanisme monteren (en nieuwe box kopen natuurlijk)

andreetje (0), 11 jaar geleden

Cor, Hans,
Het is inderdaad een 307 break met een staalkabel.
Dat wordt dus slopen als ik het goed begrijp...

Is zo'n box en het mechanisme op de sloop te krijgen? Hoe moet het mechanisme verwijderd worden; is dat lastig?

Ik heb ergens anders gelezen dat je zelf een nieuwe staalkabel kunt monteren (Citroen):
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ondanks dat ik het mis had bemoei ik me er weer mee.. Wat gebeurt er als je de staalkabel doorknipt?? En als de zaak daarna te demonteren is zou je bij een bouwmarkt staalkabel kunnen kopen... de zaak gangbaar maken en opnieuw monteren..

Aan de andere kant??? hoeveel komt het nog voor dat een band tijdens een rit zo ver leeg loopt dat er gewisseld moet worden??? Als een band lek is merk j dat meestal als je smorgens weg wilt rijden.. En meestal is er dan nog voldoende lucht aanwezig om de bandenservice te bereiken... Eigenlijk is dat al het geval si nds de tubelles band is geintroduseerd in de jaren 70 van de vorige eeuw.

andreetje (0), 11 jaar geleden

Het is opgelost! Het is inderdaad mogelijk om op een andere plek de kabel door te knippen. De box is heel gebleven. Toen op de sloop een nieuw mechanisme gehaald, en klaar was het.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.