Peugeot 306: rookt

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 td

Ik heb hier een peugeot 306 td staan die heel slecht starte en heel erg rookte. Het slechte starten is voor bij na dat ik de kabel van de koud start vervroeger is strakker heb gezet, maar nu rookt hij nog heel erg. direct na het starten is het blauwe rook wat lijkt op olie of teveel brandstof en tijdens het rijden walt die steeds dikke zwarte rook pluimen of tewel roet pluimen. Tandriem is wel aan vervanging toe hij heeft ondertussen 240.000 km gelopen. Zou het kunnen dat de pomp iets van tijd af is? Heeft iemand dit probleem eerder gehad.

Groet Thijs.

thijs11387

Geplaatst door thijs11387 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

thijs het is mogelijk dat je pomp iets van tijd is maar ik denk eerder gezien je km stand dat je je verstuivers is moet laten testen.

groetjes jan.

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

heb ik ook aan zitten te denken, is dat een bekent probleem van peugeot?

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

nee thijs dat dat geld wel zo n beetje voor alle verstuivers dat bij zo n km stand en die klacht het verstandig is ze telaten testen want het zou kunnen dat ze druppelen waardoor er gasolie in de cilinder komt en dan bij de start zie je dus een rook pluim.

groetjes jan.

laurens6453 (0) PRO, 17 jaar geleden

tip controleer de klepspelling even vaak staan de inlaten veel te krap of vast.

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

Weet je ook hoeveel de klepspeling mag zijn en is dit makkelijk aftestellen?

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

thijs controleren is niet moeilijk stellen wel want dat gaat met vulplaatjes en dan moet de nokkenas eraf dus dit moet je precies doen.
de klepspeking is 0,20 voor de inlaat en 0,40 voor de uitlaat.
als ze bij de inlaat ruimer zijn en bij de uitlaat is dat niet erg maar krapper wordt gekker zeker als je onder de 0,10 en 0,30 komt.

groetjes jan.

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan hoop ik maar dat ze goed staan maar zal ze ieder geval contoleren.
bedank voor de informatie.

Groet Thijs

harry4203 (460) PRO, 17 jaar geleden

jan, de klepspeling van een diesel is in 15,en uit30.

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

heb vanmorgen de verstuivers gecontroleerd waren allemaal in orde en met de verstuivers eruit kon je goed zien of de gloeibougies ook gloeiden. Gloeibougie van de 3e cilinder deed niks draai ik hem eruit blijkt dat het stiftje afgebroken is dus die ligt nu ergens in de cilinder te rammellen probleem dus gevonden.

Groet Thijs

De Car-Rage (0) PRO, 14 jaar geleden

ik heb hier het zelfde probleem, hoe heb je hem eruit gekregen.
Kop eraf ??

Afz. Orlando

Beunhaas (520) PRO, 14 jaar geleden

[quote=laurens6453]tip controleer de klepspelling even vaak staan de inlaten veel te krap of vast.[/quote]
Het gaat hier over een XUD, daarvan verloopt de klepspeling vrijwel niet.
Ik heb er 1 gehad, bijna 300000 km zonder klepppenstellen, liep nog prima....

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

hangt er van af hoe er mee wordt om gegaan ik heb er gahad war ieder 60000 km stellen nodig was daar werd je gelukkig van zeker als er nog een interkoeler op zat.

groetjes jan.

Beunhaas (520) PRO, 14 jaar geleden

Die intercooler ligt er in 10 minuten af.....

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

ja dat is zo maar voor dat de kleppen gesteld zijn ben je even verder.

groetjes jan.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.