Beste forumleden,
Ik zit het volgende probleem. Afgelopen week deden 's ochtends mijn ruitenwissers (model met regensensor) aan de voorzijde opeens niks meer. Diezelfde middag deden ze het wél weer. Ik dacht, misschien een vocht gerelateerd probleem. Om toch even naar de oorzaak te kijken, kwam ik erachter dat het 'bakje' onder de (wisser)motor helemaal volzat met rommel (er groeide zelfs een plant). Ik heb vervolgens de motor en mechanisme losgehaald en alles schoongemaakt. Echter nadat ik alles weer terugplaatste wilde ik even de wissers testen en toen kwam ik erachter dat de snelste stand niet meer doet (kan al zo geweest zijn voordat ik 'm loshaalde). Wanneer je van stand '2' naar stand '3' gaat hoor je het relais in de auto schakelen.
Hoe kan dit nu en is mijn motor nu defect?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die bak vol water met alle gevolgen van dien, is een bekende. Er zit in die hoek ook een groot doorverbindingsblok voor de bedrading. Is daar water/vocht in terecht gekomen? Stekkercontacten op de RW motor allemaal in orde? Als dit oké is kun je er bijna zeker van uit gaan dat het probleem in de wissermotor zit.
P.s. Je hebt toch ook wel de afwatering van die bak gecontroleerd en ontstopt?
Afwatering inderdaad gecontroleerd, daar was niks mis mee. Deze was niet verstopt. Stekkercontacten heb ik met contactreiniger schoongemaakt. Ik heb verder niet naar het 'blok' gekeken. En dat gaat nu ook niet zo 1,2,3, omdat ik dan alles weer moet losmaken... (hèhè). Als de motor (half) stuk is, hoe kan het dan dat de 'tragere' standen wel nog werken? Het kan niet nog zoiets zijn als een defecte zekering?
10 jaar
De hoge snelheid heeft een aparte aansluiting/aansturing op de RW motor. Als die inwendig, dus IN de RW motor defect is, zal de hoge snelheid niet werken. Je geeft aan dat je het relais wel hoort dat het relais inschakelt, dus even een voorzichtige gok (!), dat de stuurschakelaar de hoogste stand doorgeeft aan het relais en het relais werkt en dat zekering F26 (?) niet defect is.
Ik ga het volgende doen (komend weekend). Ik ga aan de stekker meten of stand '3' wel wordt doorgegeven aan de motor. Dat moet kunnen, lijkt me. Dat geeft mij uitsluitsel of het nu de motor of bekabeling/relais is.
Wordt vervolgd.
PS Zijn deze motoren nog 'old-skool' te repareren (tot op een bepaalde hoogte natuurlijk) of is vervangen de enige optie?
10 jaar
Als je in staat bent, dus de kennis hebt om te meten en weet wáár je moet meten, is dat uiteraard de beste manier. Geen idee of er nog iets te repararen valt aan het inwendige en of de motor überhaubt open gemaakt kan worden.
Ik weet hoe je met een multimeter moet omgaan. Echter inderdaad, volgende punt is welke draden je moet meten. Ik heb een schema gevonden uit Haynes, echter daar staan geen draadkleuren in. Hans heb jij misschien een bruikbaar schema, zodat ik weet welke draad de snelste stand is en welke draad de 'nul'?
10 jaar
Het schema hierboven lijkt wel te kloppen. Peugeot werkt in dit geval niet met draadkleuren, maar met draadnummers (op de draad) en stekkernummers (op de rand van de stekker(s)
Draadnummer 503 = ruststand, draadnummer 501 = hoog en draadnummer 500 = laag.
Bedankt! Ik ga er z.s.m. naar kijken, want vanmorgen viel die tijdens het rijden (in de regen) helemaal uit! Gelukkig nog snel rechtsomkeer kunnen maken naar huis, rijden zonder wissers in de regen is best eng...
10 jaar
Oplossing voor het probleem. Er bleek een scheur in de connector te zitten van de ruitenwissermotor te zitten. Deze dichtgemaakt en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
Ik kan wel iedereen met een 306 aanraden het mechanisme met motor eens te verwijderen om de waterafvoer onder de motor eens goed schoon te maken!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar