Peugeot 206: Roetmeting 1.4 hdi

Bouwjaar: 2002

Wie heeft er ervaring met de roetmeting van een 206/307 1.4 hdi ? Bij ons stond er laatst eentje in de werkplaats waarvan we het toerental niet goed konden meten, stationair ging soms nog wel maar zodra je een beetje toeren maakt viel het signaal weg of veel te hoog toerental. We meten altijd op rimpel spanning van de dynamo met een TEN meter. Dit gaat eigenlijk al 3 jaar goed, we hebben er nog nooit een gehad waarbij het niet lukte het toerental op te nemen. We hebben nog geprobeert met een andere dynamo maar dat werkte ook niet. Van de buren een systeem geleend om op carterdruk te meten, dat lukte ook niet. Ten einde raad ben ik naar de VW dealer gegaan, die hadden een systeem wat werkt op trillingen van de motor,ging niet zonder slag of stoot maar het lukte uiteindelijk wel. Wat is hier aan de hand ?

T luteijn

Geplaatst door T luteijn (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

webro (0) PRO, 19 jaar geleden

ben ook benieuwd wat dat kan zijn normaal moet op de rimpelspanning van de dynamo het toerental afleesbaar zijn

gr

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Gaan we in de gaten houden

T luteijn (0) PRO, 19 jaar geleden

Het antwoord kwam vandaag van TBA . Blijkbaar is het bekend dat het toerental meten met een 1.4 hdi moeilijkheden oplevert. Dit wordt blijkbaar veroorzaakt door de vrijloopnaaf op de dynamo. Ze hebben nu een impulsopnemer gemaakt die op de Ten meter aangesloten kan worden. De impuls komt van het verstuiver signaal. Ik heb het verhaal nog maar halfgelezen, als ik meer details weet laat ik het weten. O ja de prijs is ongeveer 200 euro

Siem Bijman (160) PRO, 19 jaar geleden

Wij hebben een roetmeter die via een magneet het toerental signaal opneemt.Klikken die op een willekeurig stuk ijzer van de motor en werkt perfect.

T luteijn (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat systeem had de plaatselijke vw dealer ook . Werkt redelijk goed, normaal zetten ze hem op de uitlaat of zo maar dat werkt niet , op de bout van de motorsteun wel,we moesten hem echter wel vasthouden. Ik denk alleen dat het systeem meer kost dan 200 euro .

Enting (0) PRO, 19 jaar geleden

rond de 500 euro, en inderdaad dat systeem met dat magneetje op een motorsteun of kopbout werkt perfect ! Nooit geen problemen gehad, ook niet met 1.4 !

stranger (0) PRO, 19 jaar geleden

roetmeying,het is toch zo dat in de meeste EOBD stekkers een toeren signaal aanwezig is,weet niet welke penbezetting dit is omdat deze niet vastligt volgens mij.dan is het de vraag of je ermee uit de voeten kunt en je roetmeter erop werkt,maar is het bedenken misschien waard.

dupl-u-13484-5dd148e70ad2f+Automonteur (0) PRO, 19 jaar geleden

Het systeem met een magneetje hebben wij ook
werkt altijd goed nog nooit een probleem mee gehad
Ik heb al verschillende 1.4 hdi's gemeten zonder problemen

T luteijn (0) PRO, 19 jaar geleden

EOBD meten is volgens de richtlijnen van de APK geen Direkte meting wordt er bij de importeur gezegd ! Via dynamo meten is volgens mij ook geen direkte meting maar goed.

citroenmonteur (0) PRO, 19 jaar geleden

Misschien een interessant weetje misschien ook niet, maar de magneetopnemer werkt via een microfoontje aan de bovenkant van de opnemer (gaatjes) , mischien in combinatie met trillingen die via de magneet binnenkomen, maar druk maar eens op de claxon tijdens een toerentalmeting.

es2941 (0), 19 jaar geleden

Meting van toerental via EOBD-stekker wordt aan gewerkt, binnenkort productieklaar. Een 1.4 HDI geeft helaas geen toerental uit via de EOBD-stekker. (2.0 wel)
Gr. Erik.

T luteijn (0) PRO, 19 jaar geleden

Erik, hoe komt het dat TBA hier zo laat op reageert, krijgen jullie de informatie van de importeur zo laat of of wordt er gewoon gewacht tot er een dealer vastloopt op dit probleem ?

es2941 (0), 19 jaar geleden

Van de importeur krijgen wij geen informatie over dit soort zaken. Dus zijn we afhankelijk van de opmerkingen die we krijgen uit de praktijk. Dan moet er iets nieuws bedacht worden, getest worden in de praktijk, NMI gekeurd worden, productie gestart worden, kortom, je bent minstens een half jaar verder.

T luteijn (0) PRO, 19 jaar geleden

Erik, gisteren hadden hadden we een boxer restyle met 2.2 hdi motor in de werkplaats staan . Ook hier deed het zelfde probleem zich voor, geen of zeer onregelmatig of veel te hoog toerental. In jullie brief had ik hier niets over gelezen dus bij deze.

es2941 (0), 19 jaar geleden

Dank je, geef ik door. Gaan we testen met de EOBD-stekker.

T luteijn (0) PRO, 19 jaar geleden

Erik,we hebben jullie aparaat binnen. gelijk onze boxer 2.2 hdi er aan gezet en het werkt goed. (Via pulse draad van nokkenas sensor). wanneer kunnen we EOBD gaan meten met dit kastje ?

es2941 (0), 19 jaar geleden

Is nog niet productieklaar. Op autovak kun je alvast wel een prototype bekijken.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Wat had ik nu dan in m'n postbakje liggen van TBA dan, met een prikpen op een injectorsinaal?

T luteijn (0) PRO, 19 jaar geleden

De prikpen moet op de pulsdraad van de nokkenas sensor aangesloten worden. (Of een andere sensor die aan de nokkenas geralateerd is)

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Prikpen is ergens natuurlijk vragen om vervolgstoringen.

es2941 (0), 19 jaar geleden

Je kunt het signaal pakken van iedere sensor die met het toerental te maken heeft. Met het tussenkastje kun je een deelfactor instellen, zodat de roetmeter het juiste toerental weergeeft.

T luteijn (0) PRO, 19 jaar geleden

Het gaatje wat je maakt moet je dicht plakken met een druppel lijm ! Of dat er in de praktijk van gaat komen ??

dupl-u-13484-5dd148e70ad2f+Automonteur (0) PRO, 19 jaar geleden

Precies daar komen nu de storingen van..........

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum