Weet iemand hoe je de roestige moer kan loskrijgen zonder het motortje te vernielen? Heb al tig keren kruipolie erop gespoten maar de moer komt niet los.
Verder zit de motor aan de binnenkant van de klep vast met 3 aluminium klinknagels, zo lijkt het wel. Moeten deze doorgeboord worden om de motor los te krijgen?
Wie weet raad?
Al vast bedankt,
Groet Tom
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De moer toch met behulp van een kruipolie proberen te lossen.
Eerst proberen om hem iets vaster te draaien, daarna voorzichtig heen en weer draaien om hem zo op te lossen.
De klinknagels inderdaad uitboren en later met boutjes en moertjes weer vastzetten.
Als het met kruipolie niet wil , kun je met een multitool/dremel proberen het moertje aan 1 kant weg te slijpen , niet te ver zodat de schroefdraad beschadigd raakt.
Je kunt ook een gaatje boren net langs het asje in het moertje , 2 hamers 1 tegen het moertje aan de ene kant en met de andere tikken aan de andere kant , moertje schrikt zo en komt ook los.
Hey Hans en Kaleido, ik ga het deze week uitproberen. Ik laat het weten welke methode succes heeft.
Groeten
Tom
7 jaar
Je kan ook een moerspijter gebruiken...
Hoi Hans en Kaleido,
De moersplijter is een goed idee, maar het probleem is al opgelost.
Het proberen vast te draaien om het vervolgens los te draaien lukte niet.
Ik ben toen overgegaan naar het idee van Kaleido, heb een slijpschijfje op mijn dremel gezet een een stukje van de moer afgeslepen, zodanig dat het schroefdraad van de as net zichtbaar begon te worden. De moer miste daardoor wel bijna 2 van de 6 hoeken waardoor een ring- of steeksleutel geen grip meer heeft op de moer, maar een baco was het moertje zo los.
Daarna heb ik de 3 klinknagels heel rustig doorgeboord met een 7,5 mm staalboortje. Ik heb ook bijna geen druk uitgeoefend om te voorkomen dat plots met de boor zou doorschieten tegen het plaatwerk van de achterklep.
Et voila, de RW motor is eruit!!!
Bedankt voor jullie reacties jongens.
Nu kan ik lekker bij de kachel en goede verlichting aan tafel gaan knutselen aan het motortje, want die doet niets meer.
Het repareren van een RW motor wordt misschien een ander topic.
Groeten
Tom.
7 jaar
Wat gaf jou het idee dat het aan de motor ligt?
Heb je wel gemeten of je spanning krijgt bij de motor?
Hoi Hans,
Ja, ik heb wel aan de driepolige stekker gemeten of ik spanning op de motor kreeg. De middelste aansluitpin op de stekker geeft de voedingsspanning via F11 op de BSI.
Op de buitenste aansluitpunten is massa te meten. Pin 3 leidt naar massa bij de verlichtingsschakelaar van de kofferruimte. Pin 1 geeft een soort massa vanuit de BSI.
Heb de RW motor al op tafel uit elkaar getrokken. Het motortje draaide in eerste instantie niet op 12V. Toen ik het anker een kwart slag ronddraaide en de spanning verhoogte naar 18V begon het motortje al haperend te draaien. Nu draait ie zowel linksom als rechtsom als een tierelier in het rond. Het lijkt erop dat er tussen de koolborstels en de collectoren ook sprake was van isolatie.
Heb de sleepcontacten in het vertragingswiel gereinigd alsmede de koperen sleepringen. Er zit nu wat lichte naaimachine olie op. Verder zag ik op de aansluitcontacten van de sleepcontacten wat aanslag en dat kan mogelijk de bron zijn geweest van het niet functioneren. Ik ga hem morgen testen.
Groet
Tom
Ps. Ik heb de auto pas vanaf januari dit jaar en er mankeert van alles aan.
7 jaar
Heb de RW motor getest en werkt weer prima! :-)
Groet
Tom
7 jaar
De ruitenwisser motor werkt nog steeds prima!
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar