Peugeot 206: Ruitenwisser achter

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Hallo forumleden,

De ruitenwisser aan de achterzijde vertoond sinds kort nukken. Wanneer ik de draaiknop op de stuurkolomschakelaar in de stand 1 plaats beweegt de ruitenwisser soms een héél kort stukje. Nadat ik de schakelaar in de 0-stand terug gezet heb en weer verdraai naar stand 1 gaat de ruitenwisser wel zijn volledig slag maken. Als ik de schakelaar in de stand 1 laat staan, dat is de interval stand, slaat de ruitenwisser tussendoor ook weleens een wisbeweging over. Nu is mijn vraag: zit er een storing in de regelelectronica en is dit te verhelpen?

Bij voorbaat hartelijk dank en met een vriendelijke groet,
André.

ABA1

Geplaatst door ABA1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat doet de ruitenwisser als je de stuurschakelaar een standje verder draait, dus sproeien en wissen?

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Schakelaar is verdacht. Sleepcontact wat er in zit in combinatie met de folie gaat nog wel eens stuk.

ABA1 (0), 9 jaar geleden

Hans, ik heb het nog niet geprobeerd als ik de schakelaar in de sproei en wis stand zet. Dat ga ik uitproberen.

Christiaan, waarom ligt het aan de stuurkolomschakelaar? Als ik de schakelaar in de 1 stand laat staan, dat is de automatische interval, dan slaat de wisser soms een wisbeweging over. Als het sleepcontact met de folie defect is dan zal de automatische interval het soms ook helemaal niet doen, lijkt mij.

Groetjes, André.

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Het is een kwetsbaar contact wat soms incidenteel kort zou kunnen haperen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met de schakelaar van de verlichting (dat is eenzelfde schakelaar). Deze maakte ook af en toe geen contact. Daar merk je in eerste instantie niets van, omdat het dimlicht zo is ontworpen dat het bij een defecte schakelaar altijd aan zal staan. Bijkomend symptoom was dat het grootlicht af en toe niet bleef branden. Dat gebeurde dus op de momenten waarbij de dimlichtschakelaar kort haperde.

Dat bleek dus uiteindelijk aan het kort weigeren van het contact in de dimlichtschakelaar te liggen. Heb het uiteindelijk gerepareerd door de folie en het contact van een defecte com 2000 over te zetten. Daarna was het probleem over.

ABA1 (0), 9 jaar geleden

Hans, ik heb de wis-was stand uitgeprobeerd.
In de verende stand, tweede stand, gaat de spoeierpomp draaien gevolgd door 3 wisbewegingen, dat is dus in orde. Tegelijkertijd heb ik goed gekeken en geluisterd en heb het volgende gezien en gehoord toen de kolomschakelaar in de intervalstand stond. Als de ruitenwisser een volledige wisbeweging maakt dan hoor ik het relais inkomen en even later weer afvallen. Als de ruitenwisser alleen maar een héél kort stukje beweegt, het is echt hooguit maar 3 millimeter, dan hoor ik het relais maar één keer. Het kan zijn dat het relais in komt en direct weer afvalt zodat je als het ware maar een klik hoort, immers als het relais in blijft dan doet de ruitenwisser continu zijn werk. Mijn conclusie is dat er in de regelelectronicaprint een component zit dat niet helemaal goed is of geen goed contact meer maakt.

Ik heb wel vaker aan printplaten gezien dat er een component niet goed meer aan het soldeereiland vast zat of dat er een breuk in het printspoor zat en na het opnieuw vastsolderen werkte het weer als een nieuwe, als dat niet hielp schafte ik een nieuw component of nieuwe print aan.

Hans, zit de print toevallig in de buurt van de zekeringkast onder het dashboard? Het in en uitschakelen van het relais is zo goed hoorbaar, vandaar.

Christiaan, ik wacht even het antwoord van Hans af. In ieder geval dank voor het meedenken.

Groetjes, André.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Het relais zit verwerkt in de BSI, dus is geen los onderdeel. De BSI is de elektronica-kast waar ook de zekeringen in zitten links naast de stuurkolom. Wat je nog eens kunt doen is meten (multimeter) achter aan de stekker op de RW motor. Als het goed is, is dit een witte stekker met 3 aansluitingen. Op deze stekker staan kleine cijfertje bij de aansluitingen. Aansluiting 1 is de voedingsdraad via zekering F11 in de BSI, Aansluiting 3 is de massa en aansluiting 2 is dus de signaaldraad. Meet eens Voltjes over aansluiting 2 en massa om te meten wat er gebeurd tijdens ingeschakelde achterwisser. k'Had laatst een gevalletje 206 waarvan de voorkant wissers de meeste tijd helemaal niet werkten en dat had als oorzaak onvoldoende klemkracht van een stekkerpennetje in een stekker op de BSI. De signaaldraad voor de achterwisser komt uit de grijze stekker met 40 aansluitingen en dan op positie 9 in die stekker. Deze grijze stekker zit bovenaan in de BSI en heeft een vergrendelbeugel. Gaat dit je allemaal boven je pet, dan op zoek naar een deskundig iemand.

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Ook bij een slecht contact in de schakelaar zelf, zal het relais afvallen. Je zult de verschillende mogelijkheden moeten uitsluiten.

ABA1 (0), 9 jaar geleden

Hans, ik zal jou advies opvolgen wat betreft het doormeten van de door jou genoemde punten.
Het zal enige tijd duren voordat ik ermee aan de gang ga omdat ik nu bezig ben met mijn caravan om deze te herstellen na mijn vakantie.
Deze reparatie neemt de nodige tijd in beslag maar het lukt mij.
De caravan staat nu onder de carport en het "sleutelen" aan de auto op de parkeerplaats vind ik geen optie.
Heb even geduld, het zal ergens in september gebeuren, maar ik laat je beslist weten wat het resultaat van de meting en de eventuele oplossing is.

Christiaan, ik sluit niets uit, ik kom er vanzelf wel achter waar het in zit als ik aan het meten ga.

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie meedenken en met een vriendelijke groet,
André.

ABA1 (0), 9 jaar geleden

Zoals beloofd het resultaat.
Het is iets heel aparts, ik zal het zo goed mogelijk verhalen. Op de voor- en achterruiten staan markeerpunten voor de stand van de armen en bladen bij monteren. Het viel mij van de week tijdens een grote poetsbeurt op dat het achterruitenwisserblad wel heel erg laag op de ruit lag, een paar centimeter lager dan de --- markering. Ik heb de arm met een trekker verwijderd en iets hoger dan de --- markering gemonteerd. Nu mag er geraden worden wat er nu gebeurd als ik de schakelaar bedien, juist ja, de ruitenwisser doet zoals deze het behoort te doen. Is het probleem nu opgelost? Ik hoop van wel maar ik hou het in de gaten. De afgelopen drie dagen heb ik telkens als ik met de auto op pad was het regelmatig uitgeprobeerd, het was echter wel droog weer maar toch. Mijn vermoeden is dat tijdens gebruik in de regen de arm te ver doorzakte en zo in de motor het eindschakelcontact negatief beïnvloede.
Is dit een logische gedachte of gaat mijn fantasie aan de haal?

Met een vriendelijke groet, André.

Peugeot604 (0) PRO, 9 jaar geleden

denk eerlijk gezegd dat het toeval is. de motor heeft een eindcontact die geopend wordt in de ruststand. de ruststand is wanneer de as mechanisch aan het einde van zijn slag zit.
waar het wisserblad dan staat zal de motor een zorg zijn, al wijst die recht naar beneden.

ABA1 (0), 9 jaar geleden

Het kan geen toeval zijn, de ruitenwisser doet nog steeds zoals deze het behoort te doen zonder haperen. Ik begrijp volledig dat het de motor niets uitmaakt hoe of de wisserarm gemonteerd zit. Wat ik niet begrijp is dat vanaf dat ik de arm anders gemonteerd heb het probleem zich niet meer heeft voorgedaan.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.